Avatar billede gichael3257 Nybegynder
15. marts 2004 - 15:08 Der er 4 kommentarer

Windows 2000 server (domain) og Win 98 klient.. Licens

Hej

Jeg har et licens spørgsmål

Vi tænker på at lave en domain server (win2k svr) som skal tilknyttes ca. 100 win 98 klienter.

Hvordan ser det ud med licenserne? Skal vi købe windows 2k server med CAL ? Uden? Indgår det licens in windows 98SE?

Hvis vi skal købe licenser, hvor kan det så fåes billigst?

Mvh Michael
Avatar billede martinowitz Nybegynder
15. marts 2004 - 15:18 #1
Jeg ville anbefale Computerstore til indkøb af licenser, hold dig væk fra Ravenholm, har oplevet at deres priser er meget høje.

At du har en Win98 klient dækker ikke licensen for adgang til serveren. Så derfor skal du ud og købe 100 CAL's. Altså en for hver pc.

/Martin
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
15. marts 2004 - 15:22 #2
Jeg glemte lige at sige at det er til undervisnings brug (Gymnasium) vil der kunne findes rabat.

Der er jo ingen mening i at kører Domain server hvis man skal betale for CAL. Så kan jeg lige så godt sætte en terminal server op, eller købe Citrix. Findes der ikke andre slagt licenser til domain.

Mvh Michael
Avatar billede martinowitz Nybegynder
15. marts 2004 - 15:24 #3
Hvis du laver en MOL-aftale, så har du lov til at installere klienter på dine undervisningspc'ere i 21 eller 25 dage, husker det ikke helt præcist, uden at det koster dig noget.

/Martin
Avatar billede maagen Nybegynder
06. april 2004 - 15:14 #4
Som Martin siger skal du have CAL licenser.

Tag en snak med en licensforhandler, da M$ licensregler er meget indviklede. Der hvor jeg arbejder har vi en der står for M$licenser, og alle sælgere spørgen hende ved licenshandler, for der er mange der kan finde ud af det når det hele ændres hele tiden.

De kan også være at der er nogle aftaler om billige licenser til Skoler?

Du kunne også kontakte Microsoft selv - mener jeg man kan.