Avatar billede kejle Nybegynder
16. marts 2004 - 11:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange IRQ'er kan man ha

Jeg sad og roede rundt på min comp. igår og kom til at se at jeg brugte helt op til IRQ 18... jeg mente kun man kunne ha 16 og så kom jeg jo til at tænke.... Hvor mange kan man maximum have???
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. marts 2004 - 11:48 #1
På de nye kan man have op til mere end de normale 16 IRQ, jeg har vist nok 26 IRQ.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. marts 2004 - 11:52 #2
prøv at se i din bios om du kan finde Interruptmode [APIC], det er en programable Interrupt Controller.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. marts 2004 - 19:55 #3
Som retaxes skriver er det apic der er den "skyldige" her. Der findes stadig kun 16 Irq. Før apic kom ind i billedet var der næsten altid problemer med at få hægtet systemet sammen så der ikke var konflikter. Det blev i nogen grad ordnet fra Win'98 hvor der blev opfundet en irq holder for pci steering, hvilket var en art software styring til enheder der delte irq. Apic skaber en række virtuelle Irq så de forsk. enheder tror de er ene om de tilgængelige resourcer.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. marts 2004 - 19:56 #4
==> retaxes en pic controller er en programmable interrupt controller hvorimod en apic er en advanced programmable interrupt controller. Men det ved du selvfølgelig godt. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. marts 2004 - 20:25 #5
hottadpole> jo, det vidste jeg godt, men orkede ikke at skrive hele teksten fra min manual;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. marts 2004 - 10:59 #6
takker for pointene..