Avatar billede ulreck Nybegynder
23. marts 2004 - 15:43 Der er 5 kommentarer

formular over tre tabeller med drop-down menus

Jeg har en lille base med 3 tabeller: firma, ydelse, priser.

Logikken er: hvert firma sælger en eller flere ydelser, som har en eller flere priser, typisk for en given periode. Mens en Hver firma kun findes 1 gang kan den samme ydelse leveres af flere firmaer.

Jeg vil gerne have 1 form (skærmbillede) hvor jeg via drop down menu el.lign kan vælge først firma, derefter en af de ydelser som dette firma sælger, og oprette en tilhørende pris.

Hvordan gøres dette bedst?
23. marts 2004 - 15:50 #1
Princippet er at dine kombobokse's Rækkekilde skal være baseret på en SQL-sætning, som benytter den forrige komboboks som kriterie.

Således kunne komboboks2's rækkekilde se således ud:
Select YdelsesID, Ydelsesnavn From Ydelse Where Firma = [Form]![Komboboks1]

På hændelsen Efteropdatering på Komboboks1 skal du så lægge denne kode for at få Komboboks2 til at opdatere sig:
Me!Komboboks2.requery
Avatar billede overchord Nybegynder
23. marts 2004 - 16:10 #2
Hvordan er opslaget mellem firma og ydelse? Er saadan at der findes en generel liste over ydelser som alle firmaer potentielt kan udfoerer eller hvad?
Avatar billede ulreck Nybegynder
23. marts 2004 - 16:13 #3
Har jeg prøvet, syntaks rettes jo nærmest automatisk. MEN: to dialogbokse "Enter Parameter Value" dukker op, derefter er dropdown menuet (selvfølgelig) blank.
Som uddybning:
Tab1: "Firma", med kolonnerne "ID" og "Firma"
Tab2: "Ydelse", men kolonnerne "ID", "Firma_ID" og "Ydelse". Firma_ID er en lookup til Tab1.
Tab3: "Priser" med kolonnerne "ID", "Firma_ID" (lookup til Tab1), "Ydelse_ID" (lookup til Tab2), "Dato", "Pris".

Form: "Priser".
Select statement i Kombo2: "SELECT [Ydelse].[ID], [Ydelse].[Ydelse] FROM Ydelse WHERE [Firma]=[priser].[firma_id]; "
AfterUpdate i Kombo1: "Me!ydelse_id.requery"
Avatar billede ulreck Nybegynder
23. marts 2004 - 16:15 #4
TIl overchord: jeg vil gerne binde ydelserne op på leverandøren. Dvs. der findes ingen generel tabel.
Avatar billede ulreck Nybegynder
23. marts 2004 - 17:22 #5
Rettelse:
Jeg har fundet nogle fejl i SELECT statement, og nu kommer dialog boksen ikke længer op. Syntaks fra Kombo2: SELECT [Ydelse].[ID], [Ydelse].[Ydelse] FROM Ydelse WHERE [ydelse].[firma_id]=form!Firma_ID;

Relationer:
Mellem Firma.ID og Ydelse.Firma_ID
mellem Firma.ID og Priser.Firma_ID
mellem Ydelse.ID og Priser.Ydelse_ID

MEEEN: Kombo1, som skal hente firmanavne viser intet.