Avatar billede mbg1333 Nybegynder
08. marts 2004 - 15:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde harddisk

Jeg har en bærbar computer (Fujitsu-Siemens Amilo). I dag da computeren stod på skrivebordet begyndte den pludselig at lukke startmenu osv. Der kom en mærkelig pop-up-alert-msg-noget, med nogle sjove tegn. Den forsvandt igen, og computeren stod på den grå farve, som er min baggrundsfarve.

Jeg genstartede så computeren, da den ikke reagerede på noget som helst. Da den bootede op igen, kunne den ikke finde harddisken.

HJÆLP! :(

Har prøvet med xp-cd, den kan heller ikke finde harddisken.
Avatar billede kenp Novice
08. marts 2004 - 15:21 #1
Det kunne jo tyde kraftigt på at den er gået i stykker!
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
08. marts 2004 - 15:22 #2
ja lyder som en meget god konklution
Avatar billede ird Praktikant
08. marts 2004 - 15:27 #3
En egentlig reparation af en harddisk, er praktisk talt umulig, hvis der er tale om en rigtig "crash", HW er totalt kaput. Det kan ikke betale sig, med mindre man kan poste tusindevis af kroner i et sådant projekt.
Men, det er dog ikke altid, at systemet er nede på grund af en HW crash og selv om der er tale om en HW crash er der mange gange mulighed for at hente det meste af dataet, inden disken står helt af.

Diskhåndtering (Diskmanager)
Windows XP har ikke "FDISK". Windows XP har "Diskhåndtering" ligesom Windows NT & 2000.
Den kan startes på følgende måde:
Tryk på Start knappen (Den nede til venstre på Processlinien)
Vælg Kontrolpanel
Vælg Administration
Vælg Computeradministration og gør eventuelt det fremkomne vindue større
Vælg Diskhåndtering
Nu ser man de tilgængelige diske i højre side.
I øvre del i højre side, ser man tekstudgave af information for aktuelle enheder.
I nedre halvdel i højre side, ser man grafisk, om en disk er partitioneret.
Med et højreklik på en partition, fremkommer de valg, som er aktuelle
Det er ikke smart at formatere system drevet! der som standard er C- drevet, udtrykt som "C: (boot)", C: "(system)" eller lignende
Avatar billede ird Praktikant
08. marts 2004 - 15:28 #4
PASTE:

Tjek strømforsyningen til disken
Det er vigtigt, at strømforsyningen er i orden. Korrekt spænding og at denne er stabil.

Kontroller
Her er der nogle muligheder...
Hvis en IDE disk:
Den aktuelle kontroller skal være aktiv.
Som standard er primary = IRQ-14 og secondary = IRQ-15
Diskens jumper skal være korrekt. Master eller slave, så...
Disken skal vise sig i BIOS.
Hvis SCSI:
Den aktuelle kontroller skal være aktiv.
Som standard IRQ 14 - hvis den første eller eneste. (Altså ingen IDE).
Ellers en anden IRQ, som ikke er i konflikt med andre enheder.
Hvis der også findes 2 IDE kontrollere, så anvender de jo IRQ 14 & 15.
Diskens ID må ikke være samme som en eventuel anden disk - eller SCSI-kontrolleren.

Det ovenfor nævnte er i orden...

BIOS
Og buskabel til disken synes at være i orden (det må jo ikke være synligt beskadiget)...
Hvis en IDE disk, vil den kunne vises i PCens BIOS.
Hvis en SCSI disk, vil SCSI- BIOS vise tilsluttede SCSI-enheder under opstart.
Så ved vi nu, at vi skal koncentrere os om selve disken...

Harddisk roterer ikke
Strømforsyningen er i orden - alle 4 stifter på kablet...
Hvis harddisken ikke roterer, har jeg oftest held med at få den i gang på følgende måde:
PCen er slukket.
Jeg holder den lidt på skrå (det er mini-towser) og giver den et slag med håndroden.
Derpå tænder jeg for PCen og alt fungerer tilfredsstillende.
Den kører Windows 95 på en 5,25 tomme 676MB "heavy duty" SCSI-2 disk. Så det er ikke så tit, jeg anvender den - disken synes at gro fast, hvis den ikke bliver anvendt tit nok.

Harddisk siger BZZZ BZZZ Klunk klunk BZZZ BZZZ Klunk klunk...
Denne er en 1GB SCSI, som opfører sig på den besynderlige måde.
Jeg river strømkablet ud, bytter evt. med en anden disk og tænder igen for PCen - og den kan spille en månedstid mere.
Næste gang kan jeg bytte tilbage igen - og det fungere ???
Meget mystisk, men sandt.

Harddisk siger: BZZZ BZZZ Klunk klunk, Kopiering af data fra en dårlig disk
En IDE disk, knap 4 år gammel. Den kunne man ikke rigtigt komme i kontakt med. Der var helt sikkert tale om en alvorlig HW fejl, en "mekanisk" fejl. Jeg måtte hurtigst muligt få kopieret dens data til en anden disk, som heldigvis var tilgængelig i samme PC. Jeg gjorder følgende:
Slukkede for PCen og afbrød strømmen til den dårlige disk.
Tændte PCen igen og undersøgte for ledig plads.
Kreerede mapper på C:- drevet: "Fra-E-Drev", "Fra-F-Drev" & "Fra-G-Drev"
(Svarende til de 3 partitioner, som eksisterede på den dårlige disk)
Slukkede PCen. Frakoblede den gode disk og tilkoblede den dårlige.
Tændte igen og med den dårlige disk i hånden, ledte jeg efter en stilling / position, hvor disken ikke sagde BZZZ BZZZ Klunk klunk BZZZ BZZZ Klunk klunk ...
Det lykkedes - næsten på højkant.
Slukkede for PCen og klodsede nu den dårlige disk op ved hjælp af en hanske - så den ikke skulle glide ud af sin (underlige) stilling.
Tilkoblede den gode disk og tændte for PCen
Så snart Win2K var klar åbnede jeg et DOS-prompt og eksekverede de nødvendige XCOPY kommandoer
Da kopieringen var færdig slukkedes igen og den dårlige disk blev afmonteret for sidste gang.
Kabinettet blev lukket, PCen tændt igen og den nødvendige omkonfigurering blev gjort
Jeg var ganske heldig med ovennævnte, hvor jeg også brugte min erfaring med arbejde med mekaniske dele, diesel- og benzinmotorer, grammofoner, mekaniske telefoncentraler o.s.v. så jeg kunne fornemme, hvordan jeg skulle takle problemet.
Avatar billede kenp Novice
08. marts 2004 - 15:28 #5
ird ->lig lige mærke til at han ikke kan starte comptueren op ;)
Avatar billede ird Praktikant
08. marts 2004 - 15:33 #6
Trum trum trum trum...snooork!

Beklager indlæget så *G*

Disken er nok død ja
Avatar billede fromsej Praktikant
08. marts 2004 - 17:35 #7
Kan du komme i BIOS?
Hvis du kan så få BIOS til at detecte harddisken.
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
09. marts 2004 - 08:31 #8
Jeg kan sagtens komme ind i BIOS. Hvordan skal jeg få BIOS til at detecte harddisken? Har forsøgt, men kan ikke.
Avatar billede hensker Nybegynder
09. marts 2004 - 09:51 #9
du skal ind der hvor man kan harddisken/harddiskene og gå ind i primary master. Der skulle der øverst være noget der hedder auto-detect der skal du trykke, hvis den ikke kommer frem der skal du sikkert lave nogen instillinger inde i advanced BIOS. (Disse oplysninger har jeg selv fra en manual fra SAMSUNG)
Håber du får ordnet problemet.
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
14. december 2004 - 09:04 #10
Det var harddisken der  var død. Jeg var nødsaget til at købe en ny. :-(
Avatar billede kenp Novice
14. december 2004 - 09:11 #11
Nå hvad var det jeg skrev først!