Avatar billede elvisp Nybegynder
26. marts 2004 - 10:44 Der er 11 kommentarer

AMD eller Intel

Jeg skal have ny pc, men aner ikke hvad jeg skal vælge.
De fleste anbefaler Intel, men jeg kan ikke helt gennemskue, om det skyldes, at de tjener mest på, at sælge mig noget af det nyeste på markedet.
Pc'en skal primært bruges til at tegne i Autocad, og jeg har ikke de store krav til maskinen, bortset fra, at den selvfølgelig skal køre stabilt.

Jeg har fået følgende tilbud:

MidiTower ATX, 300W (Chieftec / Delta Business)
Intel P4 2,8 ghz fsb 533 mhz
512 mb pc 3200 400 Mhz Kingston ddr-ram
120 g.b. harddisk 7200 rpm cache 8 mb
GeForce grafikkort fx5200 128 mb (tv out)
LG 52x cd-rom
DFi matx motherboard
Floppy
Standard tastetur
Optisk mus Logitech MX510
Creative Inspire P380 højttalere

til den samlede pris af ca. 5436,-

Jeg havde egentlig kalkuleret med 5000,- max. og overvejer derfor en 80 gb harddisk istedet.

Tror i 'eksperter' herinde, at det er noget, som kan bruges, og er prisen rigtig?

Mvh Jakob
Avatar billede ird Praktikant
26. marts 2004 - 10:47 #1
Ville tage en CPU med 800FSB
Ville tage et andet grafikkort

Ellers ok
Avatar billede ird Praktikant
26. marts 2004 - 10:49 #2
Et geforce 4 ti4200 yder mere end 5600 i de nuværende spil (dx 8.1 og derunder), men i kommende spil og dem der er lige på trapperne (dx9) er 5600 bedst.

5200 for meget meget kritik og det jeg kender til det ville jeg ikke tage det.
Avatar billede ird Praktikant
26. marts 2004 - 10:51 #3
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37645

en lille hund mere så har du 800 istedetfor...ville være dumt ikke at gøre det.

Da du vælger Intel skal du regne med større pris kontra AMD.
Avatar billede elvisp Nybegynder
26. marts 2004 - 10:52 #4
ja okay, men så ryger prisen jo også lidt op, og det vil jeg gerne undgå
Avatar billede ird Praktikant
26. marts 2004 - 10:53 #5
Ja men at spare 100 så dumt på den CPU skal du ikke tro mig :) Du vil klart få mere udaf det
Avatar billede elvisp Nybegynder
26. marts 2004 - 10:58 #6
problemet er bare, at jeg ikke ved, om det pågældende firma kun tager 100,- mere for 800 fsb og mht graffikkortet, så skal jeg ikke rigtig bruge det til spil, men til Autocad tegninger.
Det er mega svært at vælge
Avatar billede ird Praktikant
26. marts 2004 - 11:03 #7
Ring og spørg dem :)
Om det så er 200 er det stadig smart at give det sidste. Behold så hellere grafikkortet
Avatar billede tubber Juniormester
26. marts 2004 - 15:10 #8
Ja jeg må sige hvis ikke du vælger en med FSB 800, så kunne du lige så godt vælge en barton  cpu og så spare noget mere......(Barton er en AMD med 512 L2 Cache som du også får noget ud af i AutoCAD især hvis du rendere i ACAD eller gør det i 3dSmax)...

Bare lige min mening......

/Tubber
Avatar billede gassing Nybegynder
27. marts 2004 - 20:29 #9
Lyder som et udemærket tilbud... men sys du skulle vælge et radeon graffikkort, de køre bedre, og nemmere at ha med og gøre! Angående cpu'en, fsb'en er nok lidt for lav.. ville købe en med 800mhz... og så sørg for at købe den med 1mb cache!
og synes helt klart du skal vælge Intel pentium (ikke celeron) da den køre betydlig mere stabilt! AMD'er er billigere, men bliver meget varme, og køre meget dårligt, har selv en amd der er købt som en 1,5Ghz'er men som kun kan køre i 1,2ghz! det problem for du næppe med en p4!
Avatar billede tubber Juniormester
27. marts 2004 - 22:23 #10
Gassing: lydder underligt.......har en AMD og den er stabil og varmen er heller ikke et problem......

Igen kommer det an på hvad den skal bruges til :)
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
27. marts 2004 - 22:39 #11
Hvis du vil ha' stabilitet og hastighed på din CPU, skal du skaffe dig en 3,2 Ghz P4, og clocke den op til 5,0 Ghz... Det kræver så godt nok en noget større køler, men ydeevnen bliver helt utrolig...

Så det på CeBIT messen... Helt vildt...

Hvad angår din ram-mængde, bør du nok satse mere på 1024 Mb end 512... Alle grafikprogrammer sluger dine ram på ingen tid, specielt i 3D...

Graffikkortet bør du nok også udskifte... Kan især anbefale et GeForce FX5600 med 256 MB ram... koster kun 1.000 kr., og er godt givet ud...

Desuden syntes jeg at det er _lidt_ lavt sat, med et budget på 5.000 kr. som ikke må overskrides... Da du primært vil bruge den til grafik, er det ikke urealistisk at prisen havner omkring de 6-7.000 kr. istedet for...

Vil dog lige høre, om det lave budget skyldes at det udelukkende er til privat brug, eller om computeren skal bruges i forbindelse med dit arbejde... Hvis det er i forbindelse med arbejdet, kan computeren jo sponsoreres af dit firma til en lavere pris...

Håber det gjorde dig lidt klogere...

S.R.