Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:12 Der er 66 kommentarer og
3 løsninger

MEGET VIGTIGT - KAN IKKE STARTE OP

Som lyder i overskriften, så kan jeg ikke starte min anden computer op!
Jeg tænder den, men skærmen tænder ikke og der lyder et langt og højt bip.
Jeg kan ikke finde fejlen: Jeg har prøvet nogle andre RAM uden held, jeg har prøvet at tage processoren ud, og så siger den ikke noget. Så er min CPU måske brændt sammen???

Please help me fast!

Madzzz2

Jeg har:
ASUS CUSL2
PIII 800 (PC133)
256Mb (PC133)
Voodoo 3 3000
Avatar billede hotpop Novice
03. februar 2001 - 21:16 #1
har du tjekket alle kabler til HD og diskettedrev?
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:16 #2
Ja, men så ville den heller ikke sige et højt og langt bip, eller hva??
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 21:17 #3
Hvis du har overklokket den kan det være du skal prøve at banke den ned i hastighed.

Hvis du har lavet sjov i Biosen, skal du lige prøve at tage strømen til biosen.

og hvis du vil prøve dig frem hiver du alle diske og kort ud (hvis den ikke bipper så er din cpu ok).

sæt grafikkortet i og derefter diske

/* Seider */
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:19 #4
Jeg har ikke overclocked den, så derfor kan jeg ikke bakke ned i hastighed. Altså fordi den ikke starter op.

Hvad mener du med at tage strømen??

Ok jeg vil prøve, men lige høre om der er andre forslag først

Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 21:22 #5
prøv at læse manualen, der kan du se hvor jumperen til bios-strømen sider. så du kan nulstille biosen
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:25 #6
Det er et jumperfree motherboard!!
Avatar billede ricky Nybegynder
03. februar 2001 - 21:27 #7
pil alle kabler fra og alt \'unødvendigt for at starte\' fra... d.v.s. så der kun sidder CPU, 1 blok RAM & grafikkort - og check at alle disse ting sidder korrekt... og så se om maskinen vil starte...
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 21:29 #8
Hvis der ikke er en bios bateri jumper er du rimeligt fucked, og jeg har aldrig i mine dage hørt om et bundkort uden mulighed for at nulstille biosen.

men ud med alle kort og kabler, er en rigtig god start.

/* seider */
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:32 #9
Jamen jeg er ikke særlig god til dette her, så jeg kan sikkert bare ikke finde den, men prøver!!
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 21:34 #10
Ja men prøv lige at bladre manualen igennem, eller fortæl mig hvad bundkortet heder så kan jeg fortæle dig hvad du skal gøre.

/* Seider */
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:37 #11
Det står øverst!
ASUS CUSL2
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:39 #12
Forresten kan jeg heller ikke slukke computeren bagefter den er tændt, jo ved at stikket ud bagi. Jeg kan altså ikke holde knappen nede i 4 sek og så slukker computeren
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 21:42 #13
ok det er et problem med noget af hardwaren, jeg skal lige finde den der jumper til dig. 2 sec.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:46 #14
takker
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:52 #15
Nu sidder kun CPU\'en RAM\'ene tilbage, og den hyler stadig
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 21:55 #16
Ok jeg har ikke acrobat reader installeret så det tager lige lidt tid inden du får et svar.

Men det er sikkert bare et eller andet trivielt.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 21:56 #17
Tusinde tak, for dette er virkeligt noget l...
Håber den virker i aften!!!!
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 22:00 #18
CLRTC hedder jumperen. Den sidder ca. 2 cm. under IDE portene. (Det blå stik på dit bundkort)
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:02 #19
Hvad skal jeg gøre med den?
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:06 #20
Jeg kan godt se navnet CLRTC på MB, men det er ikke nogen jumper, eller noget jeg kan pille ved
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:18 #21
Hvis jeg hiver min CPU ud og starter den op, så siger den nogle helt andre lyd, nærmest som en politibil!!
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:20 #22
Ikke for at være uhøflig Seider, men ved du snart noget, for jeg er temmelig desperat
Avatar billede hyperdome Nybegynder
03. februar 2001 - 22:21 #23
Ved ikke men du kan gå ind og resset til bios default inde i biossen
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:22 #24
Skærmen starter ikke op hyperdome, hvordan har du tænkt dig at jeg kan resete den derinde?!
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 22:24 #25
Sæt din CPU i igen.
Ca. 2 cm. til venstre for CLRTC sidder der ikke et rund batteri der? (på størelse med en 50 øre)
Hvis ikke, eller du ikke kan få det ud, så prøv følgende.

Tag alt strøm fra, sluk for ALT. (undtagen lyset)
Normalt sidder der to ben, men så vidt jeg husker er der ikke det på lige dit kort. Der er to lodninger lige ved siden af hinanden.(vandret) De to skal \"kortsluttes\" Brug en smal skruetrækker, og hver meget forsigtig. Og det skal kun være i et par sekunder.

Når du nu siger den hyler, hvor mange beep er der så. Og er de korte eller lange.

Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:26 #26
Når CPU\'en ikke er i, så skifter lyden mellem en høj og en lav tone, men når den er i, så kommer der et højt, ca 2sek, langt bib efterfulgt af et kort lavt bib.
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 22:30 #27
Okay, har du grafikkortet sat i?
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:30 #28
nej for den hyler stadig, selvom jeg har taget batteriet ud og sat der i igen
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 22:32 #29
Sæt dit grafikkort i igen.
Og fortæl mig så hvor mange beep der kommer ved opstart. Husk lige at slukke for strømmen når du roder med computeren.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:35 #30
Et langt og højt bib
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 22:41 #31
Kun et! Eller bliver den ved med det lange?
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:44 #32
Kun et, men det varer ca 2 sek
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 22:52 #33
Det lyder som en ram fejl. Prøv at flytte din RAM over i et andet slot.
Hvis det var grafikkortet ville der havde været tre/to efterfølgende korte beep.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 22:56 #34
Har prøvet at tage RAM\'ene over i et andet slot og helt ud af computeren, med samme resultat: 1 langt beep og 1 kort
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 23:03 #35
Dit grafikort, er det til PCI/AGP slot.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 23:04 #36
Jeg skal gå nu, så hvis der er et sidste forsøg inden, så kom med det nu.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 23:04 #37
AGP
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 23:07 #38
yup, hvis du har sat en ledning på keyboard lock benene, så prøv at fjerne den.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 23:08 #39
Og det betyder, for jeg er en idiot til dette her
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2001 - 23:10 #40
Hvis der foran på kabinettet er en nøgle/lås.
Når du så har åbnet kabinettet eller den ikke er låst. Så vil den ikke starte.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 23:10 #41
Jeg har et Aopen HX45, så der er ikke nogle nogle etc.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. februar 2001 - 23:11 #42
Godnat for i dag, jeg vender meget spændt tilbage
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 00:15 #43
Okay. Efter at havde læst lidt hist og pist, ser det ud til at være et udbredt problem på netop den type bundkort. Men jeg vil ikke opgive helt endnu!
For det første, har dit bundkort indbygget grafikkort! Så du skal pille dit eget grafikkort ud. Og sætte monitor kablet til stikket på bundkortet. Prøv så at starte op med det.
Og så Gnat.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 11:01 #44
makse det har jeg prøvet uden held.
Indtil videre har lokaliseret problemet til enten CPU\'en eller motherboardet
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 11:17 #45
Har du selv installeret det hele?
Har du sat CPU hastighed rigtigt?
Har du ICQ? (Det kunne gøre det her lidt hurtigere)
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 12:49 #46
Det hele er installeret og sat rigtigt, det burde virke, men gør det ikke.
Jeg har prøvet at sætte en anden CPU i, men den siger det samme. Så har jeg prøvet at skifte MB. Der starter den rigtigt op, med den anden CPU, men med 800 virker den ikke!!!
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 12:49 #47
Forresten har jeg ikke ICQ
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 13:10 #48
Ja, hvis du er sikker på at du har valgt de rigtige CPU opsætninger til de forskellige bundkort, og din 800 ikke virker. Så kunne det tyde på en dårlig CPU.
Men har du prøvet med den anden CPU i CUSL2 kortet?
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 13:28 #49
Ja det er det jeg har sagt, og den virker heller ikke!!
Jeg har som sagt også prøvet begge CPU\'er i et andet bund, og der virker 800 ikke!
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 13:51 #50
Ja, du har virkelig været uheldig, hvis du har fået både et bundkort, og en CPU der ikke virker.

En sidste ting. Har du mulighed for at prøve det i et andet kabinet? Det kan være et problem mellem bundkort og strømforsyning.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 13:56 #51
Jeg har prøvet at skifte bundkort uden held med 800. Så det er ikke problemet
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 13:57 #52
Nej men det kan være strømforsyningen!
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 14:02 #53
Jeg vil bare sige, at det har virket før i ca. 2 uger, så tror du at det er problemet??
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 14:11 #54
Ja! det lyder ikke sandsynligt, når det har virket.
Hold det bare op med at virke lige pludseligt?
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 14:12 #55
Ja sådan set!!
Avatar billede tjmo Nybegynder
04. februar 2001 - 14:22 #56
har du lige sat bundkortet i og erstattet det med et nyt så se om der sidder nogle man skruer bundkotet fast med undbunder, og kig om der røre bundkortet hvis de gør det er det muligvis defekt. du kan også prøve med nogle nye ram. Jeg ved godt at du har prøvet emd andre men se om det virker igen og så tryk dem ordenligt i eller prøv at sætte dem i et andet dimm slot.

Hilsen Tjmo :=)
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 14:25 #57
Har prøvet alt det du siger!!! Tjmo
Avatar billede tjmo Nybegynder
04. februar 2001 - 14:26 #58
har du kigget om der er noget der røre bundkortet
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 14:27 #59
yes, og det er der ikke
Avatar billede tjmo Nybegynder
04. februar 2001 - 14:29 #60
hmm. har du prøvet et nyt skærmkort. sidder alle juperne på defualt
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 14:30 #61
1. To ting du kan gøre. Byt kort og CPU til nyt.
Prøv at gå ind på www.cusl2.com og løb gennem forum indlægende. Der kan du evt. også finde dokumentation for at dit kort kan være defekt. Hvis din forhandler ikke tror på dig.
2. Tag alt ud af kabinettet (incl. strømforsyning) og sæt det så sammen igen. Men ikke i kabinettet, på skrivebordet f.eks.
En ting ad gangen. Start, og noter dig hvor mange lange og korte beep der kommer, sæt næste ting i.
Altså uden at bruge kabinettet. (Tænd&sluk kontakten skal selvfølgelig monteres)
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 14:32 #62
Nu spørger jeg sikkert dumt, men kunne det have noget at gøre med, at jeg var inde på WinUpdate og downloade nogle drivere til mit modem??
Avatar billede tjmo Nybegynder
04. februar 2001 - 14:33 #63
har du en virus. har du en alarm på din com kølere din køler ordenligt
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 14:35 #64
Nope, madzzz2 det har ikke noget at sige.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 14:35 #65
Ja til alt sammen
Avatar billede tjmo Nybegynder
04. februar 2001 - 14:37 #66
har du en virus
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 14:40 #67
Undskyld, nej det har jeg ikke!
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
04. februar 2001 - 15:50 #68
Nu prøver jeg at sende lortet tilbage, eller få en af mine itingeniør venner til at se på det, men tak for brainstormen.
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 15:53 #69
np, jeg hårber du får det til at virke.