Avatar billede dakrunz Nybegynder
26. marts 2004 - 22:42 Der er 10 kommentarer

Problemer med at få bærbar på webspeed

Hejsa,

Jeg har lige erhvervet mig en bærbar som jeg gerne skulle ha' på nettet. Men den vil simpelthen ikke.
Jeg kører med en stationær som bruger webspeed i øjeblikket og skulle med bærbaren prøve at koble den op i stedet. Så jeg hev RJ-45 stikket ud af den stationærer og over i den bærbare. Den fandt kablet men vil simpelthen ikke på nettet.
Jeg har prøvet at køre diverse hjælpeprogrammer som WinXP Home nu engang har til netværks opkobling men intet hjælper.
Når man kører "reparer" funktionen popper der et vindue op efter et stykke tid som lyder:

Følgende trin i reparation mislykkedes:
  Fornyer IP-adressen

Hvad er det jeg lige gør galt?
Jeg bruger et almideligt UTP patch kabel cat. 5.

Med venlig hilsen go på forhånd tak
Daniel
Avatar billede want2learn Nybegynder
26. marts 2004 - 22:49 #1
problemet er nok at da du fik WEBSPEED da fik du også et notkort til din stationær ikke !?

da du så koble op på WEBSPEED så har dit netkort et ID som nok er blevet gemt sammen med din opkobling og derved er den låst til kun at kunen bruges til det netkort.

snak med WEBSPEED om at få en ekstra IP og brug den til din bærbar så kan du komme på nette med begge 2 uden problemmer men lige PT har du kun en IP som er tildelt det netkort du har og tror ikek det kan rettes og hvis det kan så er det kun din bærbar der kan komem på og ikke din stationær men med 2 IP adresser kan du bruge begge da din bærbars netkort får tildelt en IP som hente dit netkorts ID og det samme gælder din stationær.

altså for at komme på nette med begge skal du bestille et ekstra IP
Avatar billede want2learn Nybegynder
26. marts 2004 - 22:52 #2
jeg havde samme problem da jeg havde en vens stationær over ved jeg for at rette nogle fejl så vilel jeg være så flink at opdaterer windows også (hvilket minder mig om det evt er tid til at gøre det ved min egen) og jeg satte så hans stationær til mit internet men det virkede ikke så jeg ringede til dem jeg er hos og de ville rette det for 20 kr ekstra pr. mdr så jeg fik en ekstra IP som så kunen bruges til hans stationær.
Avatar billede dakrunz Nybegynder
26. marts 2004 - 22:57 #3
Hmm, det lyder jo egentlig logisk nok... Men jeg prøvede ellers at kopiere ip adressen fra den stationnære over min bærbare og der ville den heller ikke på nettet. Men det er måske ligemeget da det er to forskellige netkort?
Avatar billede squashguy Nybegynder
26. marts 2004 - 23:03 #4
Det kræver en genstart af kabelmodemet (bare sluk for strømmen et øjeblik), før en anden computer kan komme på..
Avatar billede want2learn Nybegynder
26. marts 2004 - 23:06 #5
ja det burde også virke men de har været så smarte at tildel netkort et ID som ligger gemt i netkortet og det kan de så hente ved at når du logger på første gang så bliver dit netkort's ID hente og tildelt din IP derved er det kun det netkort der virker til den IP.

du kan evt tage 2 stationære og tage din og logge på uden problemmer men tager du så en anden maskinde og logger på kan du ikke men hvis du så tager dit netkort fra din maskinde og sætter over i den anden som ikek kunen logge på så vil jeg væde med at så kan du logge på men den du ikek kunne før og nu hvis du tager den andes netkort og sætter i din egen er det nu din egen der ikek kan logge på og det er PGA det ID netkort har.

håber du forstod det :)
Avatar billede want2learn Nybegynder
26. marts 2004 - 23:08 #6
det kan evt være at det SQUASHGUY skriver kan virke det ser man nogle gange men ellers er der ikke andet at gøre end at få en ekstra IP så behøver du heller ikke slukke dit modem i 10-15 minutter eller genstarte så hiver du bare stikket ud og sætter det i den anden !!
Avatar billede squashguy Nybegynder
26. marts 2004 - 23:15 #7
Hvis du ikke er interesseret i at have de 2 computere på samme netværk samtidig, kan du få en vejledning i at sætte samme MAC adresse på begge computere; herved kan du skifte kablet mellem dem uden problemer..
Avatar billede squashguy Nybegynder
26. marts 2004 - 23:17 #8
En anden mulighed: du sætter en proxy server op på den ene computer, og lader den anden computer gå på nettet via denne.

Har du ikke en switch, kan du evt lave et lille netværk via usb og lan porten på modemet..
Avatar billede dakrunz Nybegynder
27. marts 2004 - 10:21 #9
Nå, ja så er jeg kommet tilbage igen...
Tak for tippet squashguy, det var lige det der skulle til. Slukke kabelmodemet, knalde netstikket fra bærbaren i og tænde kabelmodemet igen og vupti så virkede det sgu.
Gider du lave et svar så jeg kan gi' dig point?
Avatar billede dragox Nybegynder
28. marts 2004 - 22:40 #10
hm, har selv webspeed.. jeg slukker den bare 30 sek og tænder den igen, med et nyt netkort i fx. den sletter nemlig netkort's ID ved genstart af modem.

men personligt selv, er det ret irriterene så jeg har købt router nu :P