Avatar billede delphinarious Nybegynder
14. marts 2004 - 01:42 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

VNC over LAN

Hej.

Jeg sidder med nyeste WinVNC, og har netop fået det til at køre på mine 2 maskiner. Problemet er bare, at jeg er nødt til at bruge IP-adresse fra vieweren til at kalde op til hosten. Og da jeg har dynamiske IP-adresser, er det LIDT træls. Derfor vil jeg gerne kunne kalde op over lokalnetværket. Men desværre virker det ikke helt, som jeg kan forstå at det skulle. Hvis jeg skriver "server" i feltet, svarer vieweren følgende tilbage:
Failed to get server address.
Did you type the host name correctly?

Det er sikkert bare en dum ting jeg gør forkert, men jeg ville sætte pris på lidt hjælp.

Begge maskiner kører XP Pro.
Avatar billede enux Nybegynder
14. marts 2004 - 01:52 #1
Hej Darkey

Du skal lige fortælle hvordan jeres netværk er sat op.

Har i en router eller er i koblet direkte på forbindelsen gennem en switch ?

--- Løsning til først nævnte ---
Hvis i har en intern router, har i alle jeres egen unikke ip adresse ex. 10.0.0.1 så kan du bare bruge den.
Den kan ses fra Start -> Kør -> CMD [enter] og ipconfig [enter]

--- Løsning til sidst nævnte model ---

Højreklik på Netværkssteder på skrivebordet og vælgen egenskaber, højreklik på Lan forbindelse 1 og vælg egenskaber, klik på tilføj -> protokol -> netbuei/ipx på begge maskiner, så kan i kalde hinanden vis hostname, ex.: server
Avatar billede delphinarious Nybegynder
14. marts 2004 - 02:04 #2
Dejligt med en der vidste noget. :-)

Jow, altså netværket er ganske enkelt igennem en switch, og alt hvad der hedder firewalls er disabled. Ud fra det, må vi konkludere at det er din løsning #2 der kan bruges.

Det viser sig dog alligevel at være et problem, da jeg ikke kan finde den netbuei/ipx-protokol, som jeg skal installere. For god ordens skyld, lister jeg lige de ting der er installeret:

Client Service for NetWare
Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
QoS-pakkeplanlægning
NWLink NetBIOS
NWLink IPX/SPX/NetBIOS-kompatibel transportprotokol
Internetprotokol (TCP/IP)

Hvis jeg klikker på installer og vælger protokol, kan jeg vælge imellem følgende:

Driver til netværksovervågning
Microsoft TCP/IP version 6

Giver det nogen mening?
Avatar billede delphinarious Nybegynder
14. marts 2004 - 02:06 #3
Endvidere kan jeg da fortælle, at hvis jeg bruger "Kør" i start-menuen og bare skriver \\server så finder den fint serveren.
Avatar billede enux Nybegynder
14. marts 2004 - 02:10 #4
Ok! Jeg sidder her og halvsover lidt!
Jeg mente NetBIOS ikke NetBuie eller hvad jeg nu fik fremstammet :)

Er 'NWLink IPX/SPX/NetBIOS-kompatibel transportprotokol' installeret på begge maskiner ?

Prøv at trykker Start -> Kør -> CMD [enter] -> ping server [enter]
Får du 'SVAR fra...' eller 'Timeout...'

Under Internetprotokol (TCP/IP) bruger du der:
Hent automatisk IP
eller indtaster du selv en IP ?

Daniel Bahl
www.enux.dk
Avatar billede delphinarious Nybegynder
14. marts 2004 - 02:13 #5
Jeps "NWLink IPX/SPX/NetBIOS-kompatibel transportprotokol" er installeret på begge maskiner.

Hvis jeg pinger "server" får jeg Timeout.

Under Internetprotokol, henter begge maskiner naturligvis automatisk en IP. :-)
Avatar billede enux Nybegynder
14. marts 2004 - 02:18 #6
Ok! Så er "problemer" indentificeret.

Timeout betyder at den ikke kan tcp-ip kommunkationsvej til hostnamet: server.

Jeg går lige i tænkeboks :) ....
Avatar billede enux Nybegynder
14. marts 2004 - 02:18 #7
"Timeout betyder at den ikke kan finde tcp-ip kommunkations vej til host navnet: server." * rettet