Avatar billede microsoft Nybegynder
01. marts 2004 - 21:04 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Trådløs: Hvad skal jeg vælge

Hej alle sammen,

Jeg vilerne have trådløs netværk sat op der hjemme, men hvad skal man vælge.

Jag havde kig på den nye router D-Link DI-624 (108Mbps-2.4GHz) med tilhørende netkort. - Er det en dårlig løsning?

Jeg skal primært bruge det til internetopkobling, men det kunne samtidigt være rart at overføre filer lokalt med en ordentlig hastighed.

Hvad foreslår i?
Avatar billede microsoft Nybegynder
01. marts 2004 - 21:08 #1
I øvrigt:
Vi bor i en middelstor villa, hvor jeg havde forestilt mig at routeren skulle placeres i stueetagen og PC'en kælderen. En bærbar skal kunne komme på overalt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 21:11 #2
Det er for såvidt en udemærket løsning til prisen, om den kan række er en anden sag, de rundstråleantenner der sidder på standard trådløst udstyr stråler mest vandret, hvorfor det kan give proglemer at række henholdsvis op og ned, især hvis derer brugt aludampspær som isolering mellem etagerne. jeg har skrevet et par artikler du kan læse før du køber. Finder lige et par links
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 21:13 #3
Avatar billede microsoft Nybegynder
01. marts 2004 - 21:19 #4
bufferzone>> Nu har jeg læst din artikel. Vil det sige, at jeg ikke ved om det vil virke før jeg køber det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 21:32 #5
I princippet ja.

Du kan dog gøre meget for at forbedre forholdene når du først har købt. Kik på placeringen af dit udstyr i forhold til møbler og andet.

Hvis du ikke kan række, kan du goså gøre meget med eksptene antenne.

Du bør dog ikke være overnervøs for ikke at kunne række normalt vil du kunne regne med at kunne række 30 meter indendørs, men jeg har været ude for forhold, hvor man kun kunne række i samme rum som accesspointet stod, dette er dog ikke normalt
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 21:32 #6
eksptene antenne= eksterne antenner
Avatar billede microsoft Nybegynder
01. marts 2004 - 21:46 #7
Okay,
mmmh, jeg kan forstå det er dumt at placere routeren i bryggerset, som jo egentligt er et isoleret rum med vaskemaskine m.m., hvor døren er konstant lukket.

Ville det så være bedre at købe udstyr med en lavere hastighed (802.11b)for, at kunne få en bedre rækkevidde?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 21:51 #8
Som generel betragtning vil lavere hastighed betyde længere rækkevide jeg vil dog anbefale dig at forsøge med 11G standarden først, da du jo altid kan levere udstyret tilbage hvis det ikke kan række (jf. købeloven)

Bryggerset er nok ikke det bedste sted, elektriske apparater der støjer, og metal der skærmer. find et sted tæt på der hvor flest af dine maskiner står, eller placer accesspointet centralt i huset. Husk antennens signal virker lige som en lys kilde. metal tæt på kilden giver store skygger og afskærmer derfor store områder bagved.

Du kan placere dit ccesspoint i en skuffe, hvis den ikke er af metal
Avatar billede microsoft Nybegynder
01. marts 2004 - 21:58 #9
Okay, men jeg ville nu helst have gemt det lidt væk.
Sidste spørgsmål. - Kan jeg ikke bruge routeren (DI-624) som "Access Point" eller skal jeg også købe sådan en seperat?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 22:08 #10
Du vil kunne bruge din DI-624 som accesspoint
Avatar billede microsoft Nybegynder
01. marts 2004 - 22:10 #11
Jeg køber udstyret og prøver.
- Takker mange gange.
Avatar billede microsoft Nybegynder
01. marts 2004 - 22:11 #12
Hvor kan du anbefale jeg skal købe det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 22:12 #13
ditto og vend tilbage med en melding om hvordan det går
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 22:29 #14
kik på edb priser eller eksperten priser og vælg. der er masser af råd og på edb priser kan su se hvor tilfreds andre har været med deres handler