Avatar billede lokum Nybegynder
20. marts 2004 - 16:46 Der er 7 kommentarer

Frame-independent circle/line collision detection

Hej,

Ja, overskriften lyder måske lidt smart...
Jeg har nu lavet et velfungerende spil (fungerende lidt ligesom minigolf), som jeg tidligere stillede spørgsmål om.

En stor del af det er lavet vha. trigonometri: Afskydning af kugle, sigte-funktion, hastigheder og bevægelser/beregning af vinkler. Men jeg mangler et lille gennembrud mht. min collision-detection (c-d), som er en smule fusket "frame independent". Samtidig er min beregning af banen's geometri meget snørklet/fusket.

Jeg skal derfor have formuleret en simpel circle/line c-d til at starte med. Og målet er altså at min c-d er enkel, generel for alle baner, frame-uafhængig, og at mine baners geometri er forenklet i linjer, som beregnes i een (generel) funktion.

Mit spørgsmål er, om nogen har arbejdet med dette og
1) evt. kan hjælpe med en simpel circle/line c-d,
2) og/eller en pædagogisk forklaring (kode-eksempel) på "frame-independent c-d"

Mvh.
Lokum ((o;
Avatar billede barklund Nybegynder
20. marts 2004 - 17:46 #1
circle-line detection er jo point-line distance mindre end cirklens radius, right?

Har du dine linjer beskrevet som to koordinater eller som vektorer?
Avatar billede lokum Nybegynder
20. marts 2004 - 21:27 #2
1. Jo.
2. Som det er på nuværende tidspunkt har jeg lavet noget statisk grafik (MC'er) som er koordinater (eller ihvertfald blot benyttes som sådan).
Avatar billede barklund Nybegynder
20. marts 2004 - 23:13 #3
Så du har ikke stregen beskrevet matematisk? Så er den jo lidt svær at regne på medmindre den er lodret eller vandret :)
Avatar billede lokum Nybegynder
21. marts 2004 - 17:42 #4
Ja, lige præcis. Mine baner består udelukkende af lodrette og vandrette vægge. Men selvfølgelig skal de beskrives i kode, for at jeg kan få ovenstående op at køre... (o;
Avatar billede barklund Nybegynder
21. marts 2004 - 20:51 #5
Jeg har lavet et eksempel her - det er ikke perfekt og der er meget mere, man kunne tage højde for...

Kig på den for lidt inspiration, for trust me - det er ikke nemt!!!

http://actionscript.dk/eksperten/ballbounce/

// Morten Barklund
Avatar billede lokum Nybegynder
24. marts 2004 - 23:36 #6
Sorry for ventetiden. Nej det er ikke let, men alligevel synes det virker mere "enkelt" eller overskueligt når jeg endelig lykkes med de "rigtige" matematiske sager. For mine fuskede kæmpe-if/else og diverse løkker er rent rod!!

Mange tak for det! Kigger på det ved lejlighed. Snart.
((o;
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2004 - 16:33 #7
Husk at lukke :)