Avatar billede zhatten Nybegynder
31. januar 2001 - 22:56 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Opbygning af PC

Hej Hardware \"nørder\"

Jeg overvejer at få bygget min computer op :o)

Men hvad skal der i ? Den skal kunne gøre store grafik programmer - gå på nettet - en gang hver ½ år spille et spil.

Har fundet frem til noget :

1200 MHZ (hvilket mærke ?)
256 Ram (Hvilket  mærke ?)

Andet har jeg ikke, vil gerne se en liste over de ting der skal i for at gøre den god :o).

Prisen skal selvfølgelig være inde for rimlighedens grænser.

- Zhatten
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. januar 2001 - 23:16 #1
hvis at det er store meget tunge grafik programmer, vil jeg nok anbefale en mac maskine. Eller også en PIII/IIII, ellers er en athlon jo heller ikke ad vegen.
Rammene skal være af mærket Apacer, som er noget af det bedste på markede!
Avatar billede neodku Nybegynder
31. januar 2001 - 23:20 #2
helt forkert!!!

pentium4 er langsommere end en pentium3 og en atlhon!!!

stag en atlhon 1,1 ghz og sag SD-RAM istedet
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
01. februar 2001 - 04:02 #3
jeg holder nu med Zyphon,selv om jeg selv har en god athlon
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
01. februar 2001 - 04:05 #4
en pentium3 700mhz
256 Apacer ram
som Zyphon også forslår
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
01. februar 2001 - 04:05 #5
ups det var et svar
Avatar billede zhatten Nybegynder
01. februar 2001 - 07:27 #6
Hvad skal jeg så have i af grafik kort osv. ?

Og er en 700 MHz nu god nok ? hvorfor skulle jeg ikke vælge en 1,2 GHz ?
Hvorfor skal det lige være de ram ?

Jeg vil gerne hører hvorfor jeg lige skal vælge de ting i har fundet frem til :o)

- Zhatten
Avatar billede slawek007 Praktikant
01. februar 2001 - 09:16 #7
intet kan slå en athlon i øjeblikket  (pris/ydelse)
jeg anbefaler 1000-1200mhz athlon t-bird
med 256 mb ram pc 133 (gerne mere)
af grafikkort vil jeg anbefale en asus 7700v
Husk også en hd der køre ata 100
et motherboard som understøter ata 100
en strømforsyning med 300w
Avatar billede ricky Nybegynder
01. februar 2001 - 09:22 #8
zyphon>>\"Rammene skal være af mærket Apacer, som er noget af det bedste på markede\" - kan du underbygge det ?
Avatar billede zycho Nybegynder
01. februar 2001 - 11:39 #9
zyphon >> hvad er det for noget vrøvl med at PIV er langsommere end PIII og Thunderbird?? PR. Mhz er den langsommer rent kraftmæssigt, da den skal køre 20 pipelines. Men der er jo en hel masse nye instruktioner \"SSE2\" der er indført med PIV. Og i takt med at nye spil/programmer bliver lavet bliver de udviklet til nye instruktioner, og det er her den begynder at slå igennem. Til nogle ting er den hurtigere til end PIII og Thunderbird. Andre ikke.

Avatar billede zycho Nybegynder
01. februar 2001 - 11:45 #10
zhatten >> hvis det er en 1200 mhz du har fundet frem til, er der kun et mærke/model, da det kun er AMD \"THUNDERBIRD\" som har lavet en 1200. Det er meget rå kraft til prisen (under 3000 kr.)
Så køb du bare den (den er fin til dit formål)

Af ram skal du enten købe Apacer eller Kingston.
Disse er simpelthen bare de bedste mærker (kvalitets 1. parts RAM)
Hvis det er et \"almindeligt\" motherboard til Thunderbird du har/vil ha skal du sørge for at købe PC133 Ram, og ikke PC100 RAM da de er 33 % langsommere!! Hvis de har tilnavnet VCM er det endnu bedre (hurtigere).

Hvis du derimod vil prøve noget helt nyt (bundkort med 760 chipset), er det nødvendigt med DDR-RAM!! Det er dobbelt så hurtigt som SD-RAM, og er ikke meget dyrere!!
Avatar billede zycho Nybegynder
01. februar 2001 - 11:49 #11
Avatar billede zycho Nybegynder
01. februar 2001 - 11:54 #12
256MB SD-RAM PC133 >> Apacer 256MB    168pins / 64bit / 8ns / 1. Parts 1.179 kr.

256MB SD-RAM PC133 >> Kingston 256MB    168pins / 64bit / 7.5ns / 1. Parts 1.319 kr.

256MB DDR-SDRAM >> Apacer 256MB    184pins / 64bit(72bit) / ?ns / 1. Parts 3.295 kr.

Som du kan se er DDR-SDRAM meget dyrere her en SD-RAM, så det med at jeg sagde at det ikke var så meget dyrere passer ikke. MEN: om et stykke tid, bliver det sådan at det falder (MEGET) i pris og kommer i samme prisleje som alm. SD-RAM.
Det er kun fordi det er så nyt, at det er dyrt!!

Avatar billede zycho Nybegynder
01. februar 2001 - 11:58 #13
Athlon Thunderbird 1200MHz    Socket A 2.799 kr.

Athlon Thunderbird 1100MHz    Socket A 2.364 kr.

Athlon Thunderbird 1000MHz    Socket A 1.859 kr.

Pentium III EB 1000MHz In-a-Box (PC133)    FC-PGA / 256KB 2.897 kr.

Pentium 4 1.3GHz In-a-Box    PGA / Incl. 2x64 MB 800MHz RD Ram 4.999 kr.

Pentium 4 1.4GHz In-a-Box    PGA / Incl. 2x64 MB 800MHz RD Ram 5.650 kr

Pentium 4 1.5GHz In-a-Box    PGA / Incl. 2x64 MB 800MHz RD Ram 7.737 kr.
Avatar billede tjmo Nybegynder
01. februar 2001 - 13:40 #14
jeg vil nok anbefale en 1000mhz athlon Thunder fordi den er god og prismæssigt er den meget billiger end en pentium og det kan ikke betalee sig at tage en med 1100mhz fordi så meget forskel er der ikke.

Og her er noget til Zycho.
Jeg ved godt at pentium 4 er vild men pentium har jo sådan set aldrig været bedre end athlon og det hjælper jo også lidt med 3dnow.
Avatar billede slawek007 Praktikant
01. februar 2001 - 13:45 #15
jeg holder stadig på T-bird  1200mhz  så har du også bedre muligheder for at clocke den
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. februar 2001 - 13:56 #16
zycho>
Ved godt at athlon styre markede for vildt, men hvis han skal køre store krævende 3d programmer som 3D Studio Max, så er en athlon ikke lige det bedste!
Men jeg ville nok også købe mig en T-bird 1Ghz, med et asus A7V bundkort. De er meget billigere og så er de hurtigere end PIII/IIII.