Avatar billede mullefresh Nybegynder
02. marts 2004 - 20:04 Der er 12 kommentarer

MAX temp. for en alm. LED?

Måske et lidt underligt spørgsmål, men... jeg har i en opstilling, brug for at 3 lysdioder skal sidde tæt (ca. 1½ cm) fra en 20 watt halogen stift-pære.

Mit spørgsmål er nu... er der nogle der har en ide om, hvad en lysdiode kan holde til, varmemæssigt?

Jeg har prøvet at søge på google, uden resultat... og har lavet lidt tests, med nogle lysdioder og et fyrfadslys...
Avatar billede fun22 Nybegynder
02. marts 2004 - 20:11 #1
+100 grader kan de klare.... Ifølge RS Components katalog.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
02. marts 2004 - 20:19 #2
hmm...
kan du stadig se lyset fra LED så tæt på en halogen pære?
Avatar billede scb Praktikant
02. marts 2004 - 20:19 #3
Ja, det lyder fornuftigt med 100 grader, men det forkorter levetiden rigtigt meget.
Sådan er det i øvrigt med alle halvleder komponenter og varme.
-SCB
Avatar billede mullefresh Nybegynder
02. marts 2004 - 20:36 #4
#2  Halogen pæren og de 3 LED's skal ikke være tændt samtidig...

#3 Ja desværre... men hvis de 3 LED's er slukkede, når halogen pæren
er tændt... hvordan ser det så ud med levetiden?

Og skal jeg regne med at temperaturen i det forholdsvis lille kammer (dog med lufthuller bagtil... (glasplade på front) det hele sidder i, bliver mere end 100 grader, når pæren er tændt...

Alternativt, havde jeg tænkt på at skifte pæren ud, med en 10 watt...
Avatar billede fun22 Nybegynder
02. marts 2004 - 21:00 #5
tvivler på at en halogen pære bliver 100 grader...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
02. marts 2004 - 21:18 #6
fun22 > det tror jeg nu ikke du skal tvivle så meget på...
prøv at skaf et ovn termometer og tape det fast foran på glasset...
Avatar billede mullefresh Nybegynder
02. marts 2004 - 21:54 #7
#5 Det skulle jeg self. have gjort INDEN jeg skilte lampen ad... :-)
Avatar billede mullefresh Nybegynder
02. marts 2004 - 22:26 #8
Har nu et stege-termometer inde i selve lampen... eller i det lille rum, hvori halogen pæren sidder... lampens forglas er monteret... men selve plastikhuset uden om det lille alu-hus, er ikke monteret. Når det kommer på, vil det self. øge isoleringsevnen væsentligt. Men PT ligger temperaturen omkring de 52 grader, så mon ikke den kommer op på noget der ligner 80 grader, med plathus omkring?

Det skal nævnes termometeret sidder ca. 1 cm tættere på pæren end lysdioderne vil komme til...
Avatar billede golyf Nybegynder
03. marts 2004 - 08:37 #9
Den ene cm. gør næppe nogen lille trille. Tror temperaturen i et så lille hus er ganske ensartet. Mit gæt er at temperaturen ikke runder de 70, hvilket også er en acceptabel temperatur for en halvleder.
De fleste halvledere tåler 70 grader, dog med kraftig reduktion i den effekt der må afsættes i dem af hensyn til deres egen opvarmning.
Jeg tror ikke det vil give problemer, men som Storm P. sagde, så er det svært at spå og især om fremtiden.
Avatar billede mullefresh Nybegynder
03. marts 2004 - 13:41 #10
Ja.... men efter at have kørt den lille test, tror jeg heller ikke på at de lige pludseligt flammer op i lys lue... :-)
Skulle lige passe at ens projekt, ender med at der går ild i lampen, og så skrivebordet...

Men det er der vist ingen chance for... nu skal det siges at dioder og halogen pære ikke skal køre samtidig, og effekten der afsættes i dioden, jo er begrænset til 20 mA * 3,0 volt = 60 mW, så det er ikke den store effekt...
Avatar billede golyf Nybegynder
03. marts 2004 - 13:45 #11
frem med lodekolben :-)
Nu er jeg blevet spændt. Hvad er projektet til?
Avatar billede klaro Nybegynder
12. marts 2004 - 20:19 #12
Kan sige så meget at jeg har nogle standard dioder der overlevede en loddespids på 300 grader. Opdagede det først efter små 3 minutter :-). Og ja de lyser stadigt væk, dog ser de lidt underlige ud på toppen :-).