Avatar billede moviez Nybegynder
05. marts 2004 - 19:03 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

forskellen mellem nurbs, polygons osv.

Hejsa,,

Jeg har start på maya, men jeg står her og kan ikke rigtige se den stor forskel mellem de her tre objekter hvis det er det man kalder dem..

Nurbs,
Polygons,
Subdiv.

og sidst ting, hvorfor hedder det nurbs oppe i menuen hvorimod det hedder dernede surfaces, jeg håber nogen kan hjælpe mig, og jeg takker mange gange for din hjælp :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. marts 2004 - 19:07 #1
Gider ikke bare snart lukke nogle af dine spørgsmål?
Avatar billede doomaddict Nybegynder
05. marts 2004 - 19:08 #2
Surfaces er bare noget de kalder dem fordi de ligger yderst. Altså overfladen. Polys er så det areal der er mellem 3 eller 4 punkter. Nurbs er vist nok Arealet dannet mellem 3 sider, altså splines eller Edges.
Avatar billede doomaddict Nybegynder
05. marts 2004 - 19:09 #3
Så har du den vist.
Avatar billede moviez Nybegynder
05. marts 2004 - 19:24 #4
squashguy...selvfølgelig :), er lige kommet tilbage så en af gangen.

doomadict...hvad mener du med mellem 3 eller 4 punkter...3 sider splines eller edges...er slet ikke med ?
Avatar billede doomaddict Nybegynder
07. marts 2004 - 14:42 #5
Ok, En spline er ligsom en linje, tre af dem danner en trekant, den kaldes en Nurb, Edges er bare et andet ord for spline, men kan dog være lidt anderledes da de kan være op til flere splines slået sammen.
Hvis du så tar' og laver 3/4 punkter og trækker Splines mellem dem så har du et areal, dette kaldes en Polygon.
Avatar billede doomaddict Nybegynder
07. marts 2004 - 14:42 #6
Er du med nu?
Avatar billede doomaddict Nybegynder
07. marts 2004 - 14:45 #7
Og subdiv, det er bare et ord for noget der har flere underdelinger. Så som hvis du har en Tube, så kan du dele de op mange ting, Enten polys, edges, vertex'es, Faces... Og meget mere, altså er Tuben subdivided og polys, edges, vertex'es, Faces er subdivinations.
Avatar billede moviez Nybegynder
07. marts 2004 - 21:29 #8
jeg tror jeg ser en af gnomon video træning :) men takker
Avatar billede sorte_slyngel Nybegynder
01. april 2004 - 14:25 #9
med alt respekt doomaddict, men du ved ikke havd du taler om. Det lydder som om du finder paa et eller andet.

Forskellen paa nurbs og polygyns er stor.

Man modelere med nurbs hvis man vil lave noget med organiske former saasom frugt, cartoon characters og hvis det ikke betyder noget at der er mange faces, hvilket igen betyder at den kreaver meget mere computerkraft at regne ud og derfor ogsaa leangere tid at rendere.

Man modulere med polygoner naar man f.eks skal lave ansiger, eller man skal lace characters til computerspil...deraf low poolygoner oversat faa polygoner, fordi det ikke tager saa langt tid at rendere fordi den har fearre faces,,derfor grarfiken i spil nogle gange er lidt kantet..de er grovere.

Man kan selvfolgelige blande de forskellige moduleringsformer og der er ikke noget der er mere rigtigt end noget andet..Det vigtigtsre er at du faar den animation eller image som du vil ha og til den kvalitet du gerne vil ha...

Subdivisions er naar man skal ine og manipulere med sit object hvadenten det er nurbs eller poly moddeling. Saa manipulere man med vertexer, faces, edges osv.

dette her en meget kort gennemgang, men gaa paa 3dtotal.com og leas dig til disse ting eller endnu bedre lease og gennemgaa hjealpetutorials fra den software du bruger.

Jeg selv bruger maya nu, efter 3 aar med studio max.

Haaber det hjealper.
En anden gang doomaddict...lad veare med at svare paa noget du ikke ved...saa mister dette forum sin kvalitet.

peace out
Sorte Slyngel