Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
25. marts 2004 - 11:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Windows program til at styre linux server??

Hey all

Jeg står lige og skal bruge et windows program til at styre en linux server, kender i nogle programmer man kan bruge til det?

mange tak på forhånd

/ZwordFish
Avatar billede fet321 Nybegynder
25. marts 2004 - 12:01 #1
Du kan bruge putty.
(finder lige et link)
Avatar billede fet321 Nybegynder
25. marts 2004 - 12:03 #2
Her er et link til Putty:
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

Derudover bruger jeg WinSCP til filoverførsler:
http://winscp.sourceforge.net/eng/

/fet321
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
25. marts 2004 - 12:13 #3
der skal så lige siges at du skal have en ssh server installeret på linux´en.
Avatar billede inglenook Praktikant
25. marts 2004 - 12:15 #4
VNC (x0vncserver) fra www.realvnc.com er et rigtigt godt program og kan ogsaa bruges med ssh.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. marts 2004 - 16:01 #5
Nu er "styre" ikke defineret nærmere men:
SecureCRT (ssh2) til fjernadministration over en bash shell, hvilket er tekstbaseret
VNC som nærmest overfører video over nettet og lader dig styre mus og se desktoppen remotely
Webmin som lader dig styre en masse gængse services som feks BIND og MySQL gennem en web browser

Sikkerhedsmæssigt er SecureCRT + OpenSSH at foretrække.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2004 - 21:54 #6
I forskellige situationer bruger jeg disse:

1) På en computer, jeg ikke selv ejer, og hvor jeg derfor ikke bare kan installere mange store ting, bruger jeg Putty.

2) På min egen computers Windows-partition (som jeg kun bruger til Lan-spille-weekender) har jeg installeret Cygwin, så jeg direkte i Windows har adgang til en bash shell med ssh, scp og alle de kommandolinieværktøjer, jeg er vant til fra Linux.

3) På min server har jeg derudover installeret Webmin, men den er kun åbnet for lokalnet. Hvis jeg skal pille ved noget, når jeg ikke er hjemme, gør jeg det enten fra kommandolinien eller lader ssh lave en tunnel til Webmin.
Avatar billede no.5 Nybegynder
08. april 2004 - 22:36 #7
Det nemmeste efter min mening er webmin det kører i en browser, dvs du kan bruge den uafhængigt af platform.

www.webmin.org tror jeg! Ellers brug google.com