Avatar billede ctsulbj Nybegynder
30. marts 2004 - 16:24 Der er 5 kommentarer

ATM og IP

Kan nogen forklare mig forskellen på ATM og IP? Er det to forskellige fysiske netværk, er det to forskellige former for transmission af data eller er det kombinationer heraf?

Lidt metaforisk kunne man spørge om det er to forskellige motorvejsnet, om det er henholdsvis et motorvejsnet og et stisystem, er det en "bus" og et "tog" eller er det en slags kombinationer af både vejnet OG transportmidler?
Avatar billede msl55 Nybegynder
31. marts 2004 - 11:08 #1
IP er en ethernetprotokol; og ethernet er LAN
ATM er en protokol til routning af data mellem LANene.
ATM routerne har i øjeblikket en max hastighed på 622Mb.
Avatar billede ctsulbj Nybegynder
31. marts 2004 - 13:27 #2
Tak for svaret - men kunne du evt prøve at sætte et par af de metaforiske begreber på?? Betyder det at ATM-netværket er en slags motorvejsnet mellem LAN (hvori vejene kaldes ethernet). Og så er IP en slags "lyskryds" eller "vejskilte" i LAN, der sender data de rigtige steder hen. Ved godt sammenligningerne nok er lidt langt ude men bare så en ikke-hard core Internet-haj kan forstå det...
Avatar billede msl55 Nybegynder
31. marts 2004 - 13:54 #3
IP=Internet Protokol, din pc, når den er opkoblet til ethernet, har fået en Internet Protokol-adresse f.eks. 80.165.100.132 (kan ses hvis du åbner en kommandoprompt og skriver: ipconfig /all eller winipcfg). Dette er for Ethernet-LAN.
ATM= Asynchronous Transfer Mode (nogle siger: Another Terrible Mistake):-)
Istedet for ATM kunne det være HDLC (High-level Data Link Control) eller Frame Relay m.fl.. Disse protokoler er beregnet til at flytte data mellem LANene.
Avatar billede msl55 Nybegynder
31. marts 2004 - 14:01 #4
Jeg glemte lige at nævne at det er kun LANene der kan være ethernet.
LAN'ets adgang til omverdenen er routeren / Gatewayen, og der er mellem routerne
ATM, HDLC og Frame Relay hersker. det er, som du siger en slags motorvejnet mellem LANene.
Den fremmede IP-adresse fortæller bare til hvilket LAN pakken skal sendes hen.
Avatar billede ctsulbj Nybegynder
31. marts 2004 - 14:27 #5
OK - Tak for hjælpen!