Avatar billede jakobg Nybegynder
21. marts 2004 - 16:35 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Køb af kamera (total newbie)

Hej,

Jeg går og drømmer om at købe et digitalt videokamera, men jeg endnu totalt blank hvad den slags angår. Dog har jeg fotograferet digitalt i en årrække nu.
Budgettet er 5-10.000,- og jeg er så heldig, at jeg flyver til USA i næste uge, hvor jeg forhåbentligt kan få lidt mere for pengene.

Jeg har lidt kig på Sonys DCR-PC330, er det et ok kamera?

Er der nogen der kort vil forklare/beskrive de forskellige lagermedier der anvendes i dag, og deres fordele/ulemper.

Jeg vil også sætte pris på links til artikler for nybegyndere, med kameraanmeldelser og den slags.

Og er der generelt noget jeg bør være opmærksom på, når jeg går ud og investerer i et digitalt videokamera?

Jeg ved godt, at det er nogen store og generelle spørgsmål, derfor de mange point. :)

Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede bleze Nybegynder
21. marts 2004 - 18:46 #1
Jeg ville gå efter et kam der gemmer på dvd medie af den ene grund at DV ikke er speciel gode kvalitet og det hjælper ikke at lave det om til MPEG2 (dvd) bagefter da det så bliver endnu dårligere kvalitet.
Derudover ville jeg vægte et kam der optager i rigtig 16:9 og ikke det fake mode som de billige har. Sony's dyre modeller kan nemlig dette så du er ikke helt galt på den...
Når du er I usa kan du få disse cams for 4-5000k mindre end herhjemme, men altid prøv det i forretningen og sørg for at strømforsyning virker i europa og at kam'et er PAL og ikke NTSC!
Avatar billede henninga Novice
21. marts 2004 - 19:12 #2
Kig efter at det er med PAL - ellers får du bare en masse bøvl når du bruger det her i europa.
Se efter størrelsen på optikken - som regel er større diameter = bedre optik.
Se efter størrelsen på CCD - større er bedre og 3CCD systemer er bedst.
Det skal være Mini-DV eller DVCam eller DVC-Pro. DVD-kamera i det prisleje er for dårlig kvalitet hvis du efterfølgende vil redigere i din video.
Se iøvrigt tips på http://www.abmedia.dk/video/kvalitet.htm

HenningA
Avatar billede jakobg Nybegynder
21. marts 2004 - 20:20 #3
bleze,

Umiddelbart har jeg på fornemmelsen at et kamera, som brænder på DVD'er er en holdbar løsning: Jeg forestiller mig, at jeg gemmer optagelserne på min PC ganske som jeg er vant til at gøre med digitale fotos.

16:9 vil jeg også sætte stor pris på.

Er det korrekt forstået, at der kun finde ét format (DV) som man optager i?

henninga,
Er Mini-DV på vej ud til fordel for DVCam eller DVC-Pro? Eller kan de slet ikke sammenlignes?
Avatar billede bleze Nybegynder
21. marts 2004 - 20:23 #4
De prof cams bruger DV og ikke miniDV...  de cams der gemmer på DVD medier optager i MPEG2 så derved behøver du ikke reencode video som du gør med miniDV og DV.  Det vil jeg mene giver bedste mulige kvalitet. Det kommer self an på hvad for en video encoder chip der sidder i cam... men som altid, prøv før man køber!
Avatar billede henninga Novice
21. marts 2004 - 20:46 #5
DVCam er Sony's "svar" på MiniDV og har et bedre båndsystem.
DVC-Pro er Panasonic Professionelle udgave af Mini-DV med et bedre båndsystem.
Videoformatet er det samme i de 3 systemer, nemlig DV25(DVC_Pro) eller dvsd.

Mini-DV er et såkaldt Consumer-produkt - altså beregnet til amatørbrug hvor de 2 andre er til proff o.l.

Selve optagesystemet med enten bånd eller DVD i kameraet kan kort sættes op som:
DV-Bånd gemmer video i fuldt format med en kompression på ca. 5:1
DVD gemmer med kompressionsforhold på mellem 25:1 og 40:1 (alt efter hvor lang tid du vil optage på en DVD). Hvis du vil have ordentlig kvalitet på DVD kamera skal det optage i MPEG-2 I-frames, og det har jeg endnu ikke set nogen i det prisleje der gør.
Du kan se mere på ovenstående link under kompression.
HenningA
Avatar billede henninga Novice
21. marts 2004 - 20:48 #6
Og iøvrigt er båndene på vej ud til fordel for harddiske, men så er vi osse i et andet prisleje.
Avatar billede jakobg Nybegynder
21. marts 2004 - 21:48 #7
Okay, dvs. der reelt kun er Mini-DV at bekymre sig om? Hvordan passer MICROMV så ind i billedet?

Hvad syns I generelt om det kamera, som jeg har kig på? Tager jeg fejl, eller er det Sonys topmodel lige pt.?
Avatar billede henninga Novice
21. marts 2004 - 22:47 #8
Det ser ud til at være et godt lille kamera. Sony er som oftest god kvalitet.
Carl Zeis linse er jo osse altid godt.
MicroMV kender jeg ikke - tror ikke det er slået rigtigt igennem. Det optager osse i MPEG kvalitet.

Men vær sikker på du får en PAL version.
Avatar billede henninga Novice
19. oktober 2004 - 01:28 #9
Hvad finder du ud af ?