Avatar billede mindbodysoul.dk Nybegynder
11. marts 2004 - 01:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Cookie og sessions problem

Hej jeg er virkelig på spanden :-)

Jeg har et velfungerende site som kører med sessions (jeg er ikke en ørn til prog. men har fået hjælp)

Nu har jeg så tilføjet et debatforum som hedder Snitz og det kører med cookies

Jeg ønsker nu at hele mit site skal køre med cookies. Mit spørgsmål er så om det er meget problematisk at ændre fra sessions til cookies? Kan nogen forklare mig foreskellen?

Og feks give et eksempel?
Avatar billede anhansen Nybegynder
11. marts 2004 - 08:02 #1
Forskellen er at sessions bliver gemt i browserens hukommelse - dvs. når brugeren lukker browseren er oplysningerne væk.
Cookies derimod bliver gemt på brugerens disk - og er der derfor også næste gang brugeren kommer ind på siden.
Fordele / ulemper : Cookies holder længere - f.eks er det mange steder en god service at login boks husker dit login. Det kan laves med cookies ikke med sessions.
Til gengæld er der brugere som har slået cookies fra - dvs. hvis dit site benytter cookies til meget vigtige ting - så kan det være brugeren ikke kan komme ind på dit site.

Jeg håber det var en fyldestgørende forklaring. Eksemplet ligger lidt i det med login.
Avatar billede mindbodysoul.dk Nybegynder
11. marts 2004 - 20:58 #2
Tak for svar. Tror jeg forstår lidt bedre.

Måske du eller andre kan svare mig på om man både kan have cookies og session samtidigt?. Kan jeg få integreret mit nuværende session med cookiesdelen i det omtalte forum? Jeg har feks en funktion på websiden som viser hvem der er online samt antallet af brugere, bla via en global.asa fil

På forhånd tak