Avatar billede posselt78 Nybegynder
22. februar 2004 - 11:45 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

computer nr.2

Hej jeg har anskaffet mig computer nr. 2 og har lavet netværk imellem disse computere (Direkte netværk, vha. 2 netkort og krydset kabel). Jeg kan se netværket virker (kan se dokumenter osv.), men kan ikke få internettet til at virke på den anden computer. Stofanet er min udbyder. Bliver jeg nødt til at købe den der familieopkobling eller kan det ordnes på anden måde?
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 11:46 #1
Ja, familieopkobling er den eneste lovlige måde at få flere end 2 pc´ere på samme stofanetforbindelse.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 11:46 #2
Det var et svar.
Avatar billede terry Ekspert
22. februar 2004 - 11:50 #3
I seem to recall that it is NOT necessary to have a "familieopkobling" but they will not supply support!
The best solution is to purchase a router.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 11:58 #4
Terry>

Hej Tim.

Se venligst dette § i vores abonnements vilkår:

5.3
Abonnenten er forpligtet til ikke at anvende tilslutningen på en måde, som
kan medføre skade eller gener for driften af anlægget,
Telia Stofa eller tredjemand. Abonnenten skal følge Telia Stofas anvisninger
på installation og brug af tilslutningen. Tilslutningen
må kun anvendes til én pc, med mindre abonnenten har indgået skriftlig
aftale med Telia Stofa om en anden tilslutning. Telia Stofa
er til enhver tid berettiget til at foretage inspektion af tilslutningen.

Her står der at forbindelsen ikke må anvendes på flere Pc'er med mindre
Telia Stofa A/S har indgået en skriftlig aftale med kunden
om dette. Derfor er det ikke tilladt at anvende flere Pc'er på samme
StofaNet forbindelse uden at abonnere på en "Familie-opkobling".

Jeg håber dette kan hjælpe i jeres diskussion.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Kim Laugesen
StofaNet Network Opartion Center / StofaNet Abuse Department

Telia Stofa A/S, Uraniavej 6, DK-8700 Horsens

Web: http://www.stofa.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Tim Jong Olesen [mailto:Jong@stofanet.dk]
Sendt: 16. juli 2003 17:21
Til: support@stofa.dk
Emne: Angående Flatrate/Flexrate abonnent og netværk

Til Stofanet Support.

Jeg har et essentielt spørgsmål på vegne af Ekspertens (www.eksperten.dk)
brugere angående brug af et netværk sammen med et Flatrate/Flexrate
abonnent. Der har flere gange før været stillet henvendelse til jer angående
dette spørgsmål på vegne af Ekspertens brugere, og indtil nu har der været
givet to vidt forskellige svar fra én og samme person, nemlig Lars B.
Jensen, Telia Stofa / Supervisor StofaNet BackOffice Support /
Reklamationsafdelingen. Vi ønsker og håber derfor at få et afklarende svar
denne gang fra en anden person.

Første gang der blev spurgt lød formuleringen således.

****************************************
Reference: http://www.eksperten.dk/spm/356791

Spørgmål:
Fra: John Stigers [mailto:johnstigers@mail1.stofanet.dk]
Sendt: 25. maj 2003 22:31
Til: support@stofa.dk
Emne: Stofanet og netværk

Hej med jer :)
En større diskussion er i gang på www.eksperten.dk - nærmere betegnet
www.eksperten.dk/spm/356791
Det essentielle er: Må man oprette et netværk med stofanet som udbyder, uden
at have familiepakken?

Med Venlig Hilsen
John Stigers

Svar:
Hej John.
Vi afholder os gerne fra at skrive direkte i diverse fora, da vi ikke ønsker
at indgå i en diskussion uden for vores normale forum, som er support mail.
Det er frit for den enkelte bruger, om han/hun vil lave sit eget netværk,
bag deres kabelmodem, der ydes blot ikke support på dette.
Kunden opnår blot med familieopkoblingen, at hver enkelt pc bag
kabelmodemet, tildeles egen offentlig IP adresse.

Med venlig hilsen

Lars B. Jensen
Telia Stofa / Supervisor StofaNet BackOffice Support /
Reklamationsafdelingen
support@stofa.dk reklamation@stofa.dk
Vedhæft venligst denne mail ved fremtidig korrespondance.
********************************************

Anden gang der blev spurgt lød formuleringen således.

****************************************
Reference: http://www.eksperten.dk/spm/369278

Spørgsmål:
Fra: Per Schulze [mailto:info@webguider.dk]
Sendt: 25. juni 2003 22:51
Til: support@stofa.dk
Emne: Deling af Stofanet

Hej.
Jeg ville høre om man gerne må dele sin Stofanet forbindelse mellem flere
computere på et hjemmenetværk.
Eller skal man have en familieopkobling?

Med venlige hilsner
Per Schulze

Svar:
Hej Per
Iflg. Vores abonnementsbetingelser, skal du have familieopkobling, for at
måtte anvende flere pc'ere bag dit kabelmodem.

Med venlig hilsen

Lars B. Jensen
Telia Stofa / Supervisor StofaNet BackOffice Support /
Reklamationsafdelingen
support@stofa.dk reklamation@stofa.dk
Vedhæft venligst denne mail ved fremtidig korrespondance.
********************************************

Som det jo klart fremgår, er det to modstridende svar fra én og samme person
Ekspertens brugere har fået. Vi prøver derfor lykken igen og stiller dette
spørgsmål.

Ifølge §5.3 http://www.stofanet.dk/service/aftalevilkaar.html fremgår det
at, "tilslutningen må kun anvendes til én pc, med mindre abonnenten har
indgået skriftlig aftale med Telia Stofa om en anden tilslutning. Telia
Stofa er til enhver tid berettiget til at foretage inspektion af
tilslutningen."

Spørgsmålet lyder nu. Er det lovligt at lave sit eget netværk, altså at
koble mere end én pc til sin tilslutningen via et netværk selvom man kun har
et Flatrate/Flexrate abonnent?

På forhånd tak, med venlig hilsen
Tim Jong Olesen,
på vegne af Ekspertens brugere.

P.S vi håber desuden der gives en fyldestgørende forklaring på de to
modstridende svar fra én og samme person Ekspertens brugere tidligere har
fået.
Avatar billede terry Ekspert
22. februar 2004 - 12:12 #5
I think thats what I have seen previously. and from this I'm sure possel78 can make an easy decision like many other stofanet users :o)
Avatar billede terry Ekspert
22. februar 2004 - 12:13 #6
Why pay more for the same amount of data?
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
22. februar 2004 - 14:33 #7
Lige til det med routeren, jeg vil gøre opmærksom på at det kan være temmelig vanskeligt at få visse routere til at køre sammen med Stofanet. jeg har en BenQ - router som ikke kan finde ud af at "handshake" med Stofas forespørgsel som kommer hver ½ - 2 timer, afhængig af trafikken. Den går af - og det kan være noget af et hyr at få forbindelsen oprettet igen. Deres supportere har fortalt mig at de ofte har henvendelser med samme problem.

Lidt off-topic, men alligevel.

Er der nogen af jer stofanet kunder som kender til brugersammenslutninger som ikke endnu er blevet kvalt?

Jeg kunne tænke mig at lægge pres på Stofanet for at ændre den latterlige politik, da de i mine øjne ikke kan tillade sig den formynding af hvad en kunde bruger sin båndbredde til. Det har været enormt generende for mig at de stadig har opsat den irriterende softwarebegrænsning der skal nægte apparat 2 at komme på når apparat 1 har forbindelse. Jeg bruger ca. 2 timer om ugen på at bøvle med mit netværk, og det til trods for at Support nu mange gange har sagt god for brugen af flere apparater. Men jeg får hver gang ingen, eller fejlagtig support, på selve problemløsningen, sidst mente supporteren at jeg skulle indtaste mac adresserne til allways on, hvilket resulterede i at jeg, da det så gik ned igen, slet ikke kunne komme på igen fra min pc. Forbindelsen var jo "optaget" af et andet apparat.

Sammenlignet med alle andre udbydere er dette jo helt hen i vejret - Stofanet har her bombet sig selv tilbage til langt før år 2000 og det mener jeg vi kunder skal overbevise dem om ikke er sundt for dem. Vi lever da i en verden hvor det er mere end almindeligt at have flere apparater på nettet, og jeg vil altså ikke betale mere end jeg gør for en 1mb. forbindelse der ikke en gang er flatrate. (300 kr. for 5 gb. trafik)

Så, altså kender I til fungerende bruger grupper? Eller vil I være med til at lave en?

Så vil nogen sikkert sige at jeg bare kunne vælge en anden udbyder i stedet for at være utilfreds - og det ender det måske også med, men alligevel - uden lidt kritisk tilbagemelding til dem ændres jo ingenting...
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2004 - 14:35 #8
Stofa dør snart, skift til CyberCity :)

Sidder selv med 2 Mbit til 495 om måneden.
Avatar billede terry Ekspert
22. februar 2004 - 14:46 #9
I have NO problems at all with a router and Stofa and I very much doubt that it is on the way out either, there are far too many users!
Avatar billede terry Ekspert
22. februar 2004 - 14:47 #10
Before using a router I had one PC with two netcards, one used for Stofanet connecttion and the other LAN. Once again, no probelms :o)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
22. februar 2004 - 15:03 #11
terry > what their support says to me is that it seems to be a problem with some routers, as  for example my own BenQ router. If you have any tricks to keep the router on-line, I should very much like to hear it. Though I will still advice not to use the Allways on funktion, since you - if the router is down, can't get your connection back with another mac-adress. And as support says when they hear the word "router" - No support.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. februar 2004 - 15:08 #12
Enig i indlæg fra John, der peger på det helt formelle. Og enig i, at der på Eksperten ikke ydes hjælp til at omgå andre firmaers regler og betingelser.  :)

Men også enig med reklamefridk i, at Stofa (eller andre) ikke bør blande sig i, hvad man gør bag sit eget private, interne netværk.
Og enig med terry, at der ikke bør være prblemer med at dele via router eller med to netkort og ICS, Internet Connection Sharing.
Denne diskussion er endeløs, desværre.  :)

Man må vel dårlig nok lægge et link til Bjarne Duelund's glimrende vejledninger og ICS?  :)

Ved personlig henvendelse til Stofa, fik jeg det svar, at de ikke ville blande sig i, hvad man lavede med sit private netværk.  (router eller ICS). Forvirringen er total.
Avatar billede terry Ekspert
22. februar 2004 - 15:18 #13
I have a fixed IP, and I can give my Router a MAC address. (LinkSys BEFSX41)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
22. februar 2004 - 15:28 #14
posselt 78 > må først lige undskylde for evt. spam i dit spørgsmål. Antager dog at du har fået svar på dit spørgsmål længere oppe :)

terry > The problems comes if your router, of some reason, can't connect (and lucky for you that you have not that problem) and you have to connect through your computers netcard. This is not possible now, because the routers mac-adress is already connected, and the system only accepts one connection at the time. Since you now is "allways on" with the router, well - what to do :)

I will buy a Linksys next time! - if I don,t change my provider instead.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 19:11 #15
el_barto> "Stofa dør snart, skift til CyberCity :)"

hmmmm... Tror næppe den mest populære bredbåndsforbindelse forsvinder lige med det samme :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 19:36 #16
posselt78> du må hellere lukke. Du får ikke hjælp da det du efterlyser er ulovligt iflg. den aftale du selv underskrev ved oprettelsen af stofanet.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2004 - 19:53 #17
john> Grunden til at de er "de mest populære" er blot at de var de første på markedet (sådan rigtigt) og loayale kunder findes da endnu.

Tror blot at folk bliver trætte af at blive pisset på ;)

(og ja, har selv været Stofa-kunde i 3 år inden skift til CyberCity)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 20:26 #18
http://www.itsvar.dk/news/news.aspx?id=29997

Folk bliver ikke pisset på?
Hvis du henviser til reglen med 1 pc på nettet, ja så står det altså i betingelserne når man skriver under.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 20:26 #19
ok...
2. mest populære så :)
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2004 - 20:30 #20
Jeg blev bare træt af en 256/128 forbindelse til 300 om måneden. Men ok, har man ikke adgang til andet så er det vel brugbart.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 20:35 #21
Well...
Jeg valgte en 1024/128 og denne er perfekt til mig.
Man kan jo være LIDT kritisk når man downloader ;)
Har 2 pc´ere på nettet og er ikke over 2500 Mb pr. md
Avatar billede soenderskov Seniormester
22. februar 2004 - 21:19 #22
>>John stigers  ikke for at blande mig men så bruger du da ikke nettet særlig meget.... jeg har kun 1pc på nettet og bruger de første 5000MB inden vi har den 12. i måneden så jeg betaler altid meget mere end de 300kr.

så hvis stofa skal være mere populære skal de sætte hastigheden mere op og fastholde 300kr. om mdr. og fri trafik

de er squ for dyre sådan som de køre det nu
Avatar billede soenderskov Seniormester
22. februar 2004 - 21:20 #23
ellers tror jeg at de over en årrække på få år dør ud
Avatar billede posselt78 Nybegynder
22. februar 2004 - 21:32 #24
ja jeg lukker som efterspurgt tråden her. Jeg fik det svar jeg skulle bruge. Og nej jeg bestiller ikke nogen familieopkobling hos stofa. Og jeg har ikke dårlig samvittighed. De startede med at sætte mit abbonnement 50 % op 1 ½ mdr efter jeg var skiftet :-(. Stofa vil vist gerne lige presse citronen det sidste. Det får man ikke loyale kunder af... Jeg er bestemt ikke loyal men har ikke andre muligheder pt.
Avatar billede terry Ekspert
22. februar 2004 - 22:03 #25
possel78>You dont happen to be from Bredballe (Vejle) do you? Thats what they did here too! (sætte mit abbonnement 50 % op 1 ½ mdr )!
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 23:24 #26
Tråden er ikke lukket. (lav et svar og accepter eget svar)

Jeg sidder her og undrer mig over at man først accpeterer at man kun kan have 1 pc på nettet, og når man så har brug for at have 2 på ad gangen, så syntes det er bondefangeri?

Ja undskyld, men det er altså ret latterligt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 23:34 #27
martonline> Mit net bliver brugt ca. 10 timer dagligt - så jo det bliver skam brugt rigtigt meget!
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 23:42 #28
Fra 01-02-2004 00:00 til 22-02-2004 01:59 er der hentet 2.020 Mb og har været logget på i 18.335.
Lidt hurtig hovedregning viser at stofanet har været onloine her i ca. 13 timer dagligt.
Avatar billede posselt78 Nybegynder
23. februar 2004 - 08:02 #29
sidder her og undrer mig over at man først laver en aftale med en kunde og så sætter prisen op 1 ½ mdr. efter.

Ja undskyld men det er altså ret latterligt
Avatar billede soenderskov Seniormester
23. februar 2004 - 14:00 #30
men overvej cyber city  2048/128 for 429 pr mdr 0kr i oprettelse

lidt dyre end stofa men man for meget mere for pengene
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. februar 2004 - 16:48 #31
posselt78> ja det er jo hvad der sker - det kan man ikke gardere sig imod.