Avatar billede webhelpers Praktikant
25. marts 2004 - 12:30 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Trådløst netværk i andelsboligforening

Hejsa
Vi er en andelsboligforening med 10 lejligheder, der har besluttet at etablere et trådløst netværk i opgangen. Den eneste udbyder jeg har kunne finde indtil videre er Webpartner. Er der nogen der har skabt sig erfaringer med andre udbydere, eller ved, hvilke udbydere der prismæssigt vil være fordelagtigt for mindre boligforeninger.
Jeg synes det er et problem i det hele taget at finde virksomheder, som leverer trådløse forbindelser til boligforeninger...Håber på lidt sparring.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
25. marts 2004 - 12:35 #1
Hvis i nu er rigtigt smart så bestiller i en G.sdsl løsning fra Cybercity 2,3 Mbit begge veje og for samtidig en router fra cybercity med Wireless

Tror det alt i alt kan gøres for under 1000 Kr i oprettelse. så skal i kun købe trådløse kort til clienterne

Vupti

MC
Avatar billede kenp Novice
25. marts 2004 - 12:53 #2
så er det bare om det kan række eller man skal ud i noget ekstra udstyr for at få alle med.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2004 - 13:12 #3
Jeg har skrevet lidt artikler om bl.a. trådløs sikkerhed og rækkevide, i måske kan få noget ud af at læse. Der er andre boliforeninger der har brugt den om trådløs sikkerhed til at udlevere til deres beboere

http://www.eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=bufferzone
Avatar billede webhelpers Praktikant
25. marts 2004 - 13:25 #4
Jeg har bare snakket med Cybercity og de var ikke interesseret i andelsboligforeninger som kunder....problemet er jo at jeg ikke gider hæfte for forbindelsen, og derfor skal ejeren af denne være andelsbolig-administrationen...tak for artikler bufferzone
Avatar billede webhelpers Praktikant
25. marts 2004 - 13:26 #5
Kender I andre en webpartner og måske telemetro, som gider at have en andelsboligforening som kunde på et trådløst netværksprodukt?
Avatar billede kenp Novice
25. marts 2004 - 13:54 #6
hvad med TDC? (altså erhverv)
Avatar billede webhelpers Praktikant
25. marts 2004 - 13:56 #7
Tele2, Cybercity, Tiscali, Sonofon og TDC tager ikke imod boligforeninger som kunder på trådløse løsninger....
Avatar billede farmer Nybegynder
30. marts 2004 - 19:48 #8
Med 10 lejligheder (=5 etager, én opgang), så skal I nok op på to access point. Hvis muligt, er den mest optimalt løsning at forbinde dem vha. alm. netkabel til en router. Denne router kan fx. leveres af Tiscali/TDC (men ikke CyberCity) ved et alm. ADSL abonnement. Jeres boligforening godt oprette et alm. ADSL-abonnement, så du ikke selv skal hænge på det.

Jeg opsætter trådløst og fast kablet netværk gennem www.novomatrix.dk. Hvis I gerne vil købe en færdig løsning, så er du mere end velkommen til at skrive til mig.

Trådløst er godt, men det giver meget administration... Hver gang en maskine reinstalleres (eller der købes ny eller der kommer venner på besøg), så skal en administrator installere trådløst software, sætte det op til den valgte kryptering osv. Jeg vil anbefale en fast kablet løsning, da det giver et minimum af administration. Alle kan logge på og bruge det, hvis deres lejlighed er sluttet til.

Lykke til med projektet :-)
Mvh. Anders Tillebeck
at@novomatrix.dk
Avatar billede webhelpers Praktikant
30. marts 2004 - 23:59 #9
Hej farmer - tak for svar.

Jeg skal lige høre, kan man godt bestille en alm. adsl-opkobling og så selv opsætte trådløs router og access points? Eller får man automatisk alm. router til alm. adsl-opkobling, hvilket betyder man ikke kan opsætte trådløst netværk? Er det mig der er forkert på den, når jeg ringer til cybercity og efterspørger trådløst adsl? For når forbindelsen er der, så kan man vel selv bestemme om man opsætter trådløs router på forbindelsen, eller kræves det af isp'en at man benytter det medfølgende udstyr?
Avatar billede webhelpers Praktikant
31. marts 2004 - 00:01 #10
farmer, problemet er, at det utroligt omkostningsfuldt for os at vælge en kablet løsning fremfor en trådløs...med en trådløs løsning må det forventes at kunne gøres til under 10.000 hvorimod man vel skal forvente at slippe det 4-5 dobbelte hvis der skal trækkes kabler rundt i alle lejligheder
Avatar billede kenp Novice
31. marts 2004 - 08:24 #11
hvis du vælger CC så skal du bruge deres router, men så bag på den kan du sætte endnu en router eller hvad du nu vil sætte op så du kan dele forbindelsen.
Avatar billede webhelpers Praktikant
31. marts 2004 - 10:39 #12
Ok, er det en kompliceret proces, eller er der mange der benytter sig af denne procedure hvis de gerne vil have trådløs adgang?
Avatar billede kenp Novice
31. marts 2004 - 11:05 #13
næææ det er det nu ikke! (altså besværligt) og hvor mange som gør det ved jeg ikke!

Jeg har haft lavet trådløsforbindelse til en vejforening i fr.sund. med trådløst så det dækkede deres vej, det blev bestilt hos TDC erhverv for så måtte de dele forbindelsen over flere matrikler lovligt (de fik det på skrift), men har så også sat en server m.m. op til at styre al trafik, brugergodkendelse m.m. for ikke alle og enhver bare kan koble sig på. det er lidt arbejde når nogle får gæster med ekstra computere. da de fleste kun havde 1 computer i forvejen, ellers kan man gøre således at man laver en trådløs forbindelse til hver lejlighed, også de kan kan lave et LAN på bagsiden af det, også på den måde kunne sætte flere computere på uden det bøvl med administration.
Avatar billede farmer Nybegynder
31. marts 2004 - 14:41 #14
Numsi, du har ret i, at det vil være dyrere at etablere et fast kablet net. Prisen vil nok ligge omkring 25.000,- men selvfølgelig mindre, hvis I selv helt eller delvist kan lave det. Kan I selv (efter grundig vejledning), så blive det nok ikke meget dyrere, end et trådløst net.

Ang. økonimi, så regnes et nyt netværk (både trådløst og kablet) som en forbedring af jeres andelsforening, så det vil ikke ændre ved jeres andelskrone. Dette fordi beløbet I bruger på etableringen af netværket flyttes fra en disponibel konto og til en forøgelse af huset værdi.

Kenp -> Det lyder som et spændende projekt. Vil du ikke prøve at sende lidt materiale på, hvordan du etablerede det? Altså hvis du har noget liggende :-)

-- Anders
at@novomatrix.dk
Avatar billede kenp Novice
31. marts 2004 - 17:14 #15
farmer -> der er ikke ligefrem en projekt beskrivelse fra den omgang jeg var igennem der! den varede faktisk over ca. 1 år! (det som tog længst tid var for dem at finde ud af hvad de ville have, og om de ville have det)
men jeg kan da prøve at skrive det ned hvordan det startede og hvordan det endte ud.
Avatar billede max_motor Nybegynder
20. august 2004 - 09:07 #16
Hej Numsi, Pikespeak er et firma der laver Internet løsninger til alle ejendomme, små og store, de er udbydere og installatører, og rimelig billige.
Prøv at se mere på www.pikespeak.dk eller send en mail til salg@pikespeak.dk, så giver de et tilbud.
Avatar billede max_motor Nybegynder
20. august 2004 - 09:12 #17
Hej, her er lidt info, min kammerat mener at Pikespeak skal have ca 10.000 for hele molevitten og derefter kan abonnementet gøres for ca 150 kr om måneden pr tilslutning, al service incl.
Avatar billede webhelpers Praktikant
26. juli 2005 - 12:05 #18
Farmer og kenp, poster I også lige et svar, så kan I sammen med Bufferzone dele pointene.
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2005 - 19:45 #19
her er et fra mig
Avatar billede webhelpers Praktikant
26. juli 2005 - 19:55 #20
Nå, det kunne man ikke. Farmer, sorry, men pointene blev fordelt til de andre.