Avatar billede supergejl Nybegynder
08. marts 2004 - 13:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk

Hey!

Min PC gik ned, og ville absolut ikke startes igen. Der var ingen forbindelse når man trykkede på power osv.. Efter megen rod med strømforsyning etc valgte jeg at smide harddisken over i en gammel PC jeg havde på lager.

Hvad skal jeg gøre for at få adgang til mine data på den flyttede harddisk? Jeg har fjernet den gamle harddisk i lager-PC'en, så der nu er der kun den nye som ikke virker?

Når jeg starter PC'en fryser den ved Windows 98 skærmbilledet - kommer aldrig videre.. Og den tager meget lang tid om at nå dertil..

Hvordan "installerer" jeg den nye harddisk?
Avatar billede nixon Juniormester
08. marts 2004 - 14:00 #1
du kan evt prøve at installer win98 på den oven på .. dit problem er at driver osv. ikke længere er rigtige, det burde være muligt at starte op i fejlsikkert tilstand og afhjælpe dette problem, er dog ikke sikker på at det vil løse dit problem 100%
Avatar billede nixon Juniormester
08. marts 2004 - 14:03 #2
men vis der ikke ligger installerede programmer i din win98, som du ikke kan få fat i igen, ville jeg nok vælge at installer win98 igen.

Du skal selvfølgelig lige være opmærksom på at der bør tages en backup af dine mails og andre filer.
Avatar billede zhark Nybegynder
08. marts 2004 - 14:06 #3
Du kan ikke sætte en HD med OS ind i en anden PC - det er jo helt andre "enheder". Prøv at sætte den i som slave, sammen med den (rigtige) HD som master, så burde du kunne læse den.
Avatar billede supergejl Nybegynder
08. marts 2004 - 14:10 #4
zhark: hvordan sætter jeg harddiskene til henholdsvis slave og master?
Avatar billede supergejl Nybegynder
08. marts 2004 - 14:16 #5
har lige åbnet kabinettet igen - kan det passe at der ikke er ledninger/stik nok til at tilkoble begge harddisk? Umiddelbart vil jeg mene der mangler et udtag fra "det 5-6 cm brede og meget tynde grå kabel"..? ;o)
Avatar billede zhark Nybegynder
08. marts 2004 - 14:36 #6
De "bånd" har vel 3 stik, 1 til mobo og i den anden ende kan tilsluttes 2 enheder, en master og en slave. Der er en jumper bag på HDerne (og en beskrivelse på HDen) som skal sidde så de er enten master/slave eller CS = cabel select.
Avatar billede supergejl Nybegynder
08. marts 2004 - 14:51 #7
dansk, tak..?

Der går et bredt "bånd" fra bundkortet som deler sig til de to harddiske? Er det de to ender der afgør om harddisken blir master eller slave?

Ligeledes går der et "strømstik" fra strømforsyningen som også deler sig - er der forskel på hvilket stik der kommer i hvilken harddisk?

Hvad er en jumper? Cable select = master?? Eller..

Lidt forvirret her - kom lige med lidt afklaring..
Avatar billede zhark Nybegynder
08. marts 2004 - 15:52 #8
Nej det er ikke cablet det afgør det, men en "jumper" det sidder bag på HDen :) en jumper er en lille dims der sidder over 2 små "ben" og kortslutter (forbinder) dem. Der er jo flere "ben" og altså ser man på tegningen på HDen hvilke "ben" jumpere skal forbinde ved "marster" eller ved "slave" - strømstik er strømstik... og du kan ikke vælge forkert for 12V har een bredde 5V en anden osv.
Jeg må smutte nu.
Avatar billede nixon Juniormester
08. marts 2004 - 16:21 #9
Jeg kan prøve at tage over.

Der er mulighed for at sætte din jumber "den lille plastic ting på bagsiden" på minimum tre måder. På toppen/bunden af din harddisk er der normalt en forklaring til hvordan man sætter HD som Master/Slave/CS

Hvis du vil havde at din harddisk skal være opstartes harddisk, skal jumperen være placeret så den forbinder MASTER "MS" benene.

Hvis din harddisk skal sidde som "anden" harddisk skal din jumper forbinde SLAVE "SC" benene. Det er dog vigtigt at holde sig for øje at du ikke kan bruge en SLAVE harddisk som opstarts harddisk "dog med untagelse hvis din bios understøtter der, men det er en anden historie"

Du har til sidst også den mulighed at sætte begge dine HD som CABLE SELECT "CS". Hvis denne mulighed er valgt, vil den harddisk der sidder yderst på kablet "i den anden ende af bundkortet" fungere som MASTER, og den der sidder i det midterste stik, vil fungere som slave.

og bare sådan for god ordens skyld.

Når du sætter strøm og hd kabel på din harddisk, skal du normalt sætte rød ledning"den til HD" mod rød ledning "den til strøm".
Avatar billede supergejl Nybegynder
09. marts 2004 - 09:14 #10
Okay.. jeg har sat de to harddiske i. Den oprindelige som master, og den nye som slave. Jeg tog kabelbåndet fra CD-ROM drevet, da der ikke var flere ledige. Og har sat dem i harddiskene vilkårligt. Ingen af delene har så vidt jeg kan forstå betydning for om skidtet virker..?

Jeg starter herefter PC'en op, den loader sine 333 mhz og skiver "operating system not found"..? Jeg aner ikke hvad der er eller burde være på harddisken, da det ikke er min.

Iøvrigt undrer jeg mig over hvordan en super lille plastic dut, der ikke er forbundet med resten af skidtet via et kabel kan afgøre om HD er primær eller sekundær..? ;o)
Avatar billede zhark Nybegynder
09. marts 2004 - 11:53 #11
Angående sådan en lille "plastick dims", så er plastick jo bare overtræk der er kobber inden i og - altså - den jumper dims forbinder de 2 "ben" den sidder over, så forstår du sikkert at det betyder noget (om man drejer fra til Viborg eller til Skagen).
Det skal altså være den oprindelige HD (med dit WIN på) som hører til den PC der skal være master og den "nye" bør sidde på SAMME cabel, men som slave.
Jeg forstod det da sådan at den PC startede fint op inden du begyndte på dette her!?  Og det skulle den da stadig gøre.
Avatar billede supergejl Nybegynder
09. marts 2004 - 13:32 #12
Jeg havde aldrig maskinen igang, så jeg ved rent faktisk ikke om der mangler et styresystem på den! Men jeg har da fået at vide at den virkede sidst nogen havde fat i den. Den er bare blevet udskiftet, og stillet i et hjørne.

Mht jumperen, så er jeg vist ved at være med! ;o)

Og ja, de sidder på samme kabel - rækkefølgen er vilkårlig da jeg ikke valgte cable select..

Men skidtet virker altså ikke. Nogen forslag? Anyone?
Avatar billede zhark Nybegynder
09. marts 2004 - 16:00 #13
Det er lidt kringlet - du vil jo redde data på den "nye" ik'?
Altså skal du jo ikke "røre" ved den, og kan jo ikke starte på den selv om der skulle være system på den (fra en anden PC)
Meen du skal jo have system ind! Og nå den skriver "operating system not found" - ja så finder den altså ikke systemet, så du må installere et system - bare sikre dig det sker på den rigtige disk, for den skal jo formateres og du mister data på den disk du installerer på.
Hvilket system har til at installere?
Avatar billede supergejl Nybegynder
12. marts 2004 - 11:08 #14
Hey! Jeg smed harddisken i som slave i en XP maskine - den fandt automatisk harddisken, og det var 10-4 det hele. Så data er fundet..

Tak for hjælpen! Smid nogle svar, hvis i vil ha' point..
Avatar billede zhark Nybegynder
12. marts 2004 - 15:59 #15
Ok det var fint du fandt det!
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 23:20 #16
her kan du anvednde den gamle HD http://www.eksperten.dk/spm/509729