Avatar billede luther Nybegynder
31. marts 2004 - 14:10 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

2 stk SCSI Quantum Atlas Harddiske

Hvordan får jeg computeren til at se begge harddiske?

Når jeg ligger den ny indkøbte SCSI Quantum Atlas Harddisk i maskinen starter den op som der ikke er nogen harddisk i.

Når jeg piller den ud igen virker maskinen som den plejer og booter op in Windows XP.

Skal jeg sætte en jumper på en af harddiskene eller begge?
Avatar billede allanfo Praktikant
31. marts 2004 - 14:20 #1
Du skal give dem forskellige SCSI ID nr.
Avatar billede ricky Nybegynder
31. marts 2004 - 14:22 #2
Jeps - forskellige ID'er.

Sættes via jumpere på den ene disk. Standard er ID0 - så sæt den nye til ID1.
Avatar billede ricky Nybegynder
31. marts 2004 - 14:24 #3
ID0 = ingen jumpere
ID1 = 1 jumper på den der hedder 1
Avatar billede luther Nybegynder
31. marts 2004 - 14:29 #4
Hvis jeg forstår det rigtigt skal jeg ikke sætte nogen jumper på Harddisk 1 som allerede sidder i, men gøre det på den nye harddisk 2 som jeg sætter i. Hvordan skal jeg sætte jumperen. Det er begge Quantum Atlas 18GB SCSI.
Avatar billede ricky Nybegynder
31. marts 2004 - 14:31 #5
helt korrekt - du skal sætte jumperen på den der hedder 1.. burde være ligetil.. ellers må du jo lige skrive igen.
Avatar billede allanfo Praktikant
31. marts 2004 - 14:34 #6
Hvor mange jumpere er der på diskene?
Avatar billede luther Nybegynder
31. marts 2004 - 14:34 #7
Skal jeg sætte jumperen bag på harddisken eller under harddisken. Der 2 forskellige steder jeg kan sætte det åbenbart. Meget forvirrende.
Avatar billede allanfo Praktikant
31. marts 2004 - 14:37 #8
Hvad er det helt præcist for en disk? Model og kapacitet?
Avatar billede luther Nybegynder
31. marts 2004 - 14:41 #9
Der er et billed her: http://www.maxtor.com/en/documentation/pdf_jumper_settings/atlas_10k_jumpers.pdf
Skal jeg bruge "28 Pin Secondary Option Connector" eller "12 Pin Connector"?
Avatar billede allanfo Praktikant
31. marts 2004 - 14:42 #10
Det er den 12-pins connector.
Avatar billede allanfo Praktikant
31. marts 2004 - 14:45 #11
For at sætte SCSI-ID til 1 skal du sætte en jumper på pin 1-2, nærmest strømstikket.
Hvis du på et andet tidspunkt får brug for at sætte flere disks på samme controller, så fungerer id-systemet på den måde, at de 4 rækker pins længst til højre er binære, med værdierne 8-4-2-1. Så kan du sætte værdierne mellem 0 og 15. Så vidt jeg husker er controlleren selv ID=15, så den skal du nok ikke bruge.
Avatar billede luther Nybegynder
31. marts 2004 - 14:51 #12
Der fulgte ikke nogle jumpere med til 12 pins connectoren. Jeg prøvede derfor at sætte den til disk 1 på 28 pins connectoren.
Og nu virker det, så jeg glad :-)

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede luther Nybegynder
31. marts 2004 - 14:52 #13
I får lige lidt point til kontoen.