Avatar billede nutman Nybegynder
15. marts 2004 - 15:39 Der er 1 løsning

Prob. med Soltek SK-75 KAV og AMD XP2400+ Thoroughbred CPU

Lige en sjov historie....

Jeg har et SOLTEK SL-75 KAV bundkort, som jeg har opgraderet til BIOS rev. Q11.
Jeg har pt. en AMD XP1700+ Thoroughbred CPU siddende i maskinen, og kører med 266 MHz FSB.

Jeg har så købt en AMD XP2400+ Thoroughbred, som har været brugt som test-CPU hos et (unavngivet, men fint) firma, De solgte mig CPU'en med fuld garanti og en 50'er billligere, så jeg købte den.

Problemet er bare, at den ikke kan køre 266 MHz FSB.

Tests på mit bundkort gav flg. resultater:

Multiplier  Sysclck/FSB  Boot resultat  Evt. fejl under boot
---------------------------------------------------------------7,5          103/206MHzFSB    2266 MHz
7,5          100/200MHzFSB    2200 MHz
7,5          105/210MHzFSB    2310 MHz
7,5          110/220MHzFSB    2420 MHZ
7,0          110/220MHzFSB    XP2000+
                              (1650 MHz)
7,0          112/224MHzFSB    XP2000+
                              (1680 MHz)
7,0          105/210MHzFSB    XP1900+
                              (1575 MHz)
JP17 sat    105/210MHzFSB    -            BIOS ROM CHECKSUM
(FID                                      ERROR
detected by
BIOS)
JP17 sat    112/224MHzFSB    XP2000+      BOOT FROM ATAPI
(FID                          (1680 MHz)  CD-ROM:
detected by                                DISK BOOT FAILURE -
BIOS)                                      REPLACE AND STRIKE
                                          ANY KEY
10,5        112/224MHzFSB    XP2400+      BOOT FROM ATAPI
                              (2016 MHz)  CD-ROM:
                                          DISK BOOT FAILURE –
                                          REPLACE AND STRIKE
                                          ANY KEY
---------------------------------------------------------------
Som man kan se, så giver det bare INGEN mening....f.eks. burde 7,5 x 206 MHz FSB give 1545 MHz CPU speed, og absolut IKKE 2266 MHz!!!

Maskinen kunne slet ikke boote ved en FSB på over 224 MHz.

Nogen der har nogle gode idéer, inden jeg returnerer CPU'en og får en ny?

Mvh.
Mads Perschke
Roskilde
Avatar billede nutman Nybegynder
19. marts 2004 - 08:46 #1
Har selv fundet ud af det nu.
SW2 (Multiplier-switchen) bliver åbenbart IKKE slået fra ved at sætte JP17 til "Default", selvom man umiddelbart skulle tro det.
Satte, jvf. "SL-75 KAV"-dokumentation fundet på Soltek's hjemmeside, JP17 til "Default" og satte ALLE dipswitches på SW2 i OFF-positionen.
Så virkede det!

Det er underligt, at postionen af dipswitch'ene på SW1 betyder så meget for en XP2400+ ThoroughBred, mens de for en XP1700+ ThoroughBred ikke betyder en pind.