Avatar billede cbj-dk Nybegynder
20. marts 2004 - 16:57 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Braendt af?

Min pc har staaet taendt i et doegns tid, og da jeg kom hjem var den slukket. Den vil slet ikke starte - skaermen som faar stroem igennem pcen virker fint, men pcen vil slet ikke starte op.. Jeg har taenkt p[ hvad der kan vaere galt - det kan meget vel vaere noget hardware der er braendt af, men haaber det sku ikke da jeg ingen penge har ligenu. Men somsagt, kan de vaere noget andet?
Og hvis det er hardwaren der er braendt af, hvordan finder jeg saa ud af hvad jeg skal skifte?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
20. marts 2004 - 17:21 #1
Vil maskinen slet ikke starte?
Altså når du trykker på tænd/sluk knappen sker der ingenting, CPUkøler og harddiske giver ikke lyd fra sig?
Avatar billede cbj-dk Nybegynder
20. marts 2004 - 17:24 #2
Nej, der sker intet. ingen lyd kommer fra pcen.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
20. marts 2004 - 17:26 #3
Så prøv følgende:
Fjern alle PCI og AGP kort, samt IDEkabler fra bundkortet.
Prøv så at starte computeren
Begynder CPUkøleren nu at køre rundt?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
20. marts 2004 - 17:30 #4
Hvis CPUkøleren ikke kører rundt nu, så tjek at alle forbindelser mellem PSU og bundkort sidder rigtigt, altså ATX-stik og 12V(hvis du har P4).
Herefter kontroller at alle ledninger fra Powerknap og resetknap er rigtig forbundet til bundkortet, referer til manualen over dit bundkort.
Avatar billede cbj-dk Nybegynder
20. marts 2004 - 17:41 #5
Jeg har nu pillet alt ud, ogsaa RAM. og cpu koekeren koerer stadig ikke... Proever lige det du har skrevet..
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
20. marts 2004 - 17:42 #6
Ram burde nu ikke være nødvendigt at pille ud :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
20. marts 2004 - 17:44 #7
Du skal bare sørge for at starte computeren op, kun med de allermest nødvendige enheder forbundet til bundkortet, dvs CPU, CPU-køler, Ram tror ikke der er mere.
Derefter kan man så begynde at lokalisere fejlen.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
20. marts 2004 - 17:46 #8
og PSU'en skal også være forbundet c'følig :p
Avatar billede cbj-dk Nybegynder
20. marts 2004 - 18:07 #9
Her testet baade med og uden ram, og har tjekket alle kabler.. MEn den vil stadig ikke starte.. Det eneste jeg selv kan komme i tanke om, er at cpuen maa vaere blevet braendt af. KAn det evt. vaere noget andet?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
20. marts 2004 - 18:16 #10
naa er nu mere bange for at du har brændt dit bundkort af, for hvis det "bare" er CPUen, plejer CPUkøleren nu alligevel at spinde rundt, der kommer bare ikke billede på skærmen.

Ved ikke om du har en anden computere du evt, kan teste strømforsyningen på, bare sådan en gammel computer du ved ;)
Avatar billede raven_dk Nybegynder
21. marts 2004 - 01:09 #11
Der plejer at være en lysdiode på bundkortet der lyser hvis der er strøm til bundkortet, men som spiritus siger bundkort eller psu hvis blæser ik kører. :)
Avatar billede cbj-dk Nybegynder
23. marts 2004 - 16:15 #12
Takker mange gange for alt hjælpen. Det var min psu der ikke virkede - testede med en anden psu, og der ville den godt starte køler og lysdiode. Bestilte en ny psu i søndags, og fik den allerede idag - dejligt med ordentlige shops som sender afsted så hurtigt som muligt! :D
Nå, men tak for hjælpen, dejligt igen at have noget andet end den gamle win95 computer, og den lille linux server :P
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
23. marts 2004 - 16:35 #13
lækkert nok, kun glad for at kunne hjælpe :)
Hvor købte du den nye PSU? :)