Avatar billede mikkelmp Nybegynder
26. februar 2004 - 18:29 Der er 7 kommentarer

grafikkort i ibm t40p?

Hej
Inden så længe skal jeg have fat i en bærbar, og jeg har kigget en del på ibm T40p. specifikationer er gode, men jeg er lidt i tvivl om grafikchippen. Jeg har ikke kunnet finde nogle artikler om ATI FireGL 9000 - 64MB, der er i t40p modellen. Er der nogen der har erfaring med denne grafikchip?
Håber der er nogen  der kan hjælpe...

Venlig hilsen
Mikkel Pedersen
PS. ved godt spørgsmålet er lidt fejlplaceret i kategori, men kunne ikke rigtig finde noget bedre, jeg beklager..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. februar 2004 - 18:33 #1
FireGL serien er rettet mod 3D markedet (ikke spil, men 3D grafisk arbejde, 3D studio MAX, AutoCAD, ect..)

http://www.ati.com/products/mobilityfgl9000/index.html
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
26. februar 2004 - 18:34 #2
men kan det godt køre nogle af de nyere spil?
Avatar billede ird Praktikant
26. februar 2004 - 18:39 #3
ATI Mobility Radeon 9000
Den første mobilchip der understøttede DirectX 8.1, og derfor kunne lave flere avancerede 3D effekter end sine konkurrenter der fandtes på udgivelsesdatoen. Chippen er grundlæggende meget tæt på ATI's Radeon 8500 grafikkort til de stationære pc'er, og ydelses på Mobility Radeon er i nye spil på højde med dette. Der er dermed tale om en chip der kan det samme som ethvert andet moderne DirectX 8.1 kompatibelt grafikkort.
Chippen findes i med både 32 og 64 MB hukommelse, hvor udgaven med 32 MB hukommelse ikke er sat til at køre nært så hurtigt som 64 MB udgaven.
Mobility Radeon 9000 har lige som sin forgænger indbygget mulighed for ATI's PowerPlay, så der kan spares på strømmen.
Producenter der bruger (eller har brugt) denne chip i deres bærbare er bl.a.: Dell, HP (Compaq), ECS og Medion.
ATI Mobility Radeon 9600
Nyeste 3D chip fra ATI til bærbare, og denne gang med understøttelse af DirectX 9 og forbedret ydelse.
Kilde www.3Dkort.dk
Skærm
For få år siden fandtes der mange forskellige skærmteknologier, som alle er blevet udfaset til fordel for TFT-teknologien som er standarden i dag. Den sikrer en lysstærk og skarp gengivelse af skærmbilledet. TFT skærmen fås i forskellige størrelser og opløsninger. Den fås fra 10,4” til 17”, alt efter hvilken model man kigger på. Desuden er det vigtigt, at undersøge hvilken opløsning den er i stand til at vise. Jo højere opløsning (antal punkter på en skærm), desto mere kan man vise på den.
Avatar billede ird Praktikant
26. februar 2004 - 18:40 #4
http://www.eksperten.dk/artikler/133

Har sammensat en guide til emnet om bærbare, så måske kunne du bruge den
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. februar 2004 - 18:47 #5
FireGL serien er det samme som nVidia's Quadro serie som primært henvender sig til 3D tegnere, ikke spiller.

Så du skal ikke regne med samme performance med en FireGL som med et standard mobility 9000.

Tegner du meget i 3D (3D Studio MAX, AutoCAD, SolidWorks, ect)?
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
26. februar 2004 - 23:56 #6
har fundet en artikel, hvor de laver en 3dmark test på den. Giver ca. samme resultat som ati mobility radeon 9000 64 mb. jeg står lidt og kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal købe. Enten en t40p, acer travelmate 800 serien eller zepto 4100. Er IBM virkelig så meget bedre end de andre? man må jo sige, at man betaler en del flere penge for nogenlunde det samme. t40p modellen er dog lidt mindre end de andre, hvilket jeg ser som en fordel, men den er stadig svær. Det er jo en dyr satan...
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
26. februar 2004 - 23:57 #7
ups.. glemte at henvise til artiklen. Her er den:
http://www-5.ibm.com/dk/info/think/pdf/AltOmDataSaertryk.pdf