Avatar billede chels Nybegynder
06. marts 2004 - 21:51 Der er 5 kommentarer

Processoren kører ikke optimalt

Jeg har et problem med min computer, som jeg også havde med min tidligere computer. Den er ligepludslig blevet usatbil.

Efter at den er blevet ustabil (genstarter), har jeg ændret på CPU værdierne i biosen, så cpu´en kun køre 133mhz, imod de 166mhz, som den tidligere har kørt med. Nu kører den stabilt men dog ikke maksimalt, da processoren kun kører 2000 mhz, mod de 2600mhz som den skal køre.

Min computer har kørt et halvt års tid uden problemer, problemet er lige opstået.

Min processor er en AMD XP2600

Jeg har tjekket køler for støv osv. Og problemet er tilsyneladende ikke, at den bliver for varm.

Min gamle computer gjorde det samme. Pludselig blev den ustabil, men så ændrede jeg værdierne i biosen fra 133 mhz til 100 mhz, og vupti så var den stabil igen, men kørte dog kun 1250mhz, istedet for 2000mhz, som den skulle.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. marts 2004 - 21:56 #1
Det KUNNE tyde på et varmeproblem. Har du den placeret, så den ikke kan komme af med luften (for tæt op ad en væg eller lignende)?
Avatar billede chels Nybegynder
06. marts 2004 - 22:04 #2
Nej slet ikke, og den er usatbil selvom den står på 20 grader.
Avatar billede chels Nybegynder
06. marts 2004 - 22:07 #3
Jeg må indrømme, at jeg er ved at være træt af AMD, for jeg kender andre der har det samme problem.
Avatar billede chels Nybegynder
06. marts 2004 - 22:09 #4
Den har som sagt kørt helt stabilt i et halvt år, problemet er lige opstået, og det var imens, at der ikke blev kørt nogen programmer.
Avatar billede halifax Nybegynder
07. marts 2004 - 00:25 #5
XP2600+ findes i to versioner

2600+ Thoroughbred  2.083 MHz      333 MHz
2600+ Thoroughbred  2.133 MHz      266 MHz

Er du helt sikker på, hvilken du har?
De skal køre enten 166 x 12.5 = 2083, eller 133 x 16 = 2133.

Tjek indstilinger i BIOS under "Frequency & Voltage" - såfremt det hedder sådan i din BIOS.