Avatar billede eksperten1 Nybegynder
19. marts 2004 - 20:02 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken hardware firewall

Jeg har lejet et 1/4 rack hos Webpartner og skal til at købe en firewall til racket.

Jeg skal have 3 måske 4 maskiner stående i det rakck, hvilken fw kan I anbefale.
Hver maskine har sin egen eksterne IP adresse (tildelt af webpartner), så det skal FW kunne håndtere.

Behøver jeg at skrive at der er et begrænset budget. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. marts 2004 - 20:31 #1
Hvis prisen er vigtig, så ville jeg kikke på en Cisco Pix, den er et rigtig godt køb til prisen. I kunne også overveje en gratis løsning med f.eks. Smoothwall http://www.smoothwall.org selve softwaren er gratis, men den kræver en computer at være installeret på. Kan bl.a. håndtere DMZ og den slags.

ISA server fra Microsoft kunne også være et alternativ. Her er der tale om en Applikations Proxy, hvilket giver høj sikkerhed. I skal være opmærksomme på at megen trafik, kræver rigtig mange muskler af den maskine den skal installeres på.
Avatar billede larildsen Nybegynder
20. marts 2004 - 15:30 #2
Umiddelbart ville jeg starte med et spørgsmål: Hvilken firewall er den der skal sætte den op fortrolig med ?
Det er nemlig utrolig væsentligt, at den der skal konfigurere firewall'en er fortrolig med denne, idet det ellers nemt kan blive meget usikkert.
Opsætning af en firewall er altså ikke for folk, der ikke ved hvad de skal opsætte.
Cisco PIX er en glimrende firewall, såfremt den person der sætter den op er fortrolig med denne firewall, af andre gode (nogle dyrere end andre) kan nævnes i flæng: Watchguard, Firewall-1, SyWall etc.
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
20. marts 2004 - 23:16 #3
Jeg er klar over at det er komplicerede opsætninger vi snakker om her, så jeg skal nok skaffe den rigtige mand til jobbet.

Mit dilemma med Cisco PIX 501 er at der er en meget begrænset båndbredde til rådighed, den giver kun 10Mbps, hvilket er ærgerligt når nu vi betaler for at den skal komme på en 100Mb forbindelse. (vi peakede sidste sommer på ca 60Mbps, så vi bruger båndbredden, men sjældent dog!)
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
29. marts 2004 - 21:10 #4
Undskyld ventetiden.
Cisco PIX 515 koster i nærheden af 27.000kr og det er alt for meget, desværre.
Jeg tænkte på om man kunne sætte en "lille" firewall foran hver enkelt maskine, det betyder jo at jeg har 3 firewall bokse stående, men det er stadig langt billigere end de 27.000, jeg har set 3Com filrewalls til et par tusind stykket. ?¨
Kan det lade sig gøre og hvilken slags skal det være ?
Avatar billede peterlund Nybegynder
05. april 2004 - 12:27 #5
Du kan evt. prøve den her:

http://www.tomsnetworking.com/Reviews-17-ProdID-BEFSX41.php

Ikke bemærkelsesværdig udover at den er billig og har en god hastighed (hvis man slår ids fra)
Avatar billede thomasd Nybegynder
24. april 2004 - 01:22 #6
Prøv at kigge på www.sonicwall.com.
De er rimeligt nemme at konfigurere.
Har dog ikke lige tjekket priserne hos danske forhandlere, men mener de er noget billigere en Cisco.
Avatar billede larildsen Nybegynder
24. april 2004 - 18:43 #7
Jeg  forstår stadig IKKE hvad du piver over, en Firewall til dit behov koster vel kun ca. kr. 250.000, og du betaler vel ca. kr. 2.000.000 per år for din 100 Mbps internet forbindelse !
Eller er det ikke sandheden ?
Har du faktisk 100 Mbps Internet ?
Luk lige det her spørgsmål, og opret et der er reelt
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
25. april 2004 - 19:00 #8
>larildsen - Ja jeg har rent faktisk 100Mb tilgængeligt, ikke at det bruges, serveren peaker med 60Mb.

Løsningen blev at leje mig ind på noget hardware som leverandøren har kørende, så slipper jeg for at bekymre mig om det.

Tak for alle indlæggene, jeg lukker og fordeler.