Avatar billede raos Nybegynder
17. marts 2004 - 09:55 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Dokumentation i Enterprise Manager

Jeg skal dokumentere et database design.
Til felterne og tabellerne kan jeg i Enterprisemanageren skrive en "description", men hvor han jeg beskrive "relationships", "indexes" og "check contraints"?
Avatar billede trer Nybegynder
17. marts 2004 - 10:16 #1
Der er ikke noget sted i SQL Server der er velegnet  til det.  Det bedste du kan gøre er at benytte et eksternt værktøj - f.eks. Visio eller ABC flowcharter - til at dokumentere databasen. Den indbyggede diagrameringsfunktion er "aktiv" - dvs. den opdateres automatisk hvis en constraint droppes - så den bør man ikke anvende til dokumentationsformål.

Det samme gælder reelt set når du lægger dokumentation i properties til kolonner - droppes en kolonne vil dokumentationen af den være væk.

Så som nævnt, Visio eller ABC Flowcharter (de kan nemlig snable databasens opbygning automatisk) eller hvis du har et rigtigt case-værktøj...  Ren tekstbehandling kan også benyttes - f.eks. har Word et lille streg-tegne værktøj indbygget som godt kan bruges i nødstilfælde.

Sidst; Sørg også for at scripte databasen og indsæt så kommentarer i sql'en. Det er guld værd når man senere skal vedligeholde.
Avatar billede raos Nybegynder
17. marts 2004 - 10:19 #2
findes der en guide til denne brug af visio?
Avatar billede trer Nybegynder
17. marts 2004 - 10:36 #3
Du burde kunne gøre det vha Visios indbyggede wizards + hjælpefunktion - men ellers kender jeg ikke til nogen guide.
Avatar billede mht Nybegynder
22. marts 2004 - 13:39 #4
Hvis du opretter ægte relationer og check contraints - har du mulighed for at oprette diagrammer i SEM. Diagrammerne er ret primitive.
Det smarteste er at lave diagrammer for hvert domæne (område). Den glemmer layoutet fra gang til gang. HUSK at du kan oprette relationer via diagrammet, dvs. at når du gemmer og hvis du ikke tænker dig om - ja så har du en ny relation.

En ting der måske sjov at vide er at du kan lave descriptions for views, stored procedures, user defined functions SAMT alle deres parametre. Der findes bare ikke et brugerinterface til det via SEM. Hvis man bruger dette skal alt rettes via ALTER ... i stedet for drop x ... create ...