Avatar billede mr_white Nybegynder
14. april 1999 - 00:00 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

IE vs. NetScape

Hvilken browser er den bedste?
Og hvorfor?
Er det ikke en af dem?
Avatar billede maja Nybegynder
14. april 1999 - 15:42 #1
Man kan ikke sige den ene er bedre end den anden, men hvis du programmer i enten ASP eller VB vil IE være den bedste. IE og NetScape fortolker ikke HTML-kode ens, så derfor skal du teste din kode i begge browsere.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
14. april 1999 - 15:50 #2
Næsten helt enig, men ASP har ikke noget med browseren at gøre, ASP "Scriptene" udføres på serveren og retunerer ganske almindelig HTML kode til browseren, og angående Browserne er der over 75% der bruger IE, så det er bedst at lave den til IE, da der er flest der vil kunne se den.

Og det med statistikken over browsere kan du finde på:
http://www.statmarket.com/

Og data stammer fra over 22 Mill. brugere.
Avatar billede alfar Nybegynder
14. april 1999 - 15:52 #3
Jeg synes IE og Netscape stinker, og jeg vil meget hellere bruge Opera... HA!!
Avatar billede hitman Nybegynder
14. april 1999 - 15:57 #4
Mine penge er helt klart på Internet Explorer, den opfatter HTML koden mere ledt, og er ikke nær så krævende som Netscape. Internet Explorer har også en bedre indbygning af Styles og understøttelsen deraf. Du kan også vedhæfte DHTML til næsten alle elemter i IE´s DOM, end der er i NS´s DOM. Internet Explorer et altid et skridt forad end Netscape, og med XML.

Netscape har tit problmmer med at fortolke HTML koden korrekt, altså i modsætning til hvad programmøren ønsker, og hvad logikken siden. Der en utallige eksempler hvor programmøren har skulle lavet speciale version af websiden til Netscape. Altså kan der også konkluderes at netscape er ulogisk og er en møj browser at lave sider til.

SLUT
Avatar billede alfar Nybegynder
14. april 1999 - 15:58 #5
Nix
Avatar billede hitman Nybegynder
14. april 1999 - 15:59 #6
Det er da tæt på ...
Avatar billede sirius Nybegynder
14. april 1999 - 16:17 #7
IE styrer for vildt i forhold til Netscape, men faktisk sucks de lidt bege to....
Avatar billede cyberesben Nybegynder
14. april 1999 - 17:47 #8
Netscape styrer altså meget mere end IE...

Og det med koden, det er kun fordi at i laver en masse fejl i jeres kode, som Netscape ikke tolererer, mens Explorer bare æder alt og spytter det ud...

Det vil på længere sigt sige at standarden for kvaliteten på websiderne falder, da folk blivere mere sjuskede med deres kode.

Derfor: Hvis ikke siden vises korrekt i Netscape, har du sikkert lavet en fejl i koden eller også har du brugt en af Microsoft's egne funktioner som ikke er en standardiseret en.

Det MS gør er på en måde at de laver en masse nye (men egentlig ikke nyskabende) standarder selv, håber at folk bruger dem til deres sider, og så tror folk at når nu siden ser meget flottere ud i Explorer, så må explorer være en bedre browser...

Så derfor vil jeg bede folk om at gå ind på http://www.w3.org hvis de skal se om det er deres kode (eller hovede) eller netscape der er noget galt med...

For netscape følger de vedtagne standarder meget mere end Explorer gør
Avatar billede jumper Nybegynder
14. april 1999 - 22:22 #9
Jeg vil give cyberesben ret!

Desuden er det Netscape der har opfundet Javascript. Det hed oprindeligt Livescript (nostalgi).

Netscape holder sig til reglerne, Internet Exploder er alt for fejltolerant!

/Thor
Avatar billede cyberesben Nybegynder
14. april 1999 - 22:47 #10
plus at microsoft laver sine egne regler!!!
Avatar billede dcasso Nybegynder
15. april 1999 - 08:46 #11
Det store og rigtige forskel, ligger i at Netscape kan køres på flere forskellige platforme, som f.eks. Unix. Hvor Internet Explorer kun kan køre i et Windows miljø.
Avatar billede hitman Nybegynder
15. april 1999 - 08:48 #12
Du er hvis blevet misinformeret, eftersom du også kan få Internet Explorer til MAC og Unix.
Avatar billede dcasso Nybegynder
15. april 1999 - 10:43 #13
Tja, det har du ret i, det troede jeg faktist ikke, ihvertfald ikke det med UNIX
Avatar billede menigmand Nybegynder
15. april 1999 - 11:33 #14
Det er moralsk forkert at støtte Microsoft
Avatar billede mr_white Nybegynder
15. april 1999 - 11:35 #15
Hvorfor ?

Avatar billede painelf Nybegynder
15. april 1999 - 11:40 #16
Jeg synes heller ikke der er noget galt i det, de laver bare nogle dårlige produkter ... sååh ... hvem gider?

Har jeg nævnt man ikke kan logge ind her med Opera?? tsktsk!!
Avatar billede menigmand Nybegynder
15. april 1999 - 11:42 #17
Fordi de søger fuldstændig dominans på alle softwareområder. Det burde være grund nok.
Derudover kommer så alle insiderhistorierne om fup og fusk, men dem ser vi bort fra.

Den vigtigste grund er nok, at jeg mener at Netscapes interface er langt overlegent (brugervenligt på den rigtige måde). Hvis 75 % af internetbrugere bruger microsoft er der noget galt.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. april 1999 - 11:52 #18
enig med dem der taler mod microsoft....

exporer er det største misfoster der nogen sinde er blevet lavet... men det kunne være gået værre... hvis netscape havde ladet sig sælge til MS..

men nu må i bare til trykke her: http://home.netscape.com og vælge download :-)
Avatar billede hitman Nybegynder
15. april 1999 - 12:00 #19
Citat fra menigmand  : Fordi de søger fuldstændig dominans på alle softwareområder. Det burde være grund nok. ---

Er det ikke logisk, at de prøvet at udvide deres marked !!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. april 1999 - 12:13 #20
jo men for fanden de udnytter deres dominans til at få monopol
Avatar billede nej Nybegynder
15. april 1999 - 12:40 #21
Jeg støtter i 100% Netscape og de kommentare cyberesben er kommet med, jeg kunne selv sige en hel masse, men mine menninger fuldt identiske med Cyberespens. For når man skal lave noget der kan læses i alles browsere, og det skal man jo, skal de jo opfylde W3s krav og standater, og det gør de sidder der ikke kan ses i Netscape.

Jeg skulle alt så lige sige noget i denne her diskution, for jeg kan simpelthen ikke forstå alle de fornuftige mennesker der bruger IE, når de udemærket ved hvorfor den er blevet så udbredt.

Nu har jeg det godt!
Avatar billede jumper Nybegynder
15. april 1999 - 12:56 #22
Den eneste grund til at ca. 75 % bruger IE, er fordi Microsucks har smidt det med i windows 95 og 98. Dermed afskærer de alle andre browserproducenter fra markedet, da folk jo har en browser og ikke har brug for at installere en ny.

Morale: Microsoft = Microsucks!

/Thor
Avatar billede painelf Nybegynder
15. april 1999 - 15:53 #23
Hitman, jeg har mistanke om at du er i undertal:

Microsoft!
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
15. april 1999 - 17:32 #24
Kan vi ikke se at få lukket denne "Thread", det er vel op til den enkelte bruger at vælge den browser de synes er bedst, Hvis de bedst kan lide Netscape så brug Netscape, hvis de kan lide IE så brug IE. Der er da ingen der kan sige at IE er et dårligt program hvis der er andre der synes det er et godt program, det samme gælder for Netscape.
Avatar billede jumper Nybegynder
15. april 1999 - 20:03 #25
Hvis man kigger på den rent tekniske side, er Netscape jo langt overlegen i forhold til IE.

Men, det er jo ikke altid den bedste teknologi der vinder. Se bare på VHS versus Betamax, Amiga versus PC...

/Thor
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
15. april 1999 - 20:28 #26
Det er den ikke efter IE ver. 5, der er IE blevet bedre end Netscape, og så til lidt facts "Netscape Navigator" er jo blevet købt af AOL, men de vælger dog stadig at bruge IE som standart fordi den er teknisk bedre end Netscape.

IE vinder også i mange test, f-eks hatigheden det tager at hente en side på nettet, der er IE langt hurtigere, og IE understøtter langt flere ting end Netscape nogensinde kommer til!!!!

Jeg har selv brugt Netscape, men bruger nu kun IE da den er bedre på alle punkter. (I hvertfals ver. 5, da der er tænkt på en masse små detaljer som gør det meget hurtigere at surfe på nettet, desunden har jeg også fundet en masse fejl i Netscape, der er MEGET Ireterende)
Avatar billede jumper Nybegynder
15. april 1999 - 21:07 #27
Hvorfor begynder du at snakke om ver. 5? Lad lige Netscape få lov til at komme med deres ver. 5, SÅ kan vi snakke!

Jeg ved ikke hvor meget du har fulgt med på www.mozilla.org, men Netscape 5 er langt overlegen i forhold til IE 5. En af grundene til dette er, at Netscape er blevet OpenSource, så alle kan være med til at forbedre den. Der er selvfølgelig også fuld XML og Style Sheets understøttelse i Netscape 5, den eneste forskel i forhold til IE 5 er, at Netscape overholder standarderne!!!

/Thor
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
15. april 1999 - 22:58 #28
Ja se selv de kan slet ikke følge med IE, og de har jeg citerer fra dig "Netscape er blevet OpenSource, så alle kan være med til at forbedre den", hvilket burde være en fordel for Netscape, hvilket det tydelig ikke har været
Avatar billede shame Nybegynder
16. april 1999 - 08:39 #29
Er der ingen der har nævnt at IE bare viser ens HTML dokumenter som man gerne vil se dem?

NN er sgu så belastende at 'kode' til når det kommer til den slags.

Anyway 'IE er bedst fordi den gør hvad jeg vil ha den til!'
Avatar billede jumper Nybegynder
16. april 1999 - 09:15 #30
Helt ærligt shame, IE gør kun hvad du vil have den til, fordi den er så fejltolerant som den er!
Du kan skrive snart hvad som helst til den, Javascript eller HTML, og det bliver vist.
Netscape holder sig derimod til standarderne, og det er måske derfor du synes den er så belastende at kode til!

P.g.a. Ie vil vi i fremtiden se dårligere hjemmesider, da de aldrig kommer tæt på at overholde standarderne og dermed udelukker alle andre browsere end IE. Demred har vi også slagtet den frie ånd, som internettet trods alt stadig er præget af...

/Thor
Avatar billede painelf Nybegynder
16. april 1999 - 10:56 #31
127144146281: Hvordan ved du at det ikke har hjulpet dem?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. april 1999 - 13:16 #32
painelf>> fordi han har jo en tidsmaskine så han har lige været ude og kigge nogle måneder frem for at se version 5... NOOOT!
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
16. april 1999 - 14:40 #33
Til din information har jegset på:
www.mozilla.org

Og har ikke fundet noget der skulle få mig til at bruge Netscape, da IE er meget mere gennemtænkt, for jeg er tit stødt over fejl (Bugs) i Netscape, som har været meget ireterende, f.eks, addresse feltet bliver ved at have focus, også efter at siden er indlæst, og da jeg har en mus med Scroll Knap, kører man rundt i adresserne, istedet for selve Web-sitet.
Avatar billede mr_white Nybegynder
16. april 1999 - 14:48 #34
Du har såddan set ret .. men er der ikke andre relevante browsere ?
Avatar billede painelf Nybegynder
16. april 1999 - 14:52 #35
127144146281: De har jo ikke udgivet nogle nye versioner siden 4.5, hvordan ved de hvordan 5'eren (Eller "Gecko" som den kommer til at hedde) bliver?

De er jo begyndt fuldstændigt forfra, nærmest ..
Avatar billede painelf Nybegynder
16. april 1999 - 14:53 #36
Nej, der ER ikke andre relevante browsere.
Avatar billede mr_white Nybegynder
16. april 1999 - 14:54 #37
nårh ... ok :o)
Avatar billede bonkerz Nybegynder
19. april 1999 - 10:12 #38
Wow...her gik jeg og troede at der kun fandtes misinformerede IE-bruger i dagens Danmark, men jeg har så sandeligt set at der findes folk med større smags sans end som så.. :o)

...lige for at kaste lidt ekstra benzin på M$-bålet:
Jeg var så heldig at "overvære" afstemningen i Dansk Standart om hvorvidt Sun skulle ha' lov til lave Java til en ISO-standart (noget der vist skulle afgøres på nationalt plan for de enkelte lande). I Danmark var M$ så "venlige" at de undlod at stemme (alle andre stemt for Sun's forslag), mens i USA, fx, var M$ og et par af deres datterselskaber de eneste der stemte imod...tsk tsk, det siger jo lidt om de kære M$-folk :o)

---{ to open up the world, remove all Gates }---

Avatar billede dontron Nybegynder
21. april 1999 - 09:06 #39
Bonkerz - Da sun vandt retsagen om java, besluttede MS at droppe java totalt. Dvs. Visual Java bliver ikke vidreudviklet. Jvf. MS kommer der intet java i Office2000 og kun ganske lidt i Win2000. Og da MS idag sidder på 95% af alle platforme, og SunOS kun på 0.19%, hvilken fremtid tror du så java har på verdensplan?

Og for alle jer der som er i tvivl om hvilken browser der bruges mest, hvilket OS der bruges mest, hvilken skærmopløsning og meget meget mere..
Kig på http://www.statmarket.com

---{ to do it easy, open all Gates }---

(og til jer der ikke har adgang til DIS kan jeg fortælle at Netscape er nede under 18% i danmark, mens IE er over 80%)

Avatar billede frosken Nybegynder
21. april 1999 - 09:16 #40
Okay, efter IE5 er jeg flyttet fra min ellers stædige brug af Netscape. Men den er simpelthen så sløv på min gamle PC. Og da den ikke engang understøtter det nyeste gejl - ja, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle bruge den. Jeg må indrømme jeg kører den altså ikke for at støtte NetScape. ;-)

Dog - så har IE det med at skide højt på MIME-types. Selvom serveren siger det er noget binært og at det ikke skal kunne vises som tekst, så undersøger IE om det ligner noget der er ascii. Så derfor kager en del af de firmware-upgrades i download hos det firma jeg arbejder for.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. april 1999 - 13:20 #41
IE er lortet... ingen tvivl om det
Avatar billede bonkerz Nybegynder
21. april 1999 - 13:29 #42
Desuden var der jo ingen der sagde at det populære valg er det BEDSTE valg, bare se på spice girls og McDonalds... :o)

Nu tror jeg skam også Java har masser af fremtid i sig, måske ikke lige som rollovers på www. og andet, men som link-software mellem alt fra debil-telefoner, til biler,  til mircobølgeovne... :o)

(lidt skærmende med en win9x-bil...stopper uden grund, og så bliver man bedt om at genistallere motoren...) :o)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. april 1999 - 13:47 #43
bonkerz>> sådan kører min knallert da allerede så jeg er vant til tanken :-)

ej ned med MS
Avatar billede jumper Nybegynder
21. april 1999 - 19:23 #44
Ned med MS!!

bonkerz har ret, det er ikke altid den bedste teknologi der vinder.

/Thor
Avatar billede dreamer Nybegynder
17. maj 1999 - 09:21 #45
Nej, jeg synes at vi alle skulle gå over til de gamle tekst baserede browsere, det vidste man sgu hvad var :)

Avatar billede dontron Nybegynder
17. maj 1999 - 10:11 #46
ARGH! Jumper!!
"det er ikke altid den bedste teknologi der vinder."
Hvordan ka du skrive sådan noget!!
:-))
Avatar billede jumper Nybegynder
17. maj 1999 - 21:50 #47
Nemt nok. Sådan her:

"det er ikke altid den bedste teknologi der vinder."

Hehe..

Netscape er bedre end IE, rent teknisk. Amiga VAR bedre en PC, rent teknisk.
Amiga er det fáktisk stadig, når den får smidt en PowerPC 604 processor i sig. Så snakker vi 64 bit, 300 Mhz (min version) :)

Hovsa, lille sidespring...

/Thor
Avatar billede henrikmk Nybegynder
11. maj 2000 - 21:57 #48
Huh? Er det en 604e 233'er du har? Jeg mindes ikke at have hørt om nogen der har overclocket deres CyberstormPPC så meget? :-)

BTW: Nu vi har Amiga'en på banen, hvad synes man så om Voyager, AWeb og IBrowse i forhold til Netscape og IE?