Avatar billede jens123 Nybegynder
20. februar 2004 - 09:09 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan ved et program at det har være installeret

Hvor gemmer programmerne deres oplysninger om, hvor den har været istalleret og hvornår.

hvordan kan de fjernes.
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
20. februar 2004 - 09:13 #1
oplysningerne om et program gemmes i registreringsdatabasen - specielt trialversioner er gode til ikke at slette alle nøgler efter sig
Avatar billede chalde Seniormester
20. februar 2004 - 09:13 #2
Ligger som regel i registreringsdatabasen. Nogle gange i forskellige (system)filer rundt omkring på disken.
Hvordan de kan fjernes:
Så skal du på "jagt" efter stumperne i registreringsdatabasen. Det er dog ikke altid du kan finde alle stumperne, og du kan komme ud for at fjerne noget forkert, så pas på. Har du ikke forstand på regedit, vil jeg fraråde dig at begynde at rode rundt derinde.
Men trials af programmer kan godt finde på at "skjule" informationerne, således at det ikke uden videre er muligt at finde resterne.
Avatar billede jens123 Nybegynder
20. februar 2004 - 09:17 #3
Nogle gode råd til hvordan de findes i registreringsdatabasen.
og hvorfor nogle systemfiler.

Jeg vil osse gerne have link eller informationer om hvordan disse informationer fjerne.
Avatar billede chalde Seniormester
20. februar 2004 - 09:23 #4
Søgning på programnavn/producentnavn i regedit. Men undlad at gøre det, hvis du ikke kender til det, da fjernelse af forkerte nøgler kan resultere i en computer der fejler/ikke vil starte op.
Systemfilerne er som regel dll filer. Der skal du have fat på et program der kan finde unused dll´s. Men igen, her kan du også komme til at fjerne noget forkert, og stå med en comp der fejler/ikke starter.
Hvis du alligevel vil gøre det, så fratager jeg mig ansvar i et hvert tilfælde af fejl/død windows.
Avatar billede magictouch Nybegynder
20. februar 2004 - 09:24 #5
Som det er nævnt ovenover-trial med begrænset levetid- er der kun en mulighed=formattering. Hvis det er "alm" programmer kan de fjernes i tilføj/fjern i kontolpanel
Avatar billede chalde Seniormester
20. februar 2004 - 09:25 #6
Men da du bruger windows xp, så lav et nyt gendannelsespunkt i systemgendannelse inden du går i krig med det.
Du kan desuden lave backup af registreringsdatabasen i regedit (filer->eksporter)
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
20. februar 2004 - 09:25 #7
netop.. Trial versioner er nogle af de programmer der sviner din reg.db. mest til
Avatar billede chalde Seniormester
20. februar 2004 - 09:30 #8
Der findes også diverse regcleaners der kan fjerne rester i regbasen. Men dem skal man ikke altid stole på. Nogle programmer laver mere rod end det gavner (fjerner extensions, laver rod i drivere osv...)
Og de vil som regel ikke kunne hjælpe ved trials, da (igen) trials skjuler deres nøgler ret godt, og der skal du som regel, som magictouch skriver, ud i en reinstall før de vil virke igen.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2004 - 09:34 #9
skriv
regedit i kør
i rediger kan du søge på det og slette det der HAR MED programmet at gøre..kun det
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
20. februar 2004 - 09:37 #10
xou: det er altså ikke altid lige nemt.. har du f.eks både photoshop og pagemaker fra Adobe liggende, hvordan ved du så hvilke nøgler der hører til hvilken programmer?

bare lige en reminder om at når du redigerer i registreringsdatabasen, så SKAL man 110% vide hvad det er man sletter - ellers GÅR det galt
Avatar billede jens123 Nybegynder
26. februar 2004 - 12:37 #11
Er der ikke e der give et svar, så jeg kan give nogle point
Avatar billede chalde Seniormester
26. februar 2004 - 12:52 #12
Her er et fra mig.
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
26. februar 2004 - 14:11 #13
her er også et
Avatar billede magictouch Nybegynder
26. februar 2004 - 14:19 #14
Springer over*S*