Avatar billede adim Nybegynder
22. marts 2004 - 11:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Jævne kanterne i kuververne.

Jeg bruger Illustrator Cs, ...

I et dokument har jeg brugt "Pen Tool" til at skalerer nogle ting med.

Men der hvor jeg har skaleret nogle runde ting, er det blevet til hakkede kurver. (man kan se hakkerne når man printer ud)

Kan man ikke på noget måde mindske hakkerne ved punkterne i kurverne?
Avatar billede pemo Nybegynder
22. marts 2004 - 12:11 #1
Jeg kender ikke Illustrator, men er der ikke et sted hvor du kan bruge anti aliasing?
Avatar billede adim Nybegynder
22. marts 2004 - 12:19 #2
Jeg har prøvet at gå ind på help menuen- og lede efter anti aliasing... uden held..
Avatar billede adim Nybegynder
22. marts 2004 - 12:29 #3
Pemo----> Jeg har fundet det under "Rasterize" og har prøvet at lege lidt med det.. men jeg får kun store firkanter på objektet...

Følgende ting kan man vælge:

Art optimezed(supersampling)
type optimezed(hinted)

Man kan "vælge/ fra vælge" "Create Clipping Mask"

og til sidst kan man angive "add :  arround object"

Den objekt jeg skal lave dette på er ca 0,5 x 0,5 i størrelse... har du nogen ideér på hvad jeg skal gøre for at jævne kanterne.
Avatar billede spe Nybegynder
22. marts 2004 - 12:54 #4
Det ville være ærgerligt at tegne en tegning i Illustrator og så gøre den til pixelgrafik ved at bruge Raterize.

Hvordan har du brugt pen tool til at skalere med?
Kan du beskrive lidt mere detaljeret hvad du har gjort.
Avatar billede adim Nybegynder
22. marts 2004 - 12:57 #5
Spe---- Det jeg har gjort er følgende:

trykket på Pen tool, og derefter lavet mange punkter ud fra den tegning jeg vil have (rund tegning).. Jeg har prøvet at lave så mange punkter som muligt, sådan at de hakker der kommer bliver mest muligt jævne... men alligvel synes jeg stadig at den er for hakket, når jeg printer den ud.

Med pen tool, har jeg lavet et rundt kurve, og lagt noget fyld farve i.
Avatar billede spe Nybegynder
22. marts 2004 - 13:22 #6
Grundprincippet for pennen er at lave så få punkter som overhovedet muligt for at få pæne glatte buer.
Det lyder somom du blot har klikket dig rundt og ikke tegnet buer.

Du tegner buer med penne ved at klikke i start punktet, BLIVE ved med at holde musetasten nede og træk en styrearm udfra punktet (er kun en hjælpearm) slip musetasten og flyt pennen hen til det næste hjørne hvor buen skifter retning, klik og bliv ved med at holde musetasten nede og træk en styrearm ud indtil din bue har den form den skal have.

Det lyder lidt kryptisk hvis man ikke er vant til pennen og kan være svært at se hvor punkterne skal placeres. Men prøv dette: Tegn to aflange ovaler med oval værktøjet lad de to ovaler lappe ind over hinanden. Vælg dem begge to, find pathfinderpaletten frem, hold alt-tasten nede og klik på det første ikon længst til venstre øverst. Nu har du sat de to ovaler sammen.
Klik nu et tomt sted på siden.
Vælg den hvide pil og klik på stregen af de sammensatte ovaler. Nu kan du se hvor punkterne ligger og måske få en ide om hvad jeg mener med at placere punkter.
Klikker du med den hvide pil i et af punkterne kommer styrearmene frem så du kan se hvordan de er placeret.
Dette med ovalerne blot for at du kan se hvordan programmet selv placere punkter og styrearme.
Avatar billede adim Nybegynder
22. marts 2004 - 14:05 #7
Spe.---- vil det sie at man ikke kan jævne kanterne sådan generelt`??
Avatar billede spe Nybegynder
22. marts 2004 - 14:36 #8
Du kan vælge Object->Path->Simplify og reducere antallet af punkter men det er svært at styre så buen passer.

Du kan også tage blyanten og trække langs din kant og blødgøre den men igen det er svært at få lige den bue du skal bruge.
Pennen er værktøjet til at tegne jævn og pænt men altså med kun de nødvendige punkter.