Avatar billede henriktha Nybegynder
01. april 2004 - 01:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange volt er lysdioderne i kabinettet på ?

Hejsa... hvor mange volt er lysdioderne der sidder i kabinettet til power & hdd aktivitet.

Tænkte på hvis man nu ville skifte til en anden farve eller noget er det jo rart at vide istedet for at sætte nogen i der futter af :-)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
01. april 2004 - 09:10 #1
Volt har ingen betydning når du sætter dem til dit bundkort. Bundkortet har, så vidt jeg husker, en begrænsning på ca. 20ma. Så du skal bare sørge for at de har samme størrelse, altså 3 eller 5mm :)
Avatar billede henriktha Nybegynder
01. april 2004 - 21:53 #2
Det må da have lidt betydning hvor mange volt de er på ???

Sidder her med et reservedels katalog hvor der er lys dioder fra 1,7 - 4,6 volt i samme model som dem der er i kabinettet. det er alligevel en forskel på 2,9 volt ??

Er du helt sikker på at det ikke har betydning ???
Avatar billede taskmgr Nybegynder
02. april 2004 - 11:59 #3
Ja jeg er ret sikker. Du kan sammenligne med AGP porten, hvor man sætter sit grafikkort i. Her tilpasses modstanden også alt efter hvor meget kortet kræver. Og der er meget stor forskel på hvor mange volt de forskellige grafikkort skal bruge.

Den eneste begrænsning ligger i strømforsyningen, men det bliver jo nok ikke et problem.
Avatar billede lefre Nybegynder
02. april 2004 - 15:11 #4
Jeg er enig i hvad taskmgr skriver med begrænsningen på ca. 20ma. Jeg mener at have fået at vide strømstyrken begrænses af en modstand på ca. 300 ohm i bundkortet. Spændingen er 5 volt.
Så hvis lysdioden f.eks. er på 3 volt så bliver strømstyrken:
I=(U-Uled)/R
I=(5-3)/300=0,007
Dvs. 7mA

Eller med 1,7 volt:
Iled=(5-1,7)/300=0,011
Altså 11mA

Ved ikke om ovenstående gælder for alle bundkort.
Men hvis du holder dig til leds der kan tåle 20mA, så skulle der ikke være nogen risiko for at de futter af uanset hvor mange volt de er på.
Avatar billede henriktha Nybegynder
02. april 2004 - 16:18 #5
Takker for forklaringen men syns nu det er mest rimelig at taskmgr får points for det da han svarede først.......
Avatar billede taskmgr Nybegynder
02. april 2004 - 16:56 #6
Jeg takker for point :) og go' weekend