Avatar billede monstermand Nybegynder
27. marts 2004 - 14:05 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke få adgang til domænet fra klient

Jeg har forsøgt at sætte en Windows 2000 Server op, og det er også lykkes, nogenlunde, tror jeg nok.

Active Directory er sat op med et domæne, og jeg forsøger nu at logge på domænet med en klient (Win XP Pro.) Det kan dog ikke lade sig gøre, idet jeg får følgende fejlmeddelelse (fra en log):

-------------------------------------------------------
Følgende fejl opstod, da DNS blev forespurgt om den SRV-ressourcepost, der bruges til at finde en domænecontroller til domænet MIT-SERVER-DOMAIN:

Fejlen var: "DNS-navnet eksisterer ikke."
(fejlkode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

Forespørgslen var til SRV-posten for _ldap._tcp.dc._msdcs.MIT-SERVER-DOMAIN

De mest almindelige årsager til denne fejl er følgende:

- DNS-SRV-posten er ikke registeret i DNS.

- En eller flere af følgende zoner indeholder ikke delegering til zonens underzone:

MIT-SERVER-DOMAIN
. (rodzonen)
-------------------------------------------------------

Jeg har forsøgt at finde noget dokumentation på nettet, men jeg kan ikke rigtigt bruge det jeg har fundet. Er der nogen der kan give mig en guide til hvordan jeg kan løse problemet?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. marts 2004 - 14:22 #1
Du skal gå i dns og oprette en forward lookup zoen og en reverse lookup. se her: http://www.serverguider.dk/VisArtikel.aspx?id=78
Hvis du ikke har en srv record for serveren skal du oprette.
Hvis du har dhcp skal du registrere din server under dhcp-dns- scope options.
Indstil din dns til at opdatere klienter dynamisk.
Avatar billede monstermand Nybegynder
27. marts 2004 - 14:42 #2
Jeg har fulgt den guide du har sendt, men det virker stadig ikke. Kan jeg få dig til at uddybe de punkter du skriver jeg skal have gjort?
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. marts 2004 - 14:57 #3
Peger klienten's DNS på din server?

Stod din zone til (før) ikke at tillade dynamiske opdateringer, og er AD registreret i DNS? Hvis ikke, er den nemmeste måde at få AD registreret på, ved at fyre disse to kommandoer af i en cmd-prompt:

net stop netlogon
net start netlogon
Avatar billede monstermand Nybegynder
27. marts 2004 - 15:00 #4
Om min klients DNS peger på min server? Er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener, men jeg har i hvert fald ikke lavet om i hosts filen eller noget..

Jeg har forsøgt de to kommandoer.. det læste jeg et sted på nettet - men det får det ikke til at virke.Hvordan kan jeg se om min Zone står til at tillade dynamiske opdateringer?
Avatar billede monstermand Nybegynder
27. marts 2004 - 15:39 #5
?
Avatar billede monstermand Nybegynder
27. marts 2004 - 15:48 #6
og jeg har forsøgt at sætte serveren som primær DNS i TCP/IP, men det hjælper heller ikke..
Avatar billede monstermand Nybegynder
27. marts 2004 - 15:51 #7
serveren = klienten
Avatar billede serverservice Praktikant
27. marts 2004 - 18:33 #8
Du skal også sørge for at serverens netkort peger på dns. og at du bruger fate ip til servere og helst dhcp til klienter.
Du kan indstille din zone til at opadtere dynamisk under " dns-start of Authority". læg også mærke til om klienter og server får host recorden.
Dernæst skal du opsætte dhcp for klienterne og registrere din dns server i scope options som jeg skrev, men hvor langt er du nået indtil videre?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. marts 2004 - 18:40 #9
fate ip = faste ip
Avatar billede serverservice Praktikant
27. marts 2004 - 18:43 #10
Avatar billede davy Nybegynder
28. marts 2004 - 15:43 #11
Hej monstermand

Prøv netdiag og dcdiag i en cmd-prompt: det vil  fortælle dig hvis du har opsætte DNS rigitge.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
05. april 2004 - 23:39 #12
Hvis dirn DNS "pegepind" på klienten ikke peger på din server, så der der ikke noget der virker.

Din PC har f.eks. 192.168.1.20/24
Din server har    192.168.1.10/24
Din router har    192.168.1.1/24

Din klient har derefter følgende IP indstilling:

IP: 192.168.1.20
MASK: 255.255.255.0
GW: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.10

På din server skal DNS' sættes op til at forwarde til f.eks. TDS' DSN (f.eks. 193.162.153.164)

Det betyder bare at hvis serverens DNS ikke har svaret sender den forespørgslen videre

//Tommy
Avatar billede monstermand Nybegynder
18. april 2004 - 10:18 #13
Mit domænenavn havde vist et ukorrektnavn af formen mit-server-navn. Efter at være startet forfra med navnet minserver.dk virkede det. Tak for hjælpen.