Avatar billede heine_p Nybegynder
16. marts 2004 - 21:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

403 Forbidden i Apache

Nu har jeg haft dette problem længe - har søgt på mange sider og intet har hjulpet. Jeg har en Apache webserver (1.3.26 - stable) og Linux Debian. Efter jeg startede apache, kom denne besked:

You don't have permission to access / on this server.

- Skide træls. Jeg kiggede på rettighederne, og har endda chmod 777 /var/www (og dette hjalp ikke engang). Jeg har også brugt chown - som heller ikke virkede.

Please hjæælp!!
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:32 #1
du manger en index.html eller i httpd.conf sætte:

Options Indexes <plus andre>
Avatar billede heine_p Nybegynder
16. marts 2004 - 21:33 #2
nej. Jeg har index.html (virkede først - efter reboot virkede den ikke). Har tjekket httpd.conf <- ingen fejl :S
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:35 #3
hm - hvad siger error_log ?
Avatar billede heine_p Nybegynder
16. marts 2004 - 21:37 #4
efter genstart (læg ikke mærke til tiden - den passer ik.. endnu):
[Tue Mar 16 13:28:21 2004] [notice] caught SIGTERM, shutting down
[Tue Mar 16 13:28:22 2004] [error] (2)No such file or directory: mod_mime_magic: can't read magic file /etc/apache/$
[Tue Mar 16 13:28:22 2004] [warn] module php4_module is already loaded, skipping
[Tue Mar 16 13:28:22 2004] [error] (2)No such file or directory: mod_mime_magic: can't read magic file /etc/apache/$
[Tue Mar 16 13:28:22 2004] [notice] Apache/1.3.26 (Unix) Debian GNU/Linux PHP/4.1.2 configured -- resuming normal o$
[Tue Mar 16 13:28:22 2004] [notice] suEXEC mechanism enabled (wrapper: /usr/lib/apache/suexec)
[Tue Mar 16 13:28:22 2004] [notice] Accept mutex: sysvsem (Default: sysvsem)
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:38 #5
det var mere når du forsøger at tilgå serveren jeg tænkte på hvad den skriver i loggen
Avatar billede heine_p Nybegynder
16. marts 2004 - 21:42 #6
hmm.. har ikke rigtig kunnet finde noget. Har kigget lidt på access log:

10.0.0.3 - - [16/Mar/2004:13:28:32 +0100] "GET / HTTP/1.1" 403 275 "-" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows $
10.0.0.3 - - [16/Mar/2004:13:29:37 +0100] "GET / HTTP/1.1" 403 275 "-" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows $
10.0.0.3 - - [16/Mar/2004:13:31:12 +0100] "GET / HTTP/1.1" 403 275 "-" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows $

----
Andet kan jeg ikke lige umiddelbart se :S
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:46 #7
hm - nej det gør det ikke - problemer er ikke noget med linux systemrettigheder - det er apache som mener at du ikke har lov til at tilgå filen; er det en virtuel host eller er det et katalog du er igang med at konfigurere
Avatar billede heine_p Nybegynder
16. marts 2004 - 21:48 #8
det er bare root - altså ingen virtual host ... det undrer mig lidt den opfører sig sådan...
documentroot = /var/www
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:54 #9
nu kører jeg med apache 2 så jeg kan ikke huske om disse kommandoer er tilgængelige i 1.3, men prøv evt at sætte dit LogLevel til warn eller debug

kan du komme ind på den hvis du skriver www.server.dk/index.html (givet at du har en fil som hedder index.html)?
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2004 - 22:02 #10
husk også *nix er case sensetive!! Index.HTML er ikke det samme som index.html
Avatar billede heine_p Nybegynder
16. marts 2004 - 22:02 #11
jeg har sat LogLevel til debug nu. Stod på warn før. Jeg har en fil kaldet index.html - og får stadig samme fejl:

You don't have permission to access /index.html on this server.
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 22:03 #12
har du sat noget i forbindelse med allow deny .. og sikret dig at der ikke er en .htaccess-fil ?
Avatar billede heine_p Nybegynder
16. marts 2004 - 22:18 #13
der er ingen .htaccess fil. Her er lidt fra httpd.conf

DocumentRoot /var/www

<Directory /var/www/>
    Options Indexes Includes FollowSymLinks MultiViews
    AllowOverride All
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>

------
Ser lidt mystisk ud at apache ikke engang kan finde ud af det :S
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
17. marts 2004 - 09:46 #14
du skriver at du kunne køre index.html, men efter reboot kunne du ikke, tester du det fra din linux eller fra en klient ?,

hov køre du med proxy ? hvis ja mener jeg apache vil have det sat op som

Order deny,allow

og ikke

Order allow,deny

The Toastmaster
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
17. marts 2004 - 09:55 #15
og hvis jeg skulle sætte det op ville jeg altid bruge den same måde i begge linjer
og ikke skrive

    AllowOverride All
    Order allow,deny ( allow med småt )
    Allow from all  ( Allow med stort )

men bruge

    AllowOverride All
    Order Deny,Allow
    Allow from all

The Toastmaster
Avatar billede heine_p Nybegynder
18. marts 2004 - 20:06 #16
Hjælper ikke. Jeg tester det fra min egen pc - ved ikke med localhost - jeg styrer den via SSH. Jeg kører heller ikke over proxy. Jeg fatter ikke hvad der kan være galt.
Avatar billede heine_p Nybegynder
18. marts 2004 - 20:14 #17
- har løst problemet, var mappen /var der ikke var chmoddet korrekt... dumme mig :S
Avatar billede gummitrold Nybegynder
22. marts 2004 - 13:29 #18
Hej,

Har du checket at der ligger en fil ved navn index.htm i bibloteket www/html ??

Bare en lille strøtanke?

mvh

Gummitrold