Avatar billede fico Nybegynder
20. marts 2004 - 14:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problem med rød og grøn plet på billede

Hej

Jeg har en skærm hvor i øverste højre hjørne er billedet rødligt og i det øverste venstre hjørne er billedet grønligt.

Kan dette laves eller er det sket med skærmen?

Med venlig hilsen
Peter Bøgh
Avatar billede thedeathart Nybegynder
20. marts 2004 - 14:11 #1
det kunne lyde som om, at du har stillet en kraftig magnet, f.eks. en højtaler for tæt på skærmen..
Avatar billede doodoo Novice
20. marts 2004 - 14:13 #2
...og ja det er sket med skærmen :)
Avatar billede brilleaben Nybegynder
20. marts 2004 - 14:13 #3
Fladskærm?  Ny?  Så kan du sikkert klage hvor du købte den.  Fladskærme kommer med
pixelfejl fra tid til anden.
Avatar billede googolplex Novice
20. marts 2004 - 14:15 #4
Du kan prøve at trykke på 'Degauss', det kan nogen gange hjælpe. Tror dog dit problem er lidt for stort, så du må nok ud og spendere på en ny skærm :(
Avatar billede dael Nybegynder
20. marts 2004 - 14:15 #5
Du kan godt være heldig og ”rette” på farverne ved at køre en magnet over på skærmen (”træk farverne på plads”) men på eget ansvar.

Det er lykkes for mig en gang.

er det en sony skærm ??
Avatar billede d.e Nybegynder
20. marts 2004 - 14:22 #6
Måske du kan få skærmen kalibreret, hos din lokale service pusher....et forsøg vær
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 14:48 #7
doodoo, sikke noget vrøvl... det er ikke sket med skærmen.

Er det en CRT skærm (altså ikke en fladskærm), er det som nævnt ganske sikkert fordi du har et par højtalere stående for tæt på skærmen. Flyt dem længere væk.

Nogle skærme har en degauss funktion. Enten en decideret degauss knap eller et punkt i skærmmenuen (hvor også kontrast mv. stilles) der hedder degauss. Andre skærme degausser hver gang der kommer strøm på, så prøv at fjerne strømmen helt fra skærmen og sæt den til igen. Virker ingen af disse metoder, er det blot at væbne dig med tålmodighed. Har du ikke længere højtaler tæt ved skærmen, aftager misfarvningen med tiden.
Avatar billede fico Nybegynder
20. marts 2004 - 14:53 #8
Skærmen er en NEC 17" CRT-skærm (med fladt glas)

nanog >> Hvor lang tid tager dette? Skal skærmen være sat til? eller kan jeg bare lade den stå et stykke tid "i skabet og støve"?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 15:28 #9
Du bruger bare skærmen som altid. Der kan godt gå ganske lang tid før misfarvningen er helt væk, hvis ikke du har mulighed for at degausse. Men det gør ingen forskel om du bruger den eller ej. Hvis der endelig alligevel skulle være en forskel, vil det være bedre at bruge den jævnligt, så den BLIVER udsat for skærmens egen magnetiske påvirkning.
Avatar billede fico Nybegynder
20. marts 2004 - 16:22 #10
hmm... men er det så lige meget om den står på standby eller skal den kører med skærm billede?
Avatar billede d.e Nybegynder
23. marts 2004 - 11:55 #11
Ring til Infocare på 44 83 82 89
Skærmen kan sandsynligvis kalibreres som nævnt tidligere (infocare), men er næppe besværet værd rent prismæssigt.
Køb en ny og bedre i elgiganten på udsalg c",)
Eller væbn dig med tålmodighed som foreslået ovenover, så virker den sikkert igen om 2-3 år ha ha
Avatar billede fico Nybegynder
06. april 2004 - 15:36 #12
Hmm, nu har jeg prøvet at for skærmen kalibreret med en elektromagnet-ring, den fjerne alle magnetfelter, MEN når slutter strøm til skærmen igen kører skærmen en auto-degauss og de kommer igen, magnetfelterne...

Then?
Avatar billede fico Nybegynder
12. april 2004 - 19:56 #13
Lukket!