Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 10:12 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Tænd en iMac

Jeg arbejder for tiden hos PC Fisk en del af Folkekirkens Nødhjælp. Vi har fået doneret nogle iMacs som vi gerne ville bruge men vi har ikke fået tastaturene og mus med. Vi har USB mus og tastatur. Men ikke nogle der er lavet specielt til iMacs. Jeg har nemlig ladet mig fortælle at på iMacs skal man tænde computeren på tastaturet. Men da vi ikke har dette gør det lidt svært. Er der en anden måde og tænde computeren på?
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 10:18 #1
omme bagpå, i venstre side er der en knap til at tænde den, så vidt jeg husker... hvis det ellers er en af de nyere iMac's. Hvis du ligesom har iMac'ens "base", sidder knappen som kl 10, hvis du forstår!? :)
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 10:25 #2
Jeg ved ikke hvor gammel den er (måske 1998). Men den eneste knap jeg kan finde er den der sidder foran. I venstre side er der slet ikke nogen knapper. Kan heller ikke finde nogen under dækslerne.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
25. marts 2004 - 10:25 #3
Foran.
Til højre for CD-drevet sidder en lille rund knap.
Prøv den . . .

Hvis det ikke fungerer skal du nok have fat i ihvert fald tastaturer til iMac.
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 10:37 #4
Ja det er også den knap jeg trykker på. Den spiller en lille melodi for mig og jeg kan høre blæseren starte og skærmen tænde. Men pludselig slukker den. En hernede siger så at det er fordi man skal tænde "basen" fysisk også tænde og slukke den via keyboard. Men spørgsmålet lyder så igen på om man ikke kan tænde den uden keyboard. Det burde da være muligt :)
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 10:44 #5
hvis den komme med en "chime" lyd når den starter op, så er det fordi du har fundet den rigtige knap... ;-) Der er sikkert noget i vejen med maskinen, siden den ikke kommer videre. Jeg har selv haft en maskine med samme problem, også samme model iMac faktisk.
Hvis det var fordi der ikke er noget operativsystem i den, ville den komme med en skærm, hvor dette var illustreret. Det er sansynligvis fordi der er en fejl med den... du kan prøve at resette p-ram'en, og se om den kommer længere af den grund, dog tvivler jeg på det...
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 10:47 #6
Hvor sidder og hvad er p-ram'en? :)

Ellers ved i om der er en Macintosh forhandler i DK som man kan ringe til?
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 10:47 #7
For at resette p-ram'en skal du starte maskinen op ved at holde æble-tasten nede, samt "P" og "R". Lad maskinen sige lyden og pause 4 gange, hvoefter du opstarter den som normalt..
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 10:50 #8
ferdinand.k > vi har jo ikke macintosh/apple tastaturer ... Eneste vi har er normale usb eller ps/2 ... Jeg var af den opfattelse af iMacs godt kunne køre på normale keyboards men det er måske en fejl?
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 10:53 #9
nej, det er generelt ikke noget problem. Du kan sagtens benytte et usb tastatur til en mac... dog er det i sådanne situationer at der kan opstå komplikationer. Du skrev at du har fået donereret "nogle" imac's. Sker det samme som du beskriver, for ALLE de maskiner du har stående!?
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 10:56 #10
Ja. Vi har fået doneret 6 stykker. 3 af dem havde fået bundkortet pillet ud og harddisken smidt væk. 1 af dem der var "fulde" virkede ikke. Der var billedrøret gået. En anden af de "fulde" manglede cdrom drev så det er stjålet fra den "uden" billederør. Så nu sidder jeg med 2 computere som skulle virke men de har begge samme problem med at skulle starte op.
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 10:59 #11
hmm... har du checket at der ikke er fejl i strøm kablerne!? Ellers lyder det umiddelbart som en hardware-fejl af en eller anden art...
Den hvor billederøret er gået, kan dén starte op??
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 11:01 #12
Den siger "chime" lyden og jeg kan høre blæseren starte. Men samtidig står billederøret og "tænder og slukker" ligesom på et tv hvor billederøret også er gået.
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 11:02 #13
Og der skulle heller ikke være noget i vej med strømkablerne.
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 11:04 #14
Er du hjemme i hardware-verdenen?! Ellers kan du forsøge at skifte lidt frem og tilbage med delene, indtil du finder en der virker. Jeg må nok ellers melde pas herfra, da det er svært uden at stå med dem...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
25. marts 2004 - 11:05 #15
hold da k... for en længere debat om manglen på tastaurer.

Læs nu mit svar.
-du skal have fat i iMac-tastaturer. Slut.
-eller LogiTech, der understøtter Mac OS8+9
Så er du "næsten" lige så godt kørende.

Nulstil P-RAM og kør igen.

Du kan også nulstille P-RAM på bundkortet.
-det er den lille knap ved siden af V-RAM slottet.
Hold den ned mens du tæller ULTRA-LANGSOMT til 5.
Prop bundkortet retur i maskinen og forsøg dig igen.
Det kan godt være at du skal tvangsstarte maskinen 5-10 gange.
-altså start og hiv stikket efter den har sagt opstartslyden. Og start umiddelbart herefter igen.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
25. marts 2004 - 11:08 #16
Det hjælper ofte også at skifte det lille 3.6volts batteri, der sidder på bundkortet.
-det er iMac'ens backup-batteri.
Hvis det er dødt, kan den intet.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
25. marts 2004 - 11:10 #17
-gider ikke abonnere på dette spm mere . . .
I 2 skriver sgu lidt for meget til hinanden.
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 11:12 #18
Tak for den fyldstgørende kommentar, aeblenet - Er dette ikke pointen med dette forum!?
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 11:13 #19
aeblenet > Hvis DU læste hvad JEG skrev så arbejder jeg for en non-profit org. Det vil sige jeg har ikke nogen penge til at gå ud og købe tastaturer. Derfor ville jeg gerne finde en anden løsning hvilket ferdinand.k var så flink at prøve og hjælpe mig med OG også se om der evt. kunne være en anden fejl på computerne. Det er også derfor han får pointene. Hvis du ikke kan lide længden af trådene så kan du bare blive væk.

//Everything written here is my personal opinion and not that of my employer.
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 11:15 #20
Tak for hjælpen ferdinand.k jeg vil prøve og skifte lidt frem og tilbage mellem delene og se om jeg kan få det til at virke. Ellers vender jeg tilbage.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
25. marts 2004 - 11:25 #21
>styless
NON-profit mig i r.....

Hvem gav dig svar på nul-stil af P-RAM uden tastatur ?
Hvem nævnte batteriet ?
-jeg kan iøvrigt høre at din iMac er en Blue & White 233Mhz eller 266Mhz.

Det er OK at du gav "ferdinand.k" point for hans ihærdighed, men din kommentar vil jeg ignorere.
opret en ICQ, hvis I skal kommunikere yderligere. I løser aldrig problemet uden brugen af mit svar.

Selvsikker. Ja. Og med god grund . . .
-til skræk og advarsel for andre, kunne jeg jo bare linke til dette SPM, når du opretter det næste.
Avatar billede hemas Nybegynder
25. marts 2004 - 12:24 #22
Hvorfor bruge så meget tid på at skændes om point ????
GÆLDER DET IKKE OM AT HJÆLPE !!!
os mindre videne, Hor sidder de P-RAM ?
jeg er bare nysgerig og nybegynder !!!
Avatar billede hemas Nybegynder
25. marts 2004 - 12:25 #23
udnskyld stavefejl: Hvor sidder de P-RAM ?
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 12:48 #24
Hahahaha godt så ...

aeblenet >

"NON-profit mig i r....." ... Jeg synes du skal undersøge tingene før du udtaler dig om dem.

Jeg synes du skal linke alt det du vil. Hvis du vil spilde din tid på den måde. Jeg kan så igen linke til alle de spørgsmål du har lavet hvor du har gjort alt for at svine folk til. Men ved du hvad? Jeg gør det ikke for jeg vil ikke synke ned på dit niveau.

Hvis jeg ikke er blevet farveblind så er de faktisk grønne/hvide og jeg mener de er på mere end 266Mhz men jeg kan tage fejl.

Jeg takker for dine svar. Jeg har dog ikke kunnet bruge dem til noget endnu derfor ikke nogen point. Desuden svarede ferdinand.k på det samme og som du selv sagde var han mere ihærdig og greb ikke den første chance han fik til at svine mig til i modsætning til dig.

Som jeg skrev før så hvis du ikke gider høre på det så flyt over i et andet forum. Ignorer os eller lad være med at Abonnér på spørgsmålet.

Kan du have en fortsat god dag?

//Everything written here is my personal opinion and not that of my employer.
Avatar billede styless Nybegynder
25. marts 2004 - 12:51 #25
hemas > aeblenet SKAL brokke sig da han er en rang-rytter som ikke kan forstå hvorfor han ikke er på top 10 endnu. Det kunne dog være fordi han griber hver en chance han får til at svine folk til.

Jo det handler om at hjælpe. Det er der bare visse folk der ikke forstår.

//Everything written here is my personal opinion and not that of my employer.
Avatar billede exp Juniormester
25. marts 2004 - 13:02 #26
I bedes stoppe mudderkastningen nu.
Fortsætter det, lukkes spørgsmålet.

Mvh
exp/coadmin
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 13:11 #27
hemas -> se min kommentar: 25/03-2004 10:47:47 ang. P-RAM...
Avatar billede and_ Nybegynder
25. marts 2004 - 13:12 #28
det er jo ikke styless der er problemet... tjek historie på tidligere indlæg af aeblet.... det er ihvertfald ikke første gang han sviner folk til...
Avatar billede exp Juniormester
25. marts 2004 - 13:19 #29
and_ >>
At stoppe.

exp/coadmin