Avatar billede vanggaard Nybegynder
15. marts 2004 - 20:55 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Flyt fra Exchange 5.5 til Exchange 2003

Hej

Jeg har et netværk med en Windows NT4 domain controller og en Exchange 5.5 (også på en NT4). Nu vil jeg gerne have en ny maskine (windows 2003) på nettet og installer Exchange 2003 på den. Den skal nu overtage opgaveren fra den gamle Exchange 5.5. Men jeg vil stadig ha' en Windows NT4 domain controller, den nye maskine skal kun være Exchange server.

Nu er mit spørgsmål:
Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ? Ting som ofte går alt, man glemmer at tjekke osv. Mit indtryk (fra diverse artikler på nettet) er, at man først får problemer (udfordringer) når man skal flytte til en Windows 2003 domain controller.

Er der nogen som har noget erfaring som de vil dele ud af ?

Det lyder jo næsten for godt, hvis man bare kan sætte den nye maskine med Exchange 2003 på nettet og så migerer fra den gamle Exchange 5.5 til Exchange 2003.

Hvad skal man bruge til at migerer til den nye Exchange server ? Er alt man skal bruge på Exchange CD'en eller skal man download ekstra programmer ?

Alt input er meget velkommen.
vanggaard
Avatar billede Syska Mester
15. marts 2004 - 21:11 #1
hvis du bruger søg funktionen her på siden ved jeg der har været et emne oppe for ca. 4 uger siden netop omkring migration fra 5.5 til 2003
Avatar billede vanggaard Nybegynder
15. marts 2004 - 21:28 #2
Hvis jeg søger på Eksperten kan jeg kun finde emner, hvor man også migerer fra NT4 domain controller til Windows 2003 Domain controller. Jeg vil stadig beholde min gamle domain controller (NT4)
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
16. marts 2004 - 09:51 #3
Du kan oprette en ADC connection mellem de 2 maskiner. 2 way.
Og så migrate dine brugere fra NT til AD.
Og deres mailboxes
Avatar billede lap Nybegynder
28. marts 2004 - 01:17 #4
Thomas har meget ret, da exchange2003 kræver et AD. Umiddelbart ser jeg ingen årsag til at holde fra i NT4 controlleren, da du så alligevel skal oprette trust - og så er det bare at migrere.
Avatar billede vanggaard Nybegynder
31. marts 2004 - 12:28 #5
At Exchange 2003 kræver et AD betyder det at jeg skal over på et Windows 2003 Domain ?
Avatar billede lap Nybegynder
31. marts 2004 - 21:25 #6
Ja, fra (og med) exchange2000 SKAL der være et AD - og dermed skal exchange2003 som minimum have et 2000AD.

Ellers er det ret vanskeligt at køre forestprep og domainprep (2 kommandoer som skal bruges i forbindelse med installation af exchange).

Derfor kan du ligeså godt gå i gang med at kikke på ADMT :-)
Avatar billede lap Nybegynder
31. marts 2004 - 21:27 #7
Du skal i hvert fald bruge et AD - ikke dermed sagt at du skal migrere brugerne, men et AD skal etableres - og efterfølgende trust - og så er der ikke lang vej.
Avatar billede vanggaard Nybegynder
01. april 2004 - 09:57 #8
OK. Så det jeg skal gøre er følgende:
1. Installer Windows 2003 på en nye maskine, som så bliver en del af mit NT domain
2. Installer AD på min Windows2003 maskine (hvordan man så gøre det)
3. Lav et AD connection mellem min NT domain controller og min Windows 2003 (2 way)
4. Kør forestprep og domainprep osv på min Windows 2003
5. Installer Exchange 2003 på min Windows 2003
6. Migrere mailbox'ene

Er det rigtig forstået ??
Avatar billede lap Nybegynder
01. april 2004 - 22:20 #9
nix

1. installer windows2003 som stand alone
2. kommandoen dcpromo gør den til domain controller i nyt domæne (husk IKKE at bruge .dk i domænet)
3. sørg for ADenabled DNS (under installation af 2)
4. Kør forestprep og domainprep osv på min Windows 2003
5. Installer Exchange 2003 på min Windows 2003
6. etabler et 2way trust
7. brug admt for at migrere brugerne (de kopieres), så det kan gøres noget før step 8
8. mailenable brugerne og sikrer dig, at alle brugere har korrekte mailadresser
9. migrering af computere, profiler og mailboks på en gang

Selve migreringen af postkasserne skal foregå med eXmerge (via pst-filer), da det foregår imellem exchange 5.5 og en helt anden exchange organisation. Muligvis kan det gøres på en anden måde, men dette er den metode jeg vil anbefale - og som virker.

distributionslister og stedfortrædere laves efterfølgende.
Avatar billede vanggaard Nybegynder
04. april 2004 - 21:30 #10
Så har jeg prøvet at lave en test opsætning.
punkt 1 til 7 gå godt.
Jeg er ikke helt sikker på hvad der menes med punkt 8. Jeg antager at det betyder at man skal sikre sig at "active Directory Users and Computers" skal "Establish email address".

I store problem kommer først i punkt 9!!
Jeg har installeret Exmerge på min windows 2003 maskine og alt se ud til at virke. Jeg angiver at der er fra min gamle exchange server i det gamle domain og at det skal over på din nye server. Der efter kan jeg vælge hvilke mailbokse jeg vil flytte. Når jeg så begynder at flytte ud i pst-filer får jeg følgende fejl i min log fil.

****************************************************************
Microsoft Exchange Mailbox Merge Program, v6.5.7082.0
Start Logging:April 04, 2004  21:27:11
****************************************************************
[21:27:11] Logging Level: None
[21:27:11] Reading settings from file 'C:\Program Files\Exchsrvr\bin\EXMERGE.INI'.
[21:27:11] Reading list of subjects for messages to be selected from file ''
[21:27:11] Reading list of attachment names for messages to be selected from file ''
[21:27:11] List of folders to be ignored has been read. 0 folders in the list.
[21:27:11] Current machine locale ID is 0x409
[21:27:11] Operating System Version 5.2 (Build 3790)
[21:27:22] Error parsing DN '(null)' (CADRoutines::GetExchange5xServerNameInfo)
[21:27:22] 'OLDSERVER' is running Exchange Server 5.x
[21:27:59] Using attribute 'PR_MESSAGE_DELIVERY_TIME' for date operations.
[21:27:59] Merging data into target store. The program will copy only those messages that do not exist in the target store.
[21:27:59] Associated folder data will NOT be copied to the target store.
[21:27:59] Using 'English (US)' (0x409) as the default locale (Code page 1252)
[21:27:59] All mailboxes will be processed, regardless of locale
[21:27:59] Using default locale for all mailboxes
[21:27:59] Initializing worker thread (Thread0)
[21:27:59] Copying data from mailbox 'Test User' ('TESTUSER') on Server 'OLDSERVER' to file 'C:\TESTUSER.PST'.
[21:28:00] Error opening message store (MSEMS). Verify that the Microsoft Exchange Information Store service is running and that you have the correct permissions to log on. (0x8004011d)
[21:28:00] Errors encountered. Copy process aborted for mailbox 'Test User' ('TESTUSER').
[21:28:00] Number of items copied from the source store for all mailboxes processed: 0
[21:28:00] Total number of folders processed in the source store: 0
[21:28:00] 0 mailboxes successfully processed. 1 mailboxes were not successfully processed. 0 non-fatal errors encountered.
[21:28:00] Process completion time:  0:00:00:01
Avatar billede lap Nybegynder
04. april 2004 - 22:13 #11
Du bruger den "forkerte" Exmerge - du skal installere exmerge på din gamle 5.5 maskine og derefter flytte filerne til den nye exchange 2003. Den version af exmerge du bruger kan kun bruges imod AD-udgave af exchange.

Alternativt er du logget på som den forkerte bruger - se evt. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;174197

Du har ret i formodningen omkring punkt 8. Du har fået et par (3) ekstra faneblade der vedrører exchange - disse skal være korrekt udfyldt. Det vil de normalt blive i samme øjeblik du gennemgår exchange wizard'en.

Hvis du kan klare lidt tysk findes også: http://www.msexchangefaq.de/admin/exmerge.htm
Avatar billede vanggaard Nybegynder
05. april 2004 - 18:39 #12
Er der en der har et link til en Exmerge, som kan køre på på en NT4 med Exchange 5.5
Avatar billede lap Nybegynder
05. april 2004 - 22:58 #13
Avatar billede vanggaard Nybegynder
06. april 2004 - 10:53 #14
Det er ikke Exmerge som var problemet. Det var fordi at jeg var logget på som en bruger som ikke havde de rigtige rettigheder. Og så havde jeg overset at Adm. gruppen i windows 2003 ikke havde rettigheder til at importere pst filer.

Mange tak til jer alle for hjælpen
Avatar billede lap Nybegynder
06. april 2004 - 11:34 #15
Velbekomme - alt exchange arbejde af den slags skal laves som exchangeadministrator, men det var godt du kom i mål.