Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
01. marts 2004 - 21:01 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket format bruger i til fremkaldelse

Hej alle sammen

Jeg har efterhånden fået samlet en ordenlig bunke billeder fra mit dig kamera som skal fremkaldes.
Problemet er jo bare det at et digitalt kamera normalt gemmer i forholdet 4:3, og normale fotos er jo i forholdet 3:2!!!
På mit Sony DSP-92 kan jeg godt gemme i 3:2 men kun i 4,5 mill pixels, dette er jo fuldstændig spild af god plads på kortet.
Så nu mit spørgsmål; hvad sker der egenlig ved at gemme i f.eks. 2 eller 3 mill pixels i 4:3, får jeg 2 sorte streger i siderne på printene eller beskærer fotobixen selv billederne så jeg risikere at få kappet hovederne på alle billedere????

Mvh
Jakob Skovgaard
01. marts 2004 - 21:06 #1
Jeg beskærer selv billederne så de passer til formatet. Så er det nemlig mig der bestemmer, hvordan beskæringen foregår.

Fotohandleren beskærer - der bliver ingen sorte streger.
Avatar billede rebecca Novice
01. marts 2004 - 21:12 #2
Kig evt. her >>>http://www.foetex.dk/internet/fotex/fotex.nsf

Ps..Nedestående er lånt derfra

Hvorfor er der en hvid kant på de billeder, jeg får retur?

Vi printer, hvad du afleverer.

De fleste digitalkameraer tager billeder, hvor forholdet mellem bredde og højde svarer til skærmstørrelsen på en computer, dvs. 3:4 (forholdet på et analogt kamera er typisk 2:3). Det vil sige, at hvis du bestiller et digitalt print på 10x15 cm, vil højden på dit print være 10 cm, men længden vil blot være ca. 13,6 cm og ikke 15 cm; jævnfør forholdet 3:4.
Hvis du alligevel ønsker dine prints i 2:3 forholdet skal du beskære dine digitale image data. Dette kan du gøre ved hjælp af software som fulgte med dit kamera eller i et billedbehandlingsprogram som for eksempel Adobe Photoshop.
Endelig er der nogle digitalkameraer, som kan indstilles til at optage i forholdet 2:3, hvorfor der ikke vil være afvigelser af printets størrelse fra de oplyste bestillingsformater.

Str/ Sideforhold 2:3 er printstørrelsen 3:4 er printstørrelsen
10x15 10x 15 cm 10x 13,6 cm
13x18 13x 18 cm 13x 16,9 cm
20x30 20x 30 cm 20x 27,0 cm
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. marts 2004 - 11:31 #3
Typisk beskærer de selv, og faktisk er det et af de steder hvor Sony er helt ekseptionelle, de er nemlig de eneste der hidtil har lavet digitale kameraer med 3:2 formatet. Kameraet tager nu stadig billeder i 4:3, men viser dig den reelle beskæring og foretager den så softwaremæssigt når du har klikket på udløseren.
(men det er jo bare teknik)

Mit råd er som udgangspunkt er det aldrig er "spild af god plads" at tage billeder i den høje opløsning, det er da netop spild af godt kamera ikke at gøre det. Hvem siger ikke at det sjove familiebillede bliver det perfekte af sønen og datteren ridende på familiens gravhund (hvis du kan se hvor jeg vil hen) og hvorfor så ikke have muligheden for at smide det ud i højoløstplakatstørrelse og forære det til bedstemor.

Som professionel er det mit helt klare råd ALDRIG at tage billeder i lavere opløsning end den højeste!

Men hvorfor kan du så kun tage billeder i 4.5 megapixels når du vil køre 3:2 ?!
- Rent teoretisk kan tanken gå på at det faktum at kameraet jo, da det digitale format er viderudviklet fra videoformatet, indfanger sine billeder i 4:3, naturligvis skal beskære 5cm af højden... disse pixels går jo fra det egentlige billede og du får derfor et billede i en reelt ringere opløsning.

Når det så er sagt skal du naturligvis have svar på dit spørgsmål, eller løsningsforslag om du vil... ;)

Hvis ikke du beskærer billederne, så beskærres de i fremkaldelsen, og det stort set alle steder helt automatisk og uden manuel indblanding fra personalet.
Så beskær dem selv hvis du endelig vil tage billederne i denne opløsning!
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
02. marts 2004 - 13:09 #4
Takker for svarerne!!!

Heldigvis har jeg taget en stor del af mine billedere i netop 3:2, men mit problem med spild af plads er nærmere det at mit 256 MB kun kan indeholde godt og vel 100 billedere. Hvilket jeg nok synes er lidt i underkanten når jeg drager sydpå til sommer med familien, så derfor må jeg jo vælge i mellem at skulle slippe slanterne for endnu et ekstra kort eller selv sidde derhjemme og beskære alle billedere.

Med takker for indlæggene, alle for points.
Avatar billede rebecca Novice
02. marts 2004 - 13:16 #5
takker og held og lykke med billederne

Mvh.Rebecca