Avatar billede dudepres Nybegynder
04. marts 2004 - 10:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Datogrupering på et specifict produkt

Hej,

Hvis vi nu antager at Peter sælger widgets og han har 1000 stykker på lager. Han opdager så at de 300stk kun kan holde sig til den 04/04-2004 at de 500stk kan holde sig til den 06/06-2004 og at de resterende 200stk kan holde sig til 01/01-2007.

Kan Peter via lagerstyring i Navision C5 Light lave en grupering af det samme produkt på datoer? Således at når han sælger 50 af den som kan holder sig til 06/06-2004 kan han nedskrive lageret på kunne denne "gruppe".

Takker :-)
(Har desværre ikke så mange point at give af)
Avatar billede mariaf Juniormester
04. marts 2004 - 11:13 #1
Nej, det kan man ikke. En vares gruppering er relateret til kontering.
Der er to andre muligheder. Den ene er, at der hver gang oprettes et varenummer, som så hænger sammen med udløbsdato (varenr_dato). Du sælger så fra det varenummer, der har kortest holdbarhed, og når datoen er overskredet, nedskriver du resten til 0.
Den anden mulighed er at bruge lagerfunktionen FIFO - først ind, først ud. På den måde bruges de ældste først, men der er ingen direkte styring af hvornår de ældste ikke må sælges mere. Det skal styres manuelt med en nedskrivning af lageret på udløbsdatoen.
Der er en tredie mulighed, og det er en specialtilpasning med en slags variantstyring. Det vil koste licens til forms og udvikling samt adskillige timers programmering, og spørgsmålet er om investeringen står i rimeligt forhold til fordelen.
Avatar billede dudepres Nybegynder
04. marts 2004 - 12:21 #2
Jeg takker :)
Avatar billede dudepres Nybegynder
04. marts 2004 - 12:30 #3
Nu hvor jeg lige har fat i dig; hvorfor kan man ikke hente "varenavn" ud under Data-manipulation? Jeg kan fint lave alle mulige andre udtræk... jeg har prøvet med LagBeholdning og LagGruppe som kartotek uden held.
Avatar billede mariaf Juniormester
04. marts 2004 - 12:43 #4
Fordi navn kun står i lagkart.
Lav en variabel (str) og skriv &var = lagkart[VareIdx, Varenummer].varenavn
Det skulle virke.
Avatar billede dudepres Nybegynder
04. marts 2004 - 13:19 #5
Mange takker!