Avatar billede lbaad Nybegynder
25. februar 2004 - 18:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forkert navngivning af datafil

Hejsa
Er der nogen, som har kommet til, at navngive en datafil .ora?? Det er jeg lige kommet til, og når jeg forsøger, at sætte den online, så står status til "needs recovery". Filen er lige nu offline, og basen kan godt starte op, men det er bare ikke så pænt, at den bare er offline, og ikke bruges til noget.
Er der nogen, som har nogle idéer til, hvordan jeg får fjernet denne fil???

Mvh
Lars
Avatar billede pnielsen Nybegynder
25. februar 2004 - 22:00 #1
Hej Lars,

Når først en datafil er tilføjet til et tablespace, kan den ikke fjernes igen.
De eneste muligheder du har er
- rename datafil til det den skal hedde (du kan godt rename til en ny lokation også!)
Husk at recover den bagefter
eller
- at eksportere data - droppe tablespace - lave tablespace igen - importere data.
Bemærk at du her skal være helt sikker på hvilke data der ligger hvor, for at undgå datatab. Det kræver en del analyse at bruge denne metode.

Jeg ville personligt rename datafilen til et navn der passer til det tablespace, og så sætte sizen til f.eks. 10 mb, hvis det ikke umiddelbart er brug for den.

Lad være med at bruge "offline drop" etc. Det vil kun give dig problemer senere hen.

/Paw
Avatar billede pnielsen Nybegynder
25. februar 2004 - 22:02 #2
Der sker iøvrigt ikke noget ved at datafilen hedder ".ora" hvis det er det du mener ?
Hvis det kun er det der er dit spørgsmål, så recover datafilen og sæt den online..
Avatar billede lbaad Nybegynder
26. februar 2004 - 07:49 #3
Hej Paw

Jeg har prøvet at rename filen til test1.dbf, men den skriver bare til mig
alter database rename file 'D:\ORACLE\ORADATA\BAADS\.ORA' to 'D:\ORACLE\ORADATA\BAADS\test1.ora'
*
FEJL i linie 1:
ORA-01511: fejl ved omdøbning af log/data-filer
ORA-01141: fejl under omdøbning af datafilen 12 - den nye fil
'D:\ORACLE\ORADATA\BAADS\test1.ora' blev ikke fundet
ORA-01110: datafilen 12: 'D:\ORACLE\ORADATA\BAADS\.ORA'
ORA-27041: kan ikke åbne fil
OSD-04002: kan ikke åbne fil
O/S-Error: (OS 2) The system cannot find the file specified.
Avatar billede lbaad Nybegynder
26. februar 2004 - 07:52 #4
Mit spm. gik også lidt på, om filen ville skabe problemer, men jeg testede på en testbase, og jeg lavede samme fremprovokerede "fejl", og der kunne jeg godt starte basen igen. Det er bare ikke så pænt, at der ligger en fil, som behøver recover på en produktionsbase, men hvis den ikke skaber problemer, så tror jeg bare, at jeg lader den ligge.
Avatar billede lbaad Nybegynder
26. februar 2004 - 07:56 #5
Men hvis den er online, så vil der jo komme data i filen, og vil det ikke skabe problemer senere hen???
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. februar 2004 - 08:27 #6
Hvis den er adderet til dit tablespace, vil den være der for altid. Så du kan ligeså godt sætte den online. Du kan jo ikke styrer hvor data vliver lagt, så i den periode du har haft den online umiddelbart efter den er lagt på - kan der være kommet data ind i den!
Sørg for at recover den - så den virker igen = ONLINE.. Så sikre vi at alt er som det skal være, inden vi flytter den.

Derefter kan du sætte den offline - kopiere den fysisk til den nye destination med det nye navn - og rename datafilen derefter!!
Husk at recover igen efter flytning - og sæt den online ..
Avatar billede lbaad Nybegynder
26. februar 2004 - 08:45 #7
OK Paw- det forsøger jeg. Mange tak for inputtet.