Avatar billede nipnik Nybegynder
27. marts 2004 - 16:02 Der er 13 kommentarer

Grafikkort og bundkort sammensætning

Jeg overvejer at skifte mit bundkort til et der er nyere. Jeg har fundet frem til, at det skal være et ASUS eller et fra Gigabyte (har Gigabyte nu og har været yderst tilfreds).

Mit grafikkort er et: Gigabyte Maya II Radeon 9700 PRO, 128 MB DDR-RAM.

Hvad jeg har kunnet finde frem til, så er ASUS's nye bundkort (800 MHz) bedre end det tilsvarende fra Gigabyte. Det skyldes at ASUS er bedre til overclocking mm.

Nu kommer det store dilemma:
Skal jeg købe ASUS, fordi det klare sig lidt bedre i tests, når jeg ikke benytter mig af overclocking mm.
Eller
Skal jeg købe Gigabyte, fordi jeg alligevel ikke kan mærke de småting, som ASUS er bedre til, når nu jeg også har et Gigabyte grafikkort.

Hvad skal jeg lægge mest vægt på ?
At købe det der får bedst omtale i tests, eller at købe et af samme mærke som grafikkortet ?

Vil gerne ha' en professionel vurdering. Point går til en ordenlig vurdering og gerne med en ordenlig begrundelse.
De 2 modeller:
ASUS P4C800-E Deluxe
Gigabyte GA-8KNXP
Avatar billede ird Praktikant
27. marts 2004 - 16:07 #1
Jeg har selv ASUS P4C800-E Deluxe sammen med en 3.0 og er meget tilfreds.
Jeg er ikke selv den store OC endnu men har taget lidt højde for det når jeg skal igang :)
Om bundkort og VGA kortet er af samme mærke har ikke betydning. Det der efter min mening betyder noget er kvaliteten, og om de passe sammen på den måde.
Noget jeg mener er vigtigt at at man ikke bare smider et lille bundkort til et stort grafikkort og omvendt.
Man får heller ikke noget udaf at smide en super grafikkort i en meget lille PC.

Jeg har fire kort fra Asus og har på intet tidspunkt haft problemer med nogen af dem.
Gigabyte kender jeg kun af omtale, og har intet dårligt hørt om det kort
Avatar billede ird Praktikant
27. marts 2004 - 16:09 #2
Noget andet er de tests der bliver lavet, jeg personligt er ikke den store fan af dem, da jeg er overbevist på de tit bliver vurderet efter en enkelt mand der tester for en side/firma, og ikke en bred vifte af folk der tester dem.
Test er sådan set fine nok, men det jeg køber efter er det jeg høre gennem venner og andre. Altså alm folk som sidder med alm maskiner. De fleste test bliver som regel lavet på ret store maskiner, og er efter min mening ikke meget værd
Avatar billede nipnik Nybegynder
27. marts 2004 - 16:25 #3
Men når nu jeg har et godt grafikkort, og alt andet i min maskine er nyt. Pentium 4 2,7 GHz CPU, mm.
Det jeg skal skifte, er mit bundkort. Jeg har som sagt et Gigabyte Grafikkort. Skal jeg så gå efter at købe et Gigabyte motherboard. Tænkte bare, at jeg måske kunne undgå problemer og at 2 dele fra samme producent, altid vil fungere 100%, da de naturligvis er testet sammen.
Avatar billede ird Praktikant
27. marts 2004 - 16:28 #4
Det skal du ikke tænke på. Det Asus er et super fedt bræt.
Avatar billede the_i Nybegynder
27. marts 2004 - 19:15 #5
Jeg vil også mene at det er ret ligegyldigt. Især da alle ATI-grafikkort faktisk produceres af ATI selv, grundlæggende er kortene fra ASUS og Gigabyte altså ens, der er godt nok nogle forskelle men de er altså ikke alt for væsentlige, derfor skulle der heller ikke være de store kompatibilitets-problemer, man kan selvfølelig aldrig vide.
Avatar billede ird Praktikant
28. marts 2004 - 11:12 #6
hm hm
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 07:49 #7
sker her mere og skal man smide et svar?
Avatar billede nipnik Nybegynder
30. marts 2004 - 11:19 #8
Er det nødvendigt at at købe ASUS P4C800-E Deluxe hvis man alligevel kun har en harddisk ? Er P4C800 Deluxe ikke ligeså godt, hvis man ikke skal køre med 2 harddiske ??
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 11:20 #9
Tja bundkortet indeholder jo ander end RAID :)
Det er et fedt bræt tro mig
Avatar billede ird Praktikant
03. april 2004 - 07:38 #10
hvaså kunne du bruge det og skal man smide et svar?
Avatar billede mrrius Nybegynder
17. august 2005 - 12:59 #11
du skal passe på med ASUS P4C800 Deluxe motherboardene , især de tidlige version 1.1
De har en fejl med en lodeklat under motherboard, som bliver trykket af cpu køler holderen. lodeklaten , bliver trykket fladt , ogkortslutter en printbane.
Avatar billede mrrius Nybegynder
06. september 2005 - 13:09 #12
Det du skal kikke på , syntes jeg , er de faciliteter bundkortet har , når du alligevel ikke skal 0verklokke, samt prisforskellen.
Avatar billede huset Praktikant
06. september 2005 - 13:16 #13
Tjek lige datoen makker