Avatar billede hemas Nybegynder
24. marts 2004 - 01:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke få min browser til at aflæse JAVA og skærmen fryser

Har fået anbefalet Eksperten, da Tdc support har opgivet mig eller retter min IMac.
Jeg er totalt nybegynder på nettet........
Jeg har lige fået webspeed og jeg har en hel del problemer,
da jeg har en "lidt" ældre IMac, jeg køre OS 9.2.2. og ved ikke om det er nødvendigt at opgraderer til OS X
(det koster jo en del og ellers er jeg meget tilfreds med version 9.2.2.)
eller om der skal mere RAM i, der er kun 64 indbygget i den,
er det nok til lidt online spil og lidt surfing på nettet ??
har problemer med at få Explorer til at køre godt, den fryser ofte min skærm,
jeg har version 5, min Browser kan ikke afvikle JAVA.
har prøvet Netcape og den er helt gal, den kommer ikke med hele grafikken og alt ser totalt forkert ud..... Hjælp mig, på forhånd tak hemas
Avatar billede egonspock Seniormester
24. marts 2004 - 03:14 #1
Java er har udviklet sig en del siden OS 9.2.2 kom på banen, og hverken Explorer eller Netscape mindes jeg kunne håndtere det særligt godt, især ikke til online spil, selvom det da vist var muligt at bruge (Det er 4-5 år siden jeg prøvede det sidst i OS 8-9 stykker). Da der ikke har været udviklet noget til OS9 i flere år, vil jeg nok også seriøst anbefale at skifte til OSX.

Så vidt jeg kan gennemskue er din iMac fra mellem oktober 1999 og sommeren 2000, måske 2001, og da jeg har set rimelige resultater med selv ældre iMacer, kan din sikkert også godt trække det. Men det kræver meget mere RAM, gerne 512 MB mere for at give den bedste performance og i hvert fald 2-3 GB ledig plads på din harddisk, og det sidste er endda i underkanten.

OSX kan godt køre på 320 MB, men den får et løft af at køre på 576 MB, som du vil være taknemmelig for. Og ja, OSX koster penge og det gør RAM også, så måske var det en overvejelse værd at skifter til en helt ny eMac, der trods alt kun koster 7-10.000, afhængig af konfiguration osv. Men husk at der også skal mere RAM i sådan en, hvis det bliver resultatet. 256 MB er for lidt til god performance i OSX.
Avatar billede hemas Nybegynder
25. marts 2004 - 12:11 #2
Jeg takker mange gange for et svar der er til at forstå, så må jeg jo gå i tænkeboksen for at finde ud af om det kan betale sig at købe OS X og 512 MB RAM eller købe mig en ny Mac......
hemas.....
Avatar billede hemas Nybegynder
25. marts 2004 - 12:27 #3
Hvis der er andre der har nogle gode råd, så skriv venligst !!!!
Avatar billede swifty_snipes Nybegynder
31. marts 2004 - 19:02 #4
du kan evt, prøve at downloade mrj, som du kan finde på www.versiontracker.com :-)
Avatar billede hemas Nybegynder
01. april 2004 - 00:13 #5
1000 tak ! det var en god ide ! men det virkede desværre ikke efter hensigten, den fryser (sku) stadig når jeg prøver at spille online spil og deslignende ????
Hvis I (egonspock og swifty snipes)har andre forslag, så tager jeg glædeligt imod !!! Og hvis der er andre, så skriv endelig !!! PS. jeg har puttede lidt mere RAM i men det har heller ikke hjulpet ! jo den arbejder hurtiger og det glider bedre, men ikke med online spil m.m. TAK HeMaS
Avatar billede hemas Nybegynder
01. april 2004 - 00:16 #6
PS. jeg kan se at de har taget point fra dig egonspock, det var ikke meningen, det var meningen at i skulle dele dem ! hvad har jeg gjort forkert ? undskyld ! HeMaS.....
Avatar billede egonspock Seniormester
01. april 2004 - 00:23 #7
Det undrer mig ikke at du ikke får færre problemer med online spil i OS9 ved at installere den Java, der var installeret i forvejen og ved at installere mere RAM, der først vil hjælpe i OSX, men jeg synes at det var et godt bud fra Swifty snipes. OSX er et helt andet dyr(Panther :-) ), da det både har nyere Java og har beskyttet hukommelse, så din computer ikke vil fryse mere. Hvis et program som explorer, eller for den sags skyld Safari, som er Apple's egen browser til OSX "går kold", så kan man bare slå programmet ihjel, og starte forfra. Det er nok den væsentligste forbedring overhovedet mellem de "klassiske" MacOS og OSX. Prøv evt. at finde en brugergruppe, hvor du kan se OSX i funktion. http://www.apple.com/dk/usergroups/finder.html
Avatar billede egonspock Seniormester
01. april 2004 - 00:24 #8
tak for opmærksomheden, men jeg overlever nok ;-)
Avatar billede hemas Nybegynder
01. april 2004 - 00:31 #9
Det vil jeg prøve ! og så må jeg jo spare sammen til OS X, hvilken version er bedst på en "gammel IMac" ? jeg har hørt at Safari er for fedt ? hvad gjorde jeg forkert med pointne ? der stod at hvis jeg syntes om begge svar så skulle i dele og så trykkede jeg.....? HeMaS
Avatar billede egonspock Seniormester
01. april 2004 - 00:40 #10
Skidt med pointene.
Jo nyere version af OSX, desdo bedre, dvs. 10.3.3. Du får højst sandsynligt en 10.3 i pakken og opgraderer så resten på nettet automatisk. Husk at køre "Reparer Tilladelser" i DiskVærktøj til sidst, når du kommer så langt. 10.3 er klart den hurtigste og bedste version til en hvilkensomhelst iMac.
Avatar billede hemas Nybegynder
03. april 2004 - 03:36 #11
Igen 1000 TAK, for et par gode og let forståelige svar ! Hvorfor skal jeg "køre" Reparer Tilladelser i Diskværktøjer ? jeg har aldrig vist hvad det var der for og jeg har aldrig brugt det før.....
Ps. jeg har nu sat min PC'er med XP til mit webspeed, online spillene virker stadig ikke optimalt, den fryser dog ikke skærmen men den køre af H.... til, det kørte fint da jeg satte min kammerat's PC'er med 98 på til webspeed ? hvad gør jeg dog hele tiden forkert ? jeg glæder mig allerede til OS X.... endnu en gang 1000 Tak for din hjælp og ekspertise....