Avatar billede fjensen111 Nybegynder
19. februar 2004 - 12:45 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Partionerering af harddisk

Jeg skal til at installere xp igen. Den ligger på en disk der er NTFS filsystem. Hvordan installerer jeg xp jeg kan jo ikke bruge en dos opstartsdiskette. Kan man bruge fdisk til partionering eller ligger der noget på cd'en. Hvordan vil i foreslå man deler en disk på 80 gb. Mit forslag er: 10 til xp og pagefile, 40 til spil og programmer og så 30 til film m.m.

Når harddisken er delt op kan man så for eftertiden nøjes med at formatere det drev xp ligger på.
Avatar billede hub Nybegynder
19. februar 2004 - 12:47 #1
Du skal bare boote på din xp-cd--under installation kan du partitionere. Til dit sidste spm: ja..
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2004 - 12:49 #2
Hvis du vil bruge Fdisk er der en vejledning her:
http://www.eksperten.dk/artikler/122
Avatar billede frederik_homann Nybegynder
19. februar 2004 - 12:54 #3
Hvis du vil boote på din CD skal du ind i din bios og lave boot-rækkefølgen om så du kommer til at boot på dit cd-drev før din harddisk. Og ang. dit spørgsmål om partitionering så synes jeg at det du har udtænkt lyder rimelig godt, du skal nok få det op og køre godt :) Held og lykke på vejen
Avatar billede serverservice Praktikant
19. februar 2004 - 13:38 #4
Du kan jo ikke afsætte en anden partition til spil og progarmmer da de skal installeres på dit system for at virke. Du bør derfor afsætte større plads til xp og pagefile f.x. 20 Gb. Du kan selvfølgelig have dine spil og programmer liggende på en anden partition og så bruge den som install mappe.
Avatar billede serverservice Praktikant
19. februar 2004 - 13:40 #5
Du kan bruge partition magic disketter til at partitionere dit ntfs med. her en demo
http://tucows.tiscali.dk/system/preview/222189.html
Avatar billede fjensen111 Nybegynder
19. februar 2004 - 13:42 #6
--> dannyboyd - din kommentar forstår jeg ikke
Avatar billede serverservice Praktikant
19. februar 2004 - 13:47 #7
du kan ikke installere programmer og spil på en partition for sig selv. de skal jo installeres på din xp partition. Men du kan godt have dem liggende der og bruge det som en install mappe.
Så er bare spørgsmålet om du ikke har brug for en større parition end 10 Gb til xp? ok?
Avatar billede serverservice Praktikant
19. februar 2004 - 14:12 #8
nå mit link til Pm virker ikke - her er et andet: http://www.softpedia.com/public/cat/13/8/13-8-2.shtml
Avatar billede cp1 Nybegynder
19. februar 2004 - 16:45 #9
>dannyboyd "du kan ikke installere programmer og spil på en partition for sig selv" det er da en sandhed med modifikationer,jeg har i årevis installeret spil på et G for games drev og det køre fortræfligt,ting som officepakker og andre programmer som indeholder foreks databasefiler og lign. vil for det meste kyle dll'er og hvad der nu er brug for i windows system mapper mm..,men derfor ka man godt installere det på andet et andet drev,det er så min efaring..
Avatar billede serverservice Praktikant
19. februar 2004 - 16:52 #10
->cp1 , jamen dine spil er jo afhængige af bl.a. directx . det er da ikke sikkert at alle virker hvis de ikke er installeret på systemet?, men jeg bøjer mig da hvis det er tilfældet i praksis.
Avatar billede cp1 Nybegynder
19. februar 2004 - 17:18 #11
installeret på systemet,betyder jo i praksis at de er registreret i regedit og det blir de uanset hvor du installere henne (for de programmer der har brug for det,hvilket mange ikke har,har så tit tjekket det når jeg har kørt en backup ind af systemmet hvor spil ikke har været installeret inden jeg tog bacuppen og mange af dem virker fint uden en egentlig install så som Medal of Honur,Return to Castle Wolfenstein,Serious Sam - The Second Encounter.Diablo og Diablo II for bare at nævne nogle stykker...) men det er mine efaringer og ikke sikkert det er andres...
Avatar billede fjensen111 Nybegynder
02. marts 2004 - 12:56 #12
hvis i andre vil have point så smid et svar
lukker i aften kl. 20
Avatar billede serverservice Praktikant
02. marts 2004 - 13:13 #13
ok, hvad gjorde du så?