Avatar billede lose2life Nybegynder
19. februar 2004 - 22:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

awdflash.exe

Hej

En af mine venners computer har købt på lavt batteri i lang tid (spørg mig ikke hvorfor fjolset ikke skiftede det) og det har så resulteret i at den ikke kan starte op. Følgende fejl kommer op:

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Hvis man så trykker på enter, søger den disken efter awdflash.exe. Jeg har så fundet den fil, og den kan godt komme ind i programmet, men så kommer problemet for jeg har ikke den fil man så skal bruge. (Bios filen). Og det største problem er at jeg ikke ved hvad bundkortet hedder (han købte det brugt), andet end at det er AMD, og så står der noget med VIA ned på bundkortet, men har fået at vide at man ikke kan bruge det til noget. Hvordan finder jeg ud af hvilken fil jeg skal bruge???
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2004 - 22:39 #1
Prøv at gå ind i BIOS, og lav bootrækkefølgen om, hvis du kan så deaktiver alle ander bootmuligheder end fra Harddisk, og se hvad der så sker.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. februar 2004 - 22:49 #2
hmm.. jeg ville prøve at resette bios'en og gemme indstillingerne.. til Default indstillingerne..
Jeg går ud fra at han HAR skiftet batteri? Hvis ikke, gør det.

Den leder sikkert efter en bios opdatering, da det normalt er det man bruge awdflash.exe til..

Hvis man kigger grundigt efter på bundkortet, skulle man gerne finde et model nummer.. via en søgemaskine (f.eks. www.google.com ) og model nummeret, kan du finde frem til bundkortet, og derved finde den rette bios opdatering.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. februar 2004 - 22:54 #3
Der kan findes oplysning om hardware som bundkort og BIOS med freeware prog. AIDA32
www.aida32.hu  - vælg Personal Editition

og eller med Berlarc Advisor (meget fint program)
http://www.belarc.com/free_download.html
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2004 - 23:04 #4
Halifax>>Problemet er at der ikke kommer liv i dyret.*S*
Berlarc vil jeg lige kigge på, det ser interessant ud. ;o)
Avatar billede lose2life Nybegynder
21. februar 2004 - 23:57 #5
Fandt navnet på bios og efter møj besvær og flere timers leden fandt jeg også en bios fil til bundkortet.. Så thesurfer du får pointene.. Og nu kører det sq bare igen..
Avatar billede lose2life Nybegynder
21. februar 2004 - 23:58 #6
Men hvordan er det lige man gir poinene væk? plejer man ikke bare kunne acceptere?
Avatar billede fromsej Praktikant
22. februar 2004 - 00:24 #7
Du må vente til The surfer har lagt et svar, så kan du.
Avatar billede lose2life Nybegynder
03. januar 2007 - 20:23 #8
ok
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. januar 2007 - 21:29 #9
Så må jeg jo nok hellere smide et svar.. :-)
Jeg ved ikke lige hvorfor jeg ikke har svaret.. men det var godt du skrev noget i dag.. :-)

Marker navnet i boksen til venstre, inden du klikker på Accepter-knappen..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. februar 2007 - 19:03 #10
lose2life> Hallo? :-)
Avatar billede lose2life Nybegynder
15. februar 2007 - 11:47 #11
såen der, er jo længe siden efterhånden :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. februar 2007 - 20:47 #12
Hehe.. bedre sent end aldrig.. eller noget i den stil.. :-)

Takker for points :-)