Avatar billede cvp Nybegynder
25. marts 2004 - 20:57 Der er 6 kommentarer

phpmyadmin - cannot load MySQL extension, please check PHP

Hejsa, jeg har en redhat 9.0 til at køre - og jeg vil godt bruge phpmyadmin, men den spiller ikke rigtigt, jeg får følgende fejl:

cannot load MySQL extension, please check PHP Configuration

Nu har jeg så læst rundt omkring her på exp.dk og der er nogle svare ang min php.ini, men når jeg se på min så ser den sådan her ud

<..snip..>
; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = /usr/lib/php4
<..snip..>

Så det er vel okay, eller hva?

Jeg har ikke selv installeret mysql og php, jeg valgte standart i redhat installationen.

Nogle der har en idé til hva jeg kan gøre?
Skal jeg gen installere php eller mysql manuelt, hvis ja, hvordan gør det nemmest?

mvh
Christian
Avatar billede pbudk Nybegynder
25. marts 2004 - 21:54 #1
har du installeret php4-mysql modulet?

i php.ini skal der gerne stå noget i stil med
extension=mysql.so

Kig evt. om den fil (mysql.so) er i dit extension dir.
Avatar billede pbudk Nybegynder
25. marts 2004 - 21:59 #2
Jeg kan se i vores RHEL 3 står extensions i /etc/php.d biblioteket, der er så en fil, der hedder mysql.ini med indholdet:
extension=mysql.so

Jeg ikke helt sikker på om det er det samme med RH9
Avatar billede cvp Nybegynder
26. marts 2004 - 08:22 #3
Jo, det er det samme på min Redhat, med et /etc/pgp.d/
Hader lidt når så "lille" en ting kan drille mig så meget :-/
Avatar billede pbudk Nybegynder
26. marts 2004 - 08:40 #4
var der en mysql.ini fil i /etc/php.d/ ?

og havde du installeret php4-mysql modulet?
Avatar billede cvp Nybegynder
26. marts 2004 - 09:36 #5
Altså nu er jeg godt nok ikke hjemme (i nærheden af min linux) men jeg mener ikke at kunne huske at der findes en mysql.ini fil i php.d/

desuden har jeg været inde i den grafiske brugerflade, og under tilføj / fjren program pakker, og der står noget php mysql module eller sådan noget (kan ik huske navnet) under webserver. Dette modul er IKKE afkrydset, og når jeg prøver det siger den et eller andet om at php 4.2.2-17 (tror jeg det er) er krævet for at dette modul kan installeres? Kunne det tyde på en forkert installeret php? (jeg har ikke selv installeret php / mysql, det fulgte med redhat 9 jo)
Avatar billede pbudk Nybegynder
26. marts 2004 - 10:01 #6
det lugter af at mysql-php modulet slet ikke er installeret.

Umiddelbart burde du kunne installere det direkte fra pakkehåndteringen, har du opgraderet din php, så den ikke er i samme version som ved installation?

Du kan evt. tjekke version nummeret på din php4 pakke og se om du kan finde php4-mysql pakken med samme version nummer hos RedHat. (rhn.redhat.com)