Avatar billede purnas Nybegynder
07. marts 2004 - 10:41 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Problem med tilslutning af ny brænder

har lige købt en ny brænder.

Første gang jeg tændte min pc efter jeg havde tilsluttet sagde den bare at der var fundet nyt hardware.

Anden gang jeg tændte kan den ikke se noget nyt drev :(

Hva kan jeg så gøre?

På forhånd tak!

Purnasen... :P
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 10:43 #1
har du sat den som master ????
Avatar billede killerdane Nybegynder
07. marts 2004 - 10:44 #2
Hvis vi skal hjælpe er vi nødt tile at kende specs på din computer. styresystem m.v. er din brænder sat til at være master eller slave og hvad skal den være osv.
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 10:49 #3
Hvis du har både cd-drev og brænder i skal det ene stå som master og det andet som slave, stilles på de små jumpere bag på brænderen/cd-drevet når dette er i orden burde pc'en finde dem, hvis den ikke gør det prøv så at åbne Bios og lad den Autodetekte dem hvis de ikke er der i forvejen :
Avatar billede killerdane Nybegynder
07. marts 2004 - 11:07 #4
det kommer da an på hvilken ide-bus de er tilsluttet på. hvis det er på ide 0 og der kun sidder en harddisk kan han sætte den som slave. hvis den sidder på ide 1 som den eneste kan han rolig sætte den som master, medmindre de er en af de sære der kun vil du som slave.
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 11:16 #5
Killerdane Læs hvad jeg skriver inden du brokker dig>>> jeg har ikke skrevet noget af det som du skriver, men da de fleste har deres cd-drev /brænder på den sekundære ideport er det Master/slave
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 11:17 #6
desuden er de ingen fordel at have brænder /cd drev på samme ideport som hd
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 11:17 #7
de=det
Avatar billede killerdane Nybegynder
07. marts 2004 - 11:35 #8
Det var på ingen måde for at være uhøflig. selv har jeg en filserver med tre harddiske med en brænder på den primære ide 0 (samme kabel som harddisken) og min primære computer, en brænder og en dvd på ide 1 hhv master og slave. - Og altså ikke samme ideport som hd. Men for at hjælpe manden, er vi jo nødt til at vide fysisk hvilket kabel han har sat den på, samt hvile andre gadgets han måtte bruge sine resterende tre ide pldser til. Det var såmænd det hele, og altså absolut ingen kritik af dig:-) sorry hvis jeg lød sådan
Avatar billede purnas Nybegynder
07. marts 2004 - 12:13 #9
i min manual står der:

A: Set the jumper to MASTER device if your CD-RWE drive will be the only device connecting to the secondary IDE port on the motherboard.

B: Set the CD-RW drove jumper to MASTER device if you have more than one drive to be connected to the secondary IDE port on the motherboard.

Hmm?!?! :S  Det forstår jeg sgu ikk ret meget af :S

Hva gør jeg?
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 12:29 #10
din brænder sætter du til master dit cd-drev som slave på den sekundæry ide port
Avatar billede killerdane Nybegynder
07. marts 2004 - 12:33 #11
Det der står er det Rebecca og jeg har anført ovenfor. Har du et cd drev? som du planlægger stadig at bruge? Det betyder at lige meget hvad insisterer brænderen på at være master. Dette betyder at du er nødt til at sætte din alm cd læser til slave også via jumpers(de bittesmå plastic tingester bagved, der skal sidde på en bestemt måde) dit "seconday ide" er det jeg har kaldt ide 1 ovenfor. når dit gamle drev sidder som slave og dit nye som master på det andet kabel end harddisken skulle det gerne glide
Avatar billede purnas Nybegynder
07. marts 2004 - 13:41 #12
HMM! :@ Når jeg går ind i Denne computer Kan jeg slet ikk se nogen af drevene, hverken cd eller cd-rw.. jeg ka kun se C: og A: :(

Hva sker der her ??! :S
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 13:47 #13
når du har sat dine drev til master/slave går du ind i bios gør du ved opstart af pc'en normalt ved at trykke F.eks F1 eller Delete den skriver ved opstart hvad du skal trykke på, når du er inde i bios prøv at vælge atomatisk detekt af enheder mener jeg den hedder så vil den søge efter dine enheder men det kræver at de er rigtigt tilsluttet for at den kan finde dem
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2004 - 13:49 #14
ps...Har du vendt kablerne rigtigt, den røde stribe mod midten af drevet, din brænder som Master dit cd-drev som slave
Avatar billede purnas Nybegynder
07. marts 2004 - 14:11 #15
jaja :O) Prøver lige det med bios :P
Avatar billede purnas Nybegynder
07. marts 2004 - 17:36 #16
Har lige været inde i bios og kigge lidt.. Cd-Rw står til master og Cd står til slave.. Så det er fint.. Men i bios kan jeg ikk finde den der "autodeteckt" :(
Avatar billede purnas Nybegynder
07. marts 2004 - 18:16 #17
hva ska jeg gøre nu så?

Har i flere ideer?
Avatar billede rebecca Novice
08. marts 2004 - 10:10 #18
Hvis cd+brænder står som du har skrevet i bios er det ok, så behøver du ikke at køre autodetekt, kan du se dem i enhedshåndteringen??? Hvis du kan så prøv at slette dem der og genstart pc'en.
Avatar billede purnas Nybegynder
08. marts 2004 - 15:15 #19
ja. jeg ka se dem i enhedshåndtering. men der er et gult "udråbstegn -> !" over både cd-drev og brænder :(

Hva betyder det?

Jeg har driver til mit cd drev, men jeg ka jo ikk installere det når jeg IKKE kan se mit cd-drev :S

Hva ka jeg gør?
Avatar billede rebecca Novice
08. marts 2004 - 16:27 #20
slet dine drev (dem med gule udråbstegn) og genstart pc'en så burde den enten selv installere drevene eller komme og spørge efter driverne
Avatar billede purnas Nybegynder
08. marts 2004 - 17:55 #21
har fjerne begge mine drev.. Det hjalp heller ikk! den fandt ikk noget da jeg genstartede :S

Hva gør jeg så?
Avatar billede rebecca Novice
08. marts 2004 - 18:00 #22
Prøv at tilføje dem via tilføj hardware
Avatar billede rebecca Novice
08. marts 2004 - 18:02 #23
ellers kan du gå i enhedshåndteringen og højreklikke på drevet og vælge opdater driver også vise den hen til driveren på cd'en du har
Avatar billede purnas Nybegynder
08. marts 2004 - 18:43 #24
Det kan jeg heller ikk :@ den åbner bar "hjælp og support" hvor Der ikk står noget :S
Avatar billede rebecca Novice
08. marts 2004 - 19:03 #25
sidste mulighed jeg sådan lige ´kan komme på er at lave en repair af din Xp Installation, den vil ikke slette dine data/programmer men blot sørge for at diverse systemfiler osv. er iorden, hvis du ikke er klar over hvordan du laver en repair kan du læse herunder:::

Mvh.Rebecca

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede purnas Nybegynder
11. marts 2004 - 21:29 #26
lukker :(