Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 17:53 Der er 47 kommentarer og
3 løsninger

er 300W psu nok til en ny computer ?

Jeg har købt InWin's X710 kabinet hvor der følger en 300W psu med. De skriver det er "nok" til de fleste systemer idag, men jeg mener at have læst der minimum skal 360W til p4 systemer. Er det nok til det øvrige jeg har bestilt til den :
Asus P4C800-E Deluxe
P4 3,0 ghz Northwood 800fsb
2x256 Corsair pc4000 500mhz
POW geforce 5900XT
Maxtor 9+ SATA 200gb fluid
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 17:57 #1
jeg ville helt klart tage en psu på over 350! da 300w er lige lidt nok til en p4! dit grafikkort trækker også noget strøm
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 17:58 #2
hvordan kan man "se" hvis det ikke er nok ?...laver den bare blackout eller er det ligefrem "farligt" og have for lidt strøm ?
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 17:59 #3
hvis det ikke er videre farligt kunne jeg jo bare prøve mig frem, det var sådan set planen
Avatar billede peet-49 Novice
30. marts 2004 - 18:00 #4
Med et FX5900 ville jeg også vælge mindst 350W
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:00 #5
hmm, har i evt et godt et i så fald
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 18:01 #6
det hele kører sløvt og den genstarter osv kan være nogle af problemerne jeg ville ikke tage chancen!
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:02 #7
er mærke så ligemeget hvis jeg bestiller en ny psu, eller skal det være inwin ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
30. marts 2004 - 18:03 #8
Den kan lave skrive/læse fejl på harddisk ved manglende strøm.

Anyway, selvom din PSU er på 500w, koster det kun det forbrug som dine enheder bruger, som måske kun er 320w
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 18:03 #9
fuldstændig ligemeget bare den som sagt er over 350w
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:06 #10
ATX-Power Supply 450Watt, Temp. AutoControl, Dualfans til 289,-

Er den oki ?
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:06 #11
fra Q-tec
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 18:06 #12
mærket er ligemeget bare over 350
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:07 #13
gider ikke betale 1000 kr bare fordi den hedder terratec :/
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 18:07 #14
ja den er helt fin :-) larmer måske lidt men den er helt fin
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:07 #15
tg og peet skal vel begge ha point...gi et svar hvis i vil
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:09 #16
Tg har du et forslag til en anden psu så bare sig til ;)....så bare den ovenstående havde db på 32 og en såkaldt lownoice havde på 27.....det er jo ikke den store forskel
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 18:09 #17
Det er også omkring PSU'ere blevet sådan at mange tror at man får en bedre PSU fordi at Watt angivelsen er højere. Det er en gang fis og den praktiske forskel mellem 300 og 350W er som regel nogenlunde lig nul. Watt angivelsen er kun interessant sammen med effektivitetsangivelse og dette er desværre et område hvor mange af producenterne lyver så vandet driver..

Ergo - rigtig god ide at forsøge sig med den 300W du allerede har.. og hvis du skal noget større så kan du ligeså godt gå stykket længere og købe en 4-450W med mindst 80% effektivitet.
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 18:09 #18
kommer and på penge pungen de 5 db ert alleligevel lidt!
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 18:10 #19
tgjensen.. så synes jeg faktisk at du skulle finde på noget andet at lave. Du ved øjensynligt overhovedet ikke hvad du snakker om.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:14 #20
ricky så må du jo uddybe lidt hvis du har tid ;). Vi kom vel frem til det ikke var værd at tage chancen pga de problemer som det kan give, det mener du det er ?
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 18:14 #21
undskyld sure, jeg prøver bare at hjæl+pe men skal nok holde mig væk fra dette sted... modydlige person
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:15 #22
og effektivitetsangivelse....hvor finder jeg noget om det ?. Giv evt. et par bud på psu'er så hvis du har tid
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:16 #23
og tak for hjælpen tg stadigvæk ;)
Avatar billede peet-49 Novice
30. marts 2004 - 18:24 #24
Fik du her.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:28 #25
venter lidt på ricky.....ellers får i peet og tg. Ville da gerne have hørt lidt mere
Avatar billede dmcn Praktikant
30. marts 2004 - 18:29 #26
5 db er på ingen måde lidt. 3 db svarer til en fordobling af lydstyrken, og de fleste støjsvage blæsere larmer ca. 12 - 19 db. 32 db kan du altså sagtens høre.
Personligt ville jeg også prøve med 300 w'en først og se hvordan det går.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 18:59 #27
Det har du jo ret i n0rmality....men det skal man jo ligesom også se i en sammenhæng. Mange hd ligger jo omkring de 30 db og de larmer jo ikke just meget. snakker man derimod 100 til 103 db er det nok en helt anden sag
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:15 #28
well tak for hjælpen tg og peet. Det er jo tydeligvis en smagssag da der ikke var de helt store argumenter for noget som helst. Men nogen skal jo ha point og jeg ville da være træt af at døjes med nogle af de problemer i nævner
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 19:25 #29
så er jeg tilbage..

ja undskyld jeg kunne godt lige havde skrevet hvad det egentlig var jeg mente vedr. tgjensen.. jvfr. det jeg lige havde skrevet 18:09:23 så er det bestemt ikke ligegyldigt hvilket mærke/model man anskaffer.

Det kunne jeg så godt have skrevet pænere men jeg er så hamrende træt af de mange 'nødder' på E. som snakker og r.... går og de aner ikke hvad de snakker om, nu heriblandt tgjensen.
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
30. marts 2004 - 19:26 #30
Nu skal jeg ikke være helt sikker, men tror det som ricky mener er følgende:

Hvis man køber en 400 W noname psu, er det ikke sikkert at det er en god ide. Det er ikke helt sikkert at den yder godt. Fx, så kan en 350W enermax trække alle de systemer jeg lige kan komme i tanke om, som findes på markedet lige nu, hvorimod en 350 W codegen ikke kan. Jeg tror nu ikke at du får problemer med den Q-teq, men den larmer en del. Har selv haft 450W'en og den larmer meget :)
Avatar billede tgjensen Nybegynder
30. marts 2004 - 19:27 #31
når man så tænker på jeg har arbejdet med hw i omkring 5 år så kalde mig en nørd der ikke ved noget..........find en anden og gener
Avatar billede peet-49 Novice
30. marts 2004 - 19:27 #32
Takker.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:40 #33
oki ser ud til i holder lidt ved tråden endnu. Som sagt det er et InWin X710 kabinet med dertil hørende psu. De laver vist også løse psu'er til salg og er "rimeligt" anerkendte. Kabinet/psu er testet på tweak.dk som mener de 300W er "ok". Problemet er jo bare "rimeligt" "ok" vist nok" osv osv ikke gør så meget nytte ;). Tænkte EKSPERTERNE herinde lige vidste hvad der skulle til
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 19:42 #35
Enhver ordentlig PSU fabrikant vil angive effektiviten som en naturlig del af specifikationerne - og som hovedregel kan du regne med at du får hvad du betaler for. Der er (i mange tilfælde) sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Dette kan desværre ikke siges om støjniveau og jeg er bestemt ikke enig i at de fleste støjsvage blæsere larmer 12-19dB eller dB(A) som mange dog husker at angive.

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige at INGEN normalt kendte blæsere larmer i det niveau. Det er løgn og latin fra producenterne og uvidenhed blandt skribenter rundt omkring der måtte videregive disse informationer. Ingen producenter eller skribenter, læs INGEN, har de korrekte faciliteter til rådighed for korrekt at kunne måle dB eller dB(A). Det kræver et såkaldt 'Klasse F' lokale og dem er der kun ganske få af i Danmark da disse koster en herregård eller 3.

Støjniveau bliver altså en subjektiv vurdering der normalt intet har med virkeligheden at gøre. Jeg er frygtelig ked af at det forholder sig sådan, for det gør det jo bestemt ikke nemmere som forbruger at vælge.

Det bedste man nok kan gøre er at finde ud af hvilke(n) PSU der kunne være interessant og så derefter gennemsøge nettet for erfaringer med netop disse modeller - men sørg for at finde mindst 3-5 sites der omtaler PSU'en og sørg for at få et par private erfaringer med.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:42 #36
desværre ville jeg da gerne lytte lidt til ricky også og finde MERE info om standard psuen, feks ampere....men det er ikke til at finde nogen steder
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:43 #37
private erfaringer ledte jeg netop efter her ;)....hvor er de så folkens ?
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:48 #38
iøvrigt er db(A) som du gerne vil kalde det vil ikke sværere at måle end man gør det til. Når arbejdstilsynet feks laver støjbelastnings målinger på arbejdspladser er det da med en håndholdt tingest...sjældent river de bygningen og maskiner + folk ned og kører dem i et Klasse F lokale
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:49 #39
well det sidste var vel en "side kommentar"....fortsæt endelig engang ;)
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 19:50 #40
jo jo det gør de faktisk ofte :)

nu er det en noget anden historie hvad angår vejstøj m.v. og målingerne behøves ikke at være så præcise - det er niveauet der er interessant i.f.m. dette.
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 19:51 #41
og det samlede lydbillede.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:51 #42
hvad med den her så...lav db(A), 350W og 18A +pfc osv osv....den burde vel være ok så ?
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 19:51 #43
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 19:59 #44
mit liv er for kort til at sidde og søge for andre :) så den må du selv klare.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 20:02 #45
hmm jeg har søgt lidt mere og fandt ud af at hvis man ombytter den originale psu virker LCD'en i fronten ikke mere :/. Så går lidt af det smarte jo af at bytte psu'en lige med det samme. Nu lader jeg det komme an på en prøve først. Men kan der ske uoprettelig skade på nogen måde herved ?
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 20:03 #46
well du ved jo så meget så ergo må du også have en mening ud over at kommentere alt ;)...det var jo en rimelig fair konklusion at lave ikke.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 20:09 #47
nå fandt en test af psuen et andet sted hvor de har afprøvet netop inwins 300W på en konfiguration lignende min....med gode resultater. Jeg ligger lige linket hvis andre interesserede skulle kigge forbi ;). Konklusionen må være 300W er mere end nok afhænging af kvaliteten af psu. En simpel metode til at tjekke kvaliteten er tilsyneladende vægten. Jo mere psu vejer det bedre output lader det til. Tak for hjælpen til folk herinde....
http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=0&path=reviews/inwin_x710/index_eng
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 20:13 #48
Under normale omstændigheder kan der ikke ske nogle skader og det sker stort set heldigvis aldrig.

Ok så får du denne.. Personligt har jeg fra tidligere ikke særlige gode erfaringer m.h.t. Seasonic og støjniveau. Dog vil jeg sige at flere af billederne på hardware-test tiltaler mig og det at der er brugt 120mm blæser og ikke mindst at denne er monterert med gummi kan meget vel betyde at dette kunne være et godt bud på en fornuftig støjsvag PSU.
Avatar billede ricky Nybegynder
30. marts 2004 - 20:14 #49
Det er jo ret interessant.. nu har du så fundet en test der svarer til det produkt du har.. nu har du jo så chancen for at vurdere om du synes at test og faktiske produkter stemmer overens - God fornøjelse.
Avatar billede tanakin Nybegynder
30. marts 2004 - 20:25 #50
tak tak ricky...du lyder jo helt fin når du lige får den bitchy del rystet af dig, men jeg går da sfølig ud fra det hele var for at hjælpe mig :D...ses næste gang