Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 13:46 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

FAT 32 partition via XP

JEg har tilsluttet en ekstern USB harddisk som jeg skal partitionere via XP. Jeg går ind under:

Kontrolpanel -> Administration - Computeradministration - Diskhåndtering

Jeg vil gerne have delt den nye harddisk op i to FAT32 partitioner, hvordan gør jeg det.

Jeg prøvede at vælge 'primær partition' til at starte med, men her kunne jeg kun vælge NTFS ?
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2004 - 13:58 #1
Hvis du ikke kan i diskhåndtering så brug partition magic
http://www.softpedia.com/public/cat/13/8/13-8-2.shtml     Partition magic kun DEMO
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 14:03 #2
Kan det passe, at man kun kan lave NTFS partitioner i Windows XP ?

Prøvet lige PM :)
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2004 - 14:05 #3
Det lyder godt nok mærkeligt- man plejer at kunne vælge/ændre det til fat32, selvom den pr. default vælger ntfs. Kan du ikke ændre det?
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 14:14 #4
Ja, men jeg kan kun vælge NTFS, har prøvet med alle muligheder...

Er det ikke bedst at vælge FAT32 til en ren backup-disk for at sikre at den altid kan læses, ikke kun af windows xp ?
Avatar billede hell_keeper Nybegynder
11. marts 2004 - 15:14 #5
Du kan genstarte maskinen med en dos boot disk, men problemmer ligger at der skal hdden være monteret i maskine, også lave en partion og format den til FAT32, men du skal lige huske på at FAT32 ik er særligt stabilt, når hdd størrelsen kommer over 40 GB.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2004 - 15:18 #6
Jo hvis disken skal monteres på en anden pc f.x win98 (som ikke kan se ntfs) så er det rigtigt at bruge fat32
hvordan gik det med PM?
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 15:27 #7
dannyboyd: Har lige installeret det, vender tilbage med svar :)

hell_keeper: Er det dumt at vælge 2*60GB FAT32 ? Er 3*40GB bedre ?

Jeg har bare været ude for, at jeg ikke kunne se mine NTFS drav i fx DOS, derfor er jeg lidt nervøs for at bruge NTFS til andet end styresystem.
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 15:31 #8
hell_kepper: Jeg ved godt hvordan jeg gør via DOS, det var sådan jeg lavede NTFS/FAT32 på mit drev i maskinen, men vil gerne have en løsning hvor jeg kan gøre det via USB 2.0 og XP :)
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 15:46 #9
dannyboyd: Jeg kan slet ikke bruge den evaluation copy, så vidt jeg kan se. Når jeg trykker Apply, så popper der bare en kasse op, der siger at det er en prøve version og så sker der intet.
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 16:57 #10
Er der en af jer, der lige kan hjælpe mig med Partition Magic, har lånt en kopi af en kammerat, men kan ikke helt finde ud af at oprette 3 drev på min 120GB eksterne HDD.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2004 - 17:04 #11
Når du har åbnet Pm højreklikker du på drevet tomme plads-vælger create-vælg fat32 og størrelse-ok . resten er vist ligetil.
Ærgrer mig lidt med den demo version ikke virker.
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 17:16 #12
Nu er jeg nået hertil, hvor bliver det ved med at være 114GB Unallocated ?

http://googolplex.dk/pm.jpg
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2004 - 17:30 #13
Der ser vist ud til at du har oprettet 2 partitioner på hver 39 Mb - og ikke 39 Gb som du ville . sjovt nok *ggg*
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 17:32 #14
Nej nej, jeg VIL have to på hver 39,2 :)

Nu vil jeg have den tredje til at fylde resten, men det ved jeg ikke hvordan jeg gør ?

Jeg forstår heller ikke, hvorfor der bliver ved med at stå 114GB unallocated ?! Jeg har jo brugt ca. 80 ?
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2004 - 17:35 #15
Ja du har brugt 80 Mb udfra hvad jeg kan se i teksten. læg mærke til at når du vælger størrelse så står det i mb - du skulle altså vælge 40000Mb for hver partition. så forfra igen
Du gør det samme ved den tredje partition.
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 17:41 #16
LOL, ja det hjalp da lidt at skrive 40.000 i stedet for 40 :P
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 17:43 #17
Så ruller vi!!!!!!!!!!

Læg et svar ;)
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2004 - 17:47 #18
ok det var godt, ja Pm kan klare alt med partitioner også 40 Mb *lol
Avatar billede googolplex Novice
11. marts 2004 - 17:49 #19
I øvrigt en fed måde at backup op på :P

Takker for hjælpen :)