Avatar billede googolplex Novice
25. marts 2004 - 22:27 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken lommeregner

Jeg skal bruge en lommeregner. Jeg har tidligere haft 2 stk. HP32 SII RPN (begge stjålet), og nu skal jeg have en ny. Jeg vildog ikke spendere penge på endnu en HP32 SII RPN, men overvejer en med skærm ol.

Nogle der har nogle gode bud ?

Jeg vil også meget gerne have links til sider der sælger lommeregnere billigt!!
Avatar billede googolplex Novice
25. marts 2004 - 22:42 #1
Fandt http://www.calculus.dk/be-cm/frontpage.

Er de billige, jeg har slet ikke tjek på priserne, det er 7-8 år siden jeg købte mi sidste lommeregner!

Hvilke af disse HP/Texas lommeregnere kan anbefales ?
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
25. marts 2004 - 22:59 #2
eftersom du ikke skriver hvad du skal bruge lommeregneren til, kan det være svært at give et bud. Selv har jeg en TI89 -en af de største modeller fra texas instruments - den har selvfølgelig et hav af muligheder, men er fortirnsvist beregnet til "engineering", altså beregnet til at regne på mange, lange og tunge ligninger med nok så mange ubekendte.
Hvis du derimod skal bruge lommeregneren til statestik og hvad man nu ellers lærer på handels akadamiet - er det en anden maskine du skal have fat i (mener det er ti86, uden dog at være sikker).
Aktuelle priser kender jeg ikke noget til, ligesom jeg heller ikke har noget særligt kendskab til andre producenter af lommeregnere. Men jeg er glad for min TI89, og kan klart anbefale den.
Avatar billede googolplex Novice
25. marts 2004 - 23:09 #3
Jeg skal ikke bruge den til det vilde, den skal kunne det samme som min HP32 SII RPN. Dvs. en af de bedre lommeregnere til gymnasiet.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. marts 2004 - 23:44 #4
jeg er selv rigtig glad for min ti83+ og du kan sagtens skaffe sådan en ny til en tusse (hvis ikke mindre). Det er desuden standarden i mit gymnasium (for matematikere naturligvis).
Det er godt nok en graf-lommeregner, så jeg ved ikke om den er for vild for dig ;-)

Kunne også være du vil nøjes med nogle af deres scientific lommeregnere:
http://education.ti.com/us/product/scientific.html
Har selv gode erfaringer med TI-30X IIS
Avatar billede googolplex Novice
26. marts 2004 - 14:27 #5
Jeg er temmelig god til matematik ol., men jeg har som sagt ikke behov for det vilde.

Hvad er forskellen på en graf-lommeregner og en scientific ? Den slags fantes ikke i min (gymnasie)tid :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
26. marts 2004 - 14:45 #6
ja, du er vel ikke matematiklærer for ingenting.

Graf-lommeregne er mest for matematikere hvor du kan tegne grafer og have forskellige småprogrammer (fx en andengradsligningsløser). Den kan langt mere end de mindre scientific. Disse er nogle advancerede udgaver af de normalle lommeregner (dem der nærmest kun kan +-*/). Det er sådan nogle de sproglige bruger i dag, og kan det mest nødvendige (og de er knap så dyre - du kan sikkert få en TI-30X IIS for omkring 200-300 kr.).

I forhold til din tidligere lommeregner er det nok sådan én du skal have. Den kan sådan set alle de normalle matematiske funktion som sin,cos og log, ln osv.
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
26. marts 2004 - 14:51 #7
forskellen er slet og ret at på en graflommeregner kan du indtaste en hvilken som helst ligning eks f(x)=4x^2+4 - også kan lommeregneren vise grafen for denne ligning i et kooridinatsystem med en x og y akse (derfor det meget store display).
Som tidligere nævnt er det kun de aller største maskiner der kan regne med (flere) ubekendte størrelser - en ti89 kan således klare udregninger af typen  2x^2+4x = 0 find x... endvidere kan den også håndtere fx 3 forskellige ligninger med 3 forskellige ubekendte og regne dem sammen til et facit...
(dette med udregning af ubekendte er som sagt noget KUN få modeller kan klare - og bestemt ikke alle grafregnere)
Avatar billede googolplex Novice
26. marts 2004 - 17:03 #8
Ok, jeg kan høre på det hele af jeg skal have en graf-lommeregner. Den gamle HP32 SII var jeg ekstremt glad for, den programerede jeg til at løse andengradsligner ol.

Så valget står imellem en TI80-89 eller en HP48X, der også er en RPN (Reverse Polish Notation) lommeregner som den gamle jeg havde.

Venter lige og ser hvad andre har at sige før jeg lukker :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
26. marts 2004 - 17:19 #9
jeg vil forresten anbefale dig at skafe en der har såkaldt flash-memory (har dog intet med flash-cards at gøre). På den måde kan du få langt mere advancerede programmer, som kan være meget nyttige at have - desuden er der langt mere flash-memory end normal hukommelse.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
26. marts 2004 - 17:19 #10
(dette gælder sæføli' kun hvis du vælger en TI-lommeregner.
Avatar billede googolplex Novice
29. marts 2004 - 20:47 #11
Vil I begge lægge et svar :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
29. marts 2004 - 20:54 #12
jo da - værsgo' :-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
29. marts 2004 - 20:55 #13
- håber du får valgt en god én :-) Kan godt anbefale en TI'er, selvom en HP48X ville være lettere at starte på i dit tilfælde.
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
29. marts 2004 - 23:20 #14
gerne - held og lykke med dit valg...
Avatar billede googolplex Novice
23. april 2004 - 00:24 #15
Jeg har besluttet mig for at købe en TI-36X-II her og nu, da den kan lidt mere end en TI-30X-IIB og jeg kan få den betalt :)

Desuden køber jeg enten:

http://education.ti.com/us/product/tech/84pse/features/features.html

eller

http://education.ti.com/us/product/tech/89ti/features/features.html