Avatar billede cdc Novice
18. februar 2004 - 17:33 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Backup til server

Hvad er den billigste form for backup til en windows 2000 server. En båndstation til en 30-40000 kroner er lidt i overkanten. Har hørt at man kan lave bacup til cd?
Det er 25 brugere på serveren, og serveren er formaets nerve.

Anbefalinger af backup system evnt. med software ville være fint.

/cdc
Avatar billede nmh Nybegynder
18. februar 2004 - 18:01 #1
Hvor store datamængder taler du om?

En billig og nem måde er at bruge en eller flere ekstra harddiske. Diske er jo blevet rigtig billige, men hvis du har brug for at lagre store datamængder over lang tid, er det nok ikke den bedste metode.
Software: Man kan komme langt med xcopy.
Jeg kan ikke huske om backup-programmet backup, der jo følger med windows 2000 kræver et tapedrev. Det var tilfældet for win nt, men backup til windows xp, kan bruges også til diske ude på nettet.
Du kan have diskene i en anden maskine. Det er også en god ide, at gemme ghost-billeder af c-drevet.
Der er selvfølgelig også en risiko for at backup-disken stiger af, men man kan jo ogå risikere, at få problemer med en båndstation.

Backup til CD er omstændeligt, og du kan kan have ca. 600Mbyte på en CD. Men det er fint til meget vigtige data, og til at have gemme ghost-billeder.
Avatar billede cdc Novice
18. februar 2004 - 18:05 #2
Jeg ved faktisk ikke hvor stor datamængde der skal tages backup af hver dag, da der kun skal tages backup af de nye ting.
En anden hardisc ville være en mulighed......på en anden maskine
Avatar billede maagen Nybegynder
18. februar 2004 - 20:42 #3
Kan det virkelig passe at man kan få en båndstation til 30-40000 kroner?

Nej spøg til side - det er altså muligt at få langt billigere båndstationer - alt efter hvor mange data du skal køre backup af - men da du overvejer at bruge CD må en lille båndstation være nok.

Du skal også overveje det med at kun køre backup af nye ting - det er sådan set fint nok, men hvis nu den CD bliver ulæselig - hvad så? Jeg ville køre en fuld backup, minimum en gang om ugen!
Avatar billede maagen Nybegynder
18. februar 2004 - 20:46 #4
Hov - var slet ikke færdig....

En harddisk i en anden PC har den ulempe at du ikke kan tage den med - og det er noget ØV hvis firmaet brænder - hav derfor altid en backup ude af huset.

For at mindske Backupjob kan du nøjes med at køre backup af data, og så have en enkelt kopi af systemet og system state.

Til sidst så husk lige hvad du selv skrev: "serveren er firmaets nerve"!!! Hvor mange penge tør du spare? Jeg tror du kan få en fin backup løsning for langt under 10000 kroner (igen - datamængder)
Avatar billede nmh Nybegynder
18. februar 2004 - 20:47 #5
30-40000 kr ja det ser jeg nu. Jeg læste det som 3-4000kr. Og derfor tænkte jeg kun på en meget billig løsning. Men man kan da få båndstationer til en fornuftig pris.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=139559
Avatar billede cdc Novice
18. februar 2004 - 20:51 #6
maagen det er ikke mit firma min server, jeg har blot fået en kunde i dag som skal have lavet en for for backup station til deres server, men det skal helst koste 0 kroner, kunne de havde de smidt 200 points efter en der kunne levere det.

Jeg har en båndstation på arbejdet som er brugt og helt o orden, og den skal firmaet have 25.000 for, og det var for meget.
Så spørger de mig om det med cd´erne, og det har jeg aldrig hørt om at folk bruger, bruger altid tapstationer. Ville bare udersøge om nogle havde erfaringer med dette.

Skal selvfølgelig lige undersøge i næste uge hvor stor datamængde som skal lagres, inden jeg fortæller kunden hvad de skal have, men det skal være billig, og det er mod min vilie, da det også skal være sikkert og godt

/cdc
Avatar billede cdc Novice
18. februar 2004 - 20:52 #7
knastefejl er gratis :o)
Avatar billede nmh Nybegynder
18. februar 2004 - 20:52 #8
Så køb en båndstation, men det er en god ide at gemme f.eks. ghost billeder på en harddisk.
Du kan som backup-program bruge det medfølgende backup-program backup, som jo er gratis.
Men har du pengene er et backup-program som dette bedre.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=154340
Avatar billede maagen Nybegynder
18. februar 2004 - 20:57 #9
Så spørg din kunde hvor mange penge de tør sparre - stil i et dilemma og sælg dem derefter i en båndstation :)

ghost images af servere er ikke noget jeg har gode erfaringer med!
Avatar billede nmh Nybegynder
18. februar 2004 - 21:04 #10
Et ghostimage er den hurtigste måde til at få en server op at køre igen. Det har jeg haft gode erfaringer med.
Det er ikke den egentlige backup, men når man har indlæst det, så kan man jo få sit tapebackup igang til den endelige retablering.
Avatar billede cdc Novice
18. februar 2004 - 21:16 #11
jeg går vider med dette og takker for hjælpen
Avatar billede maagen Nybegynder
18. februar 2004 - 21:20 #12
Skulle det være en anden gang :)
Avatar billede nmh Nybegynder
18. februar 2004 - 21:22 #13
selv tak, det var så lidt. Takker for point. :o)
Avatar billede bo.olsen Nybegynder
20. maj 2004 - 23:25 #14
Hvis du ønsker et godt backupprogram til servere kan du evt. kigge på Data Protector fra HP