Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 10:28 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

forhindre download af *.mdb

Jeg kører med IIS på en windows 2000.
Jeg vil gerne forhindre download af *.mdb filer...
Jeg ved godt man kan kalde filen en sygt navn samt det dir det ligger i, men jeg vil alligevel gerne forhindre selve download af dem. Det har jeg bemærket man kan på de fleste webhoteller... Hvordan skal det gøres?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 10:34 #1
Du ligger MDB filen i et directory som ikke serves af IIS.

ASP sider kan godt bruge en MDB fil som ligger udenfor dokument træet.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 10:37 #2
den løsning kender jeg godt...
men jeg har fået af vide at det kan lade sig gører på serveren også.
noget med opsætning af mime typer osv???
Siger det dig noget?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 10:41 #3
Det er den bedste løsning - hvorfor lede efter en mere usikker løsning ?
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 10:48 #4
Ja, men jeg ville se hvordan det kan lade sig gøre, og på denne måde kunne man måske også forhindre download af andre slags filer???
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 10:49 #5
kan du ik også ligge et svar så jeg kan give dig lidt af pointene...
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 10:55 #6
svar
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 10:57 #7
men så skal jeg lige høre hvordan man skal angive sti navnet til sin db i asp???
skal man så ik skrive "server.mappath & ("/eks_db/sin_db.mdb")"
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 10:58 #8
eller skal der stå det fulde stinavn?
eks: "ingen server.mappath" ("d:\wwwroot\db.mdb")
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 11:01 #9
Bare:

"d:\db\sin_db.mdb"

MapPath bruger du til at oversætte URL adresser til fysisk placering, så det
behøver du ikke når du har en fysisk placering.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 11:04 #10
tak for det...
men hvis du alligevel finder ud af hvordan man kan forhindre en bestemt type filer fra ens server, så må du meget gerne sige til, for jeg ved det kan lade sig gører...
Avatar billede burningice Nybegynder
14. marts 2004 - 15:33 #11
du skal fjerne .mdb under MIME Types for din IIS-server.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 15:40 #12
hvor dælen er det henne
jeg kan ikke finde det du siger
altså det med MIME
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 15:44 #13
IIS manager
computer
properties
MIME map
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 15:46 #14
Men jeg er ikke sikker på at ingen MIME type forhindrer download.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 15:49 #15
jeg går ind under:
Administrere -> Tjenester og Programmer -> IIS -> Standart websted og egenskaber
men der står intet om MIME der

eller har jeg misforstået?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 15:52 #16
I min IIS 5 / 2000 er det properties (egenskaber) på PC'en som ligger
et niveau højere end Default web site (standard web sted)-
Avatar billede burningice Nybegynder
14. marts 2004 - 15:52 #17
arne_v>> det gør det... :) jeg kan nemlig huske at jeg var lige ved at skrive til MS for at rapportere en bug med IIS 6 og VS.Net.

Jeg kunne nemlig BAARE ikke få den til at godtage mit website, mens det virkede upåklageligt under iis 5.0. Det viste sig at VS.Net lægger en .tmp-fil på harddisken som den så prøver at hente via http, og IIS 6.0 har ikke en MIME til .tmp fra starten, så VS.Net fik ikke lov at hente filen igen.
Avatar billede burningice Nybegynder
14. marts 2004 - 15:53 #18
ham_se17>> du skal vælge "Internet Information Services (IIS) Manager"
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 15:56 #19
jeg har fjernet MIME for .mdb nu
men man kan stadig hente filerne
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 16:00 #20
der er tilfældigvis ikke nogen af jer der ved hvordan man kan sætte sin server op, så den kun vil godkende danske ip???
Det er af hensyn til en CS server, hvor jeg ikke vil have at folk med internationale ip kan joine...
Avatar billede burningice Nybegynder
14. marts 2004 - 16:04 #21
du kan vel sætte en FW op som filtrerer uønskede ip'er fra
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 16:04 #22
geografisk lokalisering på grundlag af IP adresse er en vanskelig kunst.

Der er forskellige løsninger - fra de meget dyre til de gratis.

Og med en korrekthed 95-99%.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 16:06 #23
jeg kan ikke vide hvad de uønskede er så jeg er mere ud efter noget ala det arne_v siger... Har du nogle sider eller produkt navne man kan læse/søge på det hersens store internet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 16:08 #24
Hvis du er klar til at betale 7 cifrede beløb, så har Akamai efter sigende
en fremragende løsning.

:-)

Jeg prøver lige at lede efter et link til en af de gratis !
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 16:10 #25
hehe... ja, hvis jeg havde sådan et beløb så havde jeg intet problem :P
men det andet ville jeg blive glad for hvis du kan finde :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 16:16 #26
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 16:18 #27
Er du mageligt anlagt laver du en reverse DNS lookup og ser om den ender i .dk !
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 16:19 #28
hmmmm
ja, det kunne man selvfølgelig godt
men jeg tænkte på om man kunne sætte en fw op til det..
det skulle ikke være noget med IIS eller noget, men hvor internationale ip'er simpelthen ikke bliver givet adgang til serveren...
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 16:22 #29
Det får du ikke en firewall til.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 16:22 #30
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
14. marts 2004 - 16:23 #31
jamen, så ik en firewall da, men jeg skal bare have gjort således at oikke danske ip adresser ikke akn joine de cs servere jeg har...
Avatar billede chris Nybegynder
17. maj 2004 - 23:23 #32
Der er en simpel måde at beskytte din Access db på.

Gå ind i din IIS mmc. Browse ned til det sted hvor din .mdb fil befinder sig. Højre klik på filen og fjern read og write rettigheder. Og vupti.
Du kan stadigvæk skrive til databasen når du har givet IUSER rettigheder på NTFS.

Hvis folk prøver ... og finder den direkte sti til databasen får de denne besked :

HTTP Error 403.2 - Forbidden: Read access is denied.
Internet Information Services (IIS)